FENOMENUL CONVERGENȚEI MEDIA ÎN REPUBLICA MOLDOVA: CONDIȚII DE AFIRMARE ȘI FORME DE MANIFESTARE
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Convergența mediatică este un fenomen ce a apărut relativ recent în mass-media autohtonă. Primul pas spre convergență –
dezvoltarea mediului online – a fost făcut în anii 2000, odată cu intrarea în circuit a tehnologiilor informaționale și expansiunea Internetului pe piața mediatică, iar primele forme propriu-zise de convergență apar abia în anul 2010, odată cu
lansarea holdingurilor de presă Jurnal Trust Media și General Media Group SRL. Deși putem deja vorbi despre un anumit
nivel de convergență mediatică în mass-media autohtonă, totuși, diversele cooperări între instituțiile de presă vizează, în
principal, interesele personale ale proprietarilor sau finanțatorilor acestora, care, de obicei, sunt din domeniul politic sau
afaceri și au scopul de a manipula sau a obține anumite beneficii. Din această perspectivă, fenomenul convergenței se
identifică cu un alt fenomen, cunoscut atât la nivel național, cât și global – concentrarea proprietății media, care duce la
limitarea pluralismului de opinie și la slăbirea calității conținutului jurnalistic
The media convergence is a phenomenon that recently occurred in the local media. The first step towards convergence – the development of online environment – was made in ‘2000, when the information technologies entered the circuit and the Internet extended on the media market. The first forms of convergence have occurred only in 2010, when the press holdings Jurnal Trust Media and General Media Grup SRL were launched. Although we may already speak about a certain level of media convergence in the local mass media, the various collaborations between press institutions aims mainly at the personal interests of their owners of financiers, who, usually, come from political or business field and have the purpose to manipulate or to get certain benefits. From this prospect, the phenomenon of convergence identifies with another phenomenon, known at national and world level – the concentration of media property, limiting the pluralism of opinions and weakening the quality of journalist content.
The media convergence is a phenomenon that recently occurred in the local media. The first step towards convergence – the development of online environment – was made in ‘2000, when the information technologies entered the circuit and the Internet extended on the media market. The first forms of convergence have occurred only in 2010, when the press holdings Jurnal Trust Media and General Media Grup SRL were launched. Although we may already speak about a certain level of media convergence in the local mass media, the various collaborations between press institutions aims mainly at the personal interests of their owners of financiers, who, usually, come from political or business field and have the purpose to manipulate or to get certain benefits. From this prospect, the phenomenon of convergence identifies with another phenomenon, known at national and world level – the concentration of media property, limiting the pluralism of opinions and weakening the quality of journalist content.
Description
Keywords
mass-media, tehnologie digitală, Internet, jurnalism convergent, media, digital technology
Citation
GUGULAN,Maria. Fenomenul convergenței media în Republica Moldova: condiții de afirmare și forme de manifestare. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria Științe sociale: Sociologie. Asistență Socială. Drept. Științe Politice. Revistă științifică. 2020, nr. 3(133). pp. 43 -52. ISSN 1814-3199.