Advertising agencies in the Republic of Moldova: challenges and realities

Thumbnail Image

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

CEP USM

Abstract

In recent years, advertising agencies have developed intensively in the Republic of Moldova as small and mediumsized businesses, which, being in close contact with media institutions in the country, allowed economic agents to obtain advertising materials for the businesses they manage from the stage of designing the advertising product to the stage of placing and distributing the advertising material by the host media institution to popularize the business and, finally, to obtain more profits from the sales of services or products, depending on the specifics of the business. However, the attitude of most economic agents towards advertising agencies is preconceived, of distrust towards such organizations and which often does not correspond to reality. The material below aims to reveal some aspects regarding the operation of advertising agencies in the Republic of Moldova and the reason why they are still viewed with distrust.
În ultimii ani, agențiile de publicitate au cunoscut o dezvoltare intensă în Republica Moldova ca întreprinderi mici și mijlocii, care, fiind în strânsă legătură cu instituțiile media din țară, le-au oferit posibilitate agenților economici să obțină materiale publicitare pentru afacerile pe care le gestionează. În acest context, ne referim la proiectarea produsului publicitar până la etapa de plasare și distribuire a materialului publicitar de către instituția media-gazdă pentru a populariza afacerea și, în final, pentru a obține mai multe profituri din vânzările de servicii sau produse, în funcție de specificul afacerii. Cu toate acestea, atitudinea majorității agenților economici față de agențiile de publicitate este preconcepută de neîncredere față de astfel de organizații și care de multe ori nu corespunde realității. Materialul de mai jos își propune să dezvăluie câteva aspecte privind funcționarea agențiilor de publicitate din Republica Moldova și motivul pentru care acestea sunt încă privite cu neîncredere atât de către agenții economici, jucători în sfera economică, cât și de către publicul larg.

Description

Keywords

advertising, advertising agency, trust, professionalism, mass-media institution, publicitate, agenție de publicitate, încredere, profesionalism, instituție mass-media

Citation

BULICANU, Victoria. Advertising agencies in the Republic of Moldova: challenges and realities. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe Economice și ale Comunicării, 2024, nr. 11(3), pp.108-111. ISSN 2587-4446. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_18

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By