O ABORDARE PRAXIOLOGICĂ ASUPRA STRATEGIILOR DE CONSTRUCȚIE A DISCURSULUI TELEVIZUAL ÎN TALK-SHOW
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Programele de televiziune în formatul talk-show-ului social, sub aspect conținutal, tot mai mult etalează viața de zi cu zi și poveștile oamenilor obișnuiți, motiv pentru care telespectatorii manifestă un interes stabil pentru astfel de produse de televiziune. Unul dintre secretele ratingului ridicat al acestui gen de content de televiziune este scoaterea în evidență a istoriilor reale, particulare, pe alocuri neobișnuite, dar interesante, captivante și atât de comune; or, fiecare om cunoaște sentimentul de iubire, dezamăgire, ură, trădare, indignare, compasiune, răzbunare etc. Subiecte uzuale sunt cele ce reflectă domeniul social: violența în familie, alcoolismul, stigmatizarea, proceduri de divorț, privarea de drepturi părintești, criminalitate, suicid, prostituție, relațiile interetice ș.a. Sub aspect discursiv, limbajul eroilor abundă în elemente de oralitate, cu precădere rusisme, regionalisme și cuvinte populare, sunt promovate stereotipuri, prin aceasta fiind justificate prejudecățile existente la nivel de societate.
In terms of content, television programmes in the format of social talk shows, increasingly display the daily lives and stories of ordinary people, which is why viewers show a stable interest in such television products. One of the secrets of a high rating of this kind of television content is the highlighting of real, particular stories, somehow unusual, but interesting, captivating and so common, or, every person knows the feeling of love, disappointment, hatred, betrayal, outrage, compassion, revenge, etc. Common topics are those that reflect the social field: domestic violence, alcoholism, stigma, divorce proceedings, deprivation of parental rights, crime, suicide, prostitution, interethnic relationships, etc. From a discursive point of view, the language of heroes abounds in elements of orality, especially Russianisms, regionalisms and popular words; stereotypes are promoted, thus justifying current prejudices at the societal level.
In terms of content, television programmes in the format of social talk shows, increasingly display the daily lives and stories of ordinary people, which is why viewers show a stable interest in such television products. One of the secrets of a high rating of this kind of television content is the highlighting of real, particular stories, somehow unusual, but interesting, captivating and so common, or, every person knows the feeling of love, disappointment, hatred, betrayal, outrage, compassion, revenge, etc. Common topics are those that reflect the social field: domestic violence, alcoholism, stigma, divorce proceedings, deprivation of parental rights, crime, suicide, prostitution, interethnic relationships, etc. From a discursive point of view, the language of heroes abounds in elements of orality, especially Russianisms, regionalisms and popular words; stereotypes are promoted, thus justifying current prejudices at the societal level.
Description
Keywords
talk-show, discurs, format, spectacol, deontologie, erou, studiou, moderator
Citation
RUSNAC, Ludmila. O abordare praxiologică asupra strategiilor de construcție a discursului televizual în talk-show. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe economice și ale comunicării). 2022, nr. 11(01), pp. 87-92. ISSN 2587-4446.10.5281/zenodo.5816564