Dezvoltarea comerțului electronic în Republica Moldova
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Formularea propunerilor pentru dezvoltarea comerțului electronic a fost efectuată în baza cercetărilor acestui proces pe piața internă și externă a Republicii Moldova. În lucrare s-au folosit metode științifice generale de cercetare: analiza și sinteza, grupările, metodele economico-statistice de cercetare. Lista referințelor utilizate este rezultată la sfârșitul lucrării. Comerțul electronic este un sector al economiei care include tranzacțiile comerciale și financiare, procesele de afaceri și alte acțiuni desfășurate pe Internet: publicitate, vânzări, achiziții, plata pentru bunuri și servicii. Principalele avantaje ale comerțului electronic sunt reducerea costurilor, extinderea publicului țintă și reducerea numărului de intermediari. Comercializarea bunurilor prin intermediul platformelor de comerț electronic pe piața Republicii Moldova înregistrează creșteri semnificative. Examinarea procesului e-Commerce (tipurile, platformele online, avantaje și dezavantaje) pe piața mondială și autohtonă. Studierea particularităților de dezvoltare a comerțului electronic în Republica Moldova. Elaborarea propunerilor pentru îmbunătățirea e-Commerce în republică.
The formulation of proposals for the development of e-commerce were carried out based on the research of this process on the internal and external markets of the Republic of Moldova. In the article, general scientific methods of research were used: the analysis, economic-statistical methods of research. The list of the used references is presented in the end of the work. E-commerce is a sector of the economy that includes commercial and financial transactions, business processes and other actions: advertising, sales, payment for goods. The main advantages of e-commerce are: the reduction of costs, the expansion of the target audience and the reduction of the number of intermediaries. The commercialization of goods through e-commerce platforms on the market of the Republic of Moldova registers significant increases. The article will explore the examination of the e-Commerce process in the international and local market, the studying and elaboration of proposals for the improvement of e-Commerce in the republic.
The formulation of proposals for the development of e-commerce were carried out based on the research of this process on the internal and external markets of the Republic of Moldova. In the article, general scientific methods of research were used: the analysis, economic-statistical methods of research. The list of the used references is presented in the end of the work. E-commerce is a sector of the economy that includes commercial and financial transactions, business processes and other actions: advertising, sales, payment for goods. The main advantages of e-commerce are: the reduction of costs, the expansion of the target audience and the reduction of the number of intermediaries. The commercialization of goods through e-commerce platforms on the market of the Republic of Moldova registers significant increases. The article will explore the examination of the e-Commerce process in the international and local market, the studying and elaboration of proposals for the improvement of e-Commerce in the republic.
Description
Keywords
e-Commerce, magazine online, licitații online, plăți online, vânzări, publicitate, tranzacții comerciale, online stores, online auctions, online payments, sales, advertising, commercial transaction
Citation
NAZAR, Nadejda. Dezvoltarea comerțului electronic în Republica Moldova. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe Economice și ale Comunicării, 2024, nr. 11(3), pp.55-59. ISSN 2587-4446. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_09