SOCIAL INCLUSION OF CHILDREN WITH HEARING IMPAIRMENTS - AN IMPORTANT VECTOR IN QUALITY INCLUSIVE EDUCATION
Files
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Print-Caro
Abstract
The success of educational inclusion depends on the ability of actors to build a social network which would allow the observance of the principle of inclusion at various stages of life, would ensure a quality instructional process. The society recognized and accepted the creation of conditions for the integration of children with disabilities - approaching disability through the prism of social philosophy. In the attempt to receive the children with hearing impairments, it is necessary to eliminate the forms of discrimination, to acquire values: empathy in the face of differences, tolerance and respect for each other. Unconditional recognition of the human value, building an effective partnership, involving the potential of the family are essential factors in achieving the process of quality social and educational inclusion.
Succesul incluziunii educaționale depinde de capacitatea actorilor de a construi o rețea socială, care ar permite respectarea principiului incluziunii la diverse etape ale vieții, ar asigura un proces instructiv de calitate. Societatea a recunoscut și a acceptat crearea condițiilor pentru integrarea copiilor cu disabilități – abordând dizabilitatea prin prisma filosofiei sociale. În încercarea de a-i primi pe copiii cu deficiențe de auz urmează a elimina formele de descriminare, a dobândi valori: de empatie în fața diferențelor, a toleranței și respectului unuia față de altul. Recunoașterea necondiționată a valorii umane, construirea unui parteneriat eficient, implicând potențialul familiei, sunt factori esențiali în realizarea procesului de incluziune socială, educațională de calitate. The success of educational inclusion depends on the ability of actors to build a social network which would allow the observance of the principle of inclusion at various stages of life, would ensure a quality instructional process. The society recognized and accepted the creation of conditions for the integration of children with disabilities - approaching disability through the prism of social philosophy. In the attempt to receive the children with hearing impairments, it is necessary to eliminate the forms of discrimination, to acquire values: empathy in the face of differences, tolerance and respect for each other. Unconditional recognition of the human value, building an effective partnership, involving the potential of the family are essential factors in achieving the process of quality social and educational inclusion.
Succesul incluziunii educaționale depinde de capacitatea actorilor de a construi o rețea socială, care ar permite respectarea principiului incluziunii la diverse etape ale vieții, ar asigura un proces instructiv de calitate. Societatea a recunoscut și a acceptat crearea condițiilor pentru integrarea copiilor cu disabilități – abordând dizabilitatea prin prisma filosofiei sociale. În încercarea de a-i primi pe copiii cu deficiențe de auz urmează a elimina formele de descriminare, a dobândi valori: de empatie în fața diferențelor, a toleranței și respectului unuia față de altul. Recunoașterea necondiționată a valorii umane, construirea unui parteneriat eficient, implicând potențialul familiei, sunt factori esențiali în realizarea procesului de incluziune socială, educațională de calitate. The success of educational inclusion depends on the ability of actors to build a social network which would allow the observance of the principle of inclusion at various stages of life, would ensure a quality instructional process. The society recognized and accepted the creation of conditions for the integration of children with disabilities - approaching disability through the prism of social philosophy. In the attempt to receive the children with hearing impairments, it is necessary to eliminate the forms of discrimination, to acquire values: empathy in the face of differences, tolerance and respect for each other. Unconditional recognition of the human value, building an effective partnership, involving the potential of the family are essential factors in achieving the process of quality social and educational inclusion.
Description
Keywords
inclusive education, social inclusion, children with disabilities, educație incluzivă, incluziunea socială, copii cu dizabilități
Citation
ADAŞAN, Doina. Incluziunea socială a copiilor cu deficiență de auz – vector important în educația incluzivă de calitate. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 11, 3-4 decembrie 2020, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2021, Ediția 11, pp. 292-308. ISBN 978-9975-3471-4-3.