FORMAREA CAPACITĂȚILOR DE AUTOREGLARE A ACTIVITĂȚII COPIILOR CU DIZABILITĂȚI MINTALE
Date
2022-11-29
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Articolul prezintă argumente privind importanța formării capacităților de autoreglare a activităților și a formării de abilități necesare pentru integrarea socială a copiilor cu dizabilități mintale. Abordarea acestui subiect este de o mare actualitate la nivel naţional şi internaţional. Aceasta este orientată spre dezvoltarea unor competenţe de comunicare funcţionale menite să faciliteze o bună integrare a copilului în medii şi contexte diferite. Caracterul interdisciplinar al subiectului abordat acoperă domeniul psihopedagogiei speciale, cu conotaţii în sfera domeniului educaţional și corecțional, a evaluării şi intervenţiilor, a psihologiei limbajului şi comunicării în situaţii critice de disfuncţionalitate a procesului de comunicare.
The article presents arguments regarding the importance of training the capacities of self-regulation of activities and the training of skills necessary for the social integration of children with mental disabilities. The approach to this subject is very topical at the national and international level. This is oriented towards the development of functional communication skills aimed at facilitating a good integration of the child in different environments and contexts. The interdisciplinary character of the subject covered covers the field of special psychopedagogy, with connotations in the sphere of educational and correctional field, evaluation and interventions, psychology of language and communication in critical situations of dysfunction of the communication process.
The article presents arguments regarding the importance of training the capacities of self-regulation of activities and the training of skills necessary for the social integration of children with mental disabilities. The approach to this subject is very topical at the national and international level. This is oriented towards the development of functional communication skills aimed at facilitating a good integration of the child in different environments and contexts. The interdisciplinary character of the subject covered covers the field of special psychopedagogy, with connotations in the sphere of educational and correctional field, evaluation and interventions, psychology of language and communication in critical situations of dysfunction of the communication process.
Description
LAPOŞINA, Emilia și Olesea FRUNZE. Formarea capacităților de autoreglare a activității copiilor cu dizabilități mentale. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: International conference of applied psychology, ediția a 2-a, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău: CEP USM, 2022, pp.370-379.
Keywords
dezvoltare mintală, deficienţă, autoreglare, sub control, incluziune, integrare, metode de abordare psihopedagogică, competenţe, mental development, deficiency, self-regulation, under control, inclusion, integration, methods of psycho-pedagogical approach, competences
Citation
LAPOŞINA, Emilia și Olesea FRUNZE. Formarea capacităților de autoreglare a activității copiilor cu dizabilități mentale. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: International conference of applied psychology, ediția a 2-a, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău: CEP USM, 2022, pp.370-379.