ROLUL COMITETULUI MANAGERIAL AL INSTITUȚIEI PUBLICE AUDIOVIZUALE DIN PERSPECTIVA GESTIUNII STRATEGICE
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Lucrarea de față vine să reliefeze aspecte definitorii privind fenomenul de gestiune strategică, care într-o eră a audienței se impune ca un imperativ în dezvoltarea eficientă a unei instituții. Anume din perspectiva necesității creării de conținuturi jurnalistice de calitate, cu un mesaj bine definit și targetat, entitățile de presă încearcă să-și identifice profilul și locul pe piața mediatică. Dezvoltarea instituțiilor media se realizează cu pași rapizi, pornind de la provocările economice și politice, dar și de la aspectele sociale, care se reflectă într-o măsură mai mare sau mai mică asupra realității în care trăim.
De aceea, managerii entităților de presă își conturează planul de activitate reieșind din mișcările tectonice care au loc în spațiul mediatic internațional adaptându-l scenariului intern. În acest context, rolul și misiunea mass-mediei cu statut public devin primordiale. Or, gestiunea strategică media ca domeniu complex implică arii de management bazate pe
diverse instrumente media sau logistice, pe reglementări normative, toate cu scopul de a forma sistemul mass-media ca o industrie puternică și de a o integra plenar și multidimensional în peisajul instituțiilor publice naționale.
The present study is about to concretize defining aspects regarding the phenomenon of strategic management, which, in an era of audience, is increasingly required to make this a priority. Namely from the perspective of the need to create quality journalistic content, with a well-defined message and target, the press seeks to identify its profile and place in the media market. The development of media institutions is achieved with rapid steps, starting from the economic and political challenges, but also from the social aspects, which are reflected to a greater or lesser extent on the reality in which we live. Therefore, the managers of the press entities outline the activity plan from the perspective of the tectonic movements that take place in the international media space, adapting it to the internal scenario. In this context, the role and mission of the media with public status become paramount. Or, strategic media management, as a complex field, involves management areas based on various media or logistical tools, on normative regulations, all with the aim to form the media system as a strong industry and to integrate it successfully in the areas of national public institutions.
The present study is about to concretize defining aspects regarding the phenomenon of strategic management, which, in an era of audience, is increasingly required to make this a priority. Namely from the perspective of the need to create quality journalistic content, with a well-defined message and target, the press seeks to identify its profile and place in the media market. The development of media institutions is achieved with rapid steps, starting from the economic and political challenges, but also from the social aspects, which are reflected to a greater or lesser extent on the reality in which we live. Therefore, the managers of the press entities outline the activity plan from the perspective of the tectonic movements that take place in the international media space, adapting it to the internal scenario. In this context, the role and mission of the media with public status become paramount. Or, strategic media management, as a complex field, involves management areas based on various media or logistical tools, on normative regulations, all with the aim to form the media system as a strong industry and to integrate it successfully in the areas of national public institutions.
Description
Keywords
gestiune strategică, entitate media, instituție audiovizuală, plan de activitate, comitet managerial, conținut jurnalistic
Citation
GUȚU, Vitalie. Rolul comitetului managerial al instituției publice audiovizuale din perspectiva gestiunii strategice. In: Studia Universitatis Moldaviae: Seria Ştiinţe economice și ale comunicării. 2022, nr. 11(02), pp. 105-111. ISSN 2587-4446. 10.5281/zenodo.7310523.