Formarea competenţei de comunicare în limba română pentru alolingvi prin valorificarea resurselor lexicografice naţionale [Articol]
Date
2025-05-22
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
În contextul unei societăți plurilingve, cum este cea a Republicii Moldova, dobândirea competenței de comunicare în limba română devine un imperativ nu doar educațional, ci și social, economic și civic. Lucrarea de față își propune să evidențieze importanța instrumentelor lexicografice elaborate în cadrul Institutului de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu” pentru formarea vorbitorilor culți de limba română, cu accent pe „Dicționarul explicativ tematic”. Analiza se desfășoară în raport cu prioritățile politicilor lingvistice europene și naționale, subliniind rolul educației pe tot parcursul vieții și al incluziunii sociale.
In the context of a multilingual society, such as that of the Republic of Moldova, acquiring the competence to communicate in Romanian becomes an imperative not only educationally, but also socially, economically and civically. The present paper aims to highlight the importance of lexicographic tools developed within the Institute of Romanian Philology «Bogdan Petriceicu-Hasdeu» for the training of educated speakers of Romanian, with an emphasis on the Thematic Explanatory Dictionary. The analysis is carried out in relation to the priorities of European and national language policies, emphasizing the role of lifelong education and social inclusion.
In the context of a multilingual society, such as that of the Republic of Moldova, acquiring the competence to communicate in Romanian becomes an imperative not only educationally, but also socially, economically and civically. The present paper aims to highlight the importance of lexicographic tools developed within the Institute of Romanian Philology «Bogdan Petriceicu-Hasdeu» for the training of educated speakers of Romanian, with an emphasis on the Thematic Explanatory Dictionary. The analysis is carried out in relation to the priorities of European and national language policies, emphasizing the role of lifelong education and social inclusion.
Description
Keywords
resurse lexicografice, dicționar tematic, plurilingvism, educație pe tot parcursul vieții, thematic dictionary, plurilingualism, lifelong education
Citation
BRĂGUȚĂ, Ecaterina. Formarea competenţei de comunicare în limba română pentru alolingvi prin valorificarea resurselor lexicografice naţionale. În: Lecturi in memoriam acad. Silviu Berejan: conferinţa ştiinţifică naţională, ediţia a 7-a. Chişinău, 22 mai, 2025. Chişinău: CEP USM, 2025, pp. 103–112. ISBN 978-9975-62-886-0. Disponibil: https://doi.org/10.52505/lecturi.2025.07.10