2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/49
Browse
559 results
Search Results
Item Bărbatul în publicitate: abordarea tradițională vs cea modernă [Articol](CEP USM, 2025) Murea, ElenaÎn publicitatea anilor `50 - `70 bărbatul era deseori prezentat ca figură autoritară și puternică, simbolizând succesul și forța. Reclamele tradiționale reflectau stereotipuri de gen, cu bărbați activi, dominanți, puternici și având roluri de conducere, în timp ce femeile erau adesea prezentate în roluri secundare. Acest tip de publicitate întărea imaginea bărbatului ca liber și protector, bazându-se pe valorile și normele sociale ale vremii. În contrast, publicitatea modernă adoptă o abordare mai diversă și nuanțată. Bărbații sunt reprezentați acum în moduri, care reflectă complexitatea și varietatea experiențelor lor. Reclamele moderne subliniază emoțiile, vulnerabilitatea și diversitatea rolurilor masculine. Astfel evidențiază că bărbații sunt parteneri egali în familie și în carieră. Această schimbare reflectă o schimbare în percepția socială a rolurilor de gen și promovează o imagine mai inclusivă și autentică a masculinității.Item Conceptul multidimensional de „măsuri active” ca bază pentru dezinformare. repere istorice și conceptuale [Articol](CEP USM, 2025) Zaharia, VioricaCercetările curente asupra fenomenului dezinformării scot în evidență caracterul complex al acestui sistem de practici pe care unele state l-au aplicat în secolul trecut și continuă să-l aplice ca mijloc de influență politică asupra societăților din țările considerate adversare. Conceptul de dezinformare este studiat și analizat în corelare cu alte concepte conexe: propagandă, manipulare, război informațional, război hibrid, măsuri active. Noțiunea de „măsuri active” (în original – активные мероприятия) a făcut parte din terminologia KGB și a serviciilor secrete din statele blocului comunist în timpul Războiului Rece și presupune un set de activități care urmăresc să inducă în eroare o țintă, să-i schimbe percepțiile și să o determine să ia decizii contrare propriilor interese. Articolul de față are drept obiectiv clarificarea conceptelor de „măsuri active” și „dezinformare” din perspectivă istorică, prin valorificarea cercetărilor recente și a publicațiilor KGB până recent strict secrete, pentru a contribui la o mai bună înțelegere a practicilor care stau la baza manipulărilor informaționale.Item Semiotica informațională: explorarea profunzimilor filosofice ale semnificației în era comunicării digitale [Articol](CEP USM, 2025) Antoci, ArinaArticolul reia discuția despre faptul că era digitală a adus o transformare semnificativă în modul în care comunicăm, procesăm informații și interpretăm semnificații. În acest context, semiotica devine un instrument esențial pentru a înțelege complexitatea mesajelor noastre, simbolurilor și semnelor digitale, precum și pentru a explora profunzimile filosofice ale acestor fenomene. În articol vom aborda subiecte precum semnificația semnelor în era digitală, interpretarea și semiotica media, impactul comunicării digitale asupra semioticii sociale și cultura informațională în evoluție. Vom explora, de asemenea, rolul semioticii în contextul tehnologiilor emergente, cum ar fi inteligența artificială și realitatea virtuală.Item An evaluative approach regarding the political broadcasts in the media space of the Republic of Moldova [Articol](CEP USM, 2025) Rusnac, LudmilaPolitical analysis shows maintain a high rating and undoubtedly participate in the process of authorizing the electorate, the actual increase of the electoral mass and the formation of political culture among citizens. However, the aspect concerning the journalist’s political culture has been investigated fragmentarily. It is also necessary to take into account the fact that television is not (never has been) only a simple tool for information and education, but also a tool for the formation of ideologies. An important component of television content on political topics complements the injection of the political sphere, transgressive and rigid, at first glance, with show elements, which gives it a new status - that of a political show, which serves as the basis for the television political show.Item Tendințe în apariția publicațiilor de partid în sezoanele electorale [Articol](CEP USM, 2025) Toacă, MarianaSezoanele electorale sunt perioadele de timp în care au loc alegerile într-un stat sau regiune. În Republica Moldova, ca și în alte țări, sezoanele electorale variază în funcție de tipul alegerilor: prezidențiale, parlamentare, locale și de legislația fiecărei țări. De la obținerea independenței Republicii Moldova, observăm un fenomen recurent, o practică frecventă, care se manifestă în preajma alegerilor locale, parlamentare, prezidențiale: apariția și dispariția publicațiilor politice și a platformelor media temporare. Într-un sezon electoral, activitatea politică se intensifică, iar principalele caracteristici sunt: campania electorală, dezbateri politice și sondaje de opinie, alegerile propriu-zise, perioada postelectorală. Sezoanele electorale sunt importante deoarece influențează nu doar viața politică, ci și economia, societatea. În acest sens, mass-media are un cuvânt greu de spus.Item Autoreglementarea – indicator calitativ al culturii profesionale a jurnalistului [Articol](CEP USM, 2025) Stepanov, Georgeta; Popa, Georgiana AlinaCultura profesională reprezintă un sistem de cunoștințe, competențe și abilitățile necesare pentru realizarea activității profesionale, precum și de anumite calități personale, convingeri, viziuni, norme, principii și atitudini față de diferite fenomene, procese și elemente ale activității profesionale. Cultura profesională a jurnalistului include standarde etice și principii deontologice care oferă posibilități de evaluare, autoevaluare și autoreglementare a activității profesionale. Dat fiind acest fapt, autoreglementarea devine unul dintre cei mai semnificative indicatori calitativi ai ale culturii profesionale a jurnalistului. Autoreglementarea mass-mediei este un exercițiu important pentru menținerea și dezvoltarea continuă a eticii profesionale a jurnaliștilor și pentru asigurarea calității produselor jurnalistice puse în circuitul informațional de către instituțiile media. Mecanismele de autoreglementare favorizează existenţa mediei pe termen lung, întrucât îi determină pe jurnaliști să adopte comportamente deontologice în procesul de creație și creează contexte favorabile pentru afirmarea unui jurnalism de calitate.Item Competențele de comunicare prin prisma programelor educaționale: formarea generației active în comunitate și viitorul profesional al tinerilor(CEP USM, 2024-12-05) Roşca, MireyaItem Dezinformarea în arsenalul acțiunilor anti-UE. Repere istorice și conceptuale(CEP USM, 2024-12-05) Zaharia, VioricaItem Reflectarea alegerilor. publicitatea politică și electorală(CEP USM, 2024-12-05) Soroceanu, IgorItem Интеграция ИИ в журналистику: баланс между инновациями и профессиональными стандартами(CEP USM, 2024-12-05) Rusnac, Oxana