Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    ACCESSION OF THE REPUBLIC OF MOLDOVA TO THE EUROPEAN UNION WITH OR WITHOUT A DEFINED STATUS OF THE TRANSNISTRIAN REGION
    (CEP USM, 2024) Cara, Eugen
    This scientific article aims to analyze the perspective of the European integration of the Republic of Moldova in the context of the unresolved Transnistrian conflict, a controversial public topic, starting with the establishment of its first relations with the European Union until today, when Chisinau began accession negotiations. Some voices strongly believe that Moldova’s accession to the European Union is conditional on the final and sustainable settlement of the Transnistrian conflict, because neither the territorial conflict nor the Russian army, which has been illegally stationed in the country for over three decades, can be imported into the European Union, or, the accession without the Transnistrian region could mean Chisinau ceding a part of the state territory, where about 360 thousand of its citizens live. A part of society, on the contrary, claims that the European Union has never conditioned its expansion by a priori solving the territorial problems faced by the candidate countries, and the Transnistrian conflict is a lever of Moscow’s influence to block the European path of the Republic of Moldova. The analysis, in essence, of the problem of the European integration of the Republic of Moldova in the context of the Transnistrian conflict allowed the formulation of some conclusions that could contribute positively to the achievement of the country’s European accession goal.
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSPECTIVA EUROPEANĂ A STATELOR DIN BALCANII DE VEST: ÎNTRE „OBOSEALA EXTINDERII” ȘI INTEGRAREA EUROPEANĂ
    (CEP USM, 2024) Ustian, Adrian
    În ceea ce privește parcursul european al statelor din Balcanii de Vest, Uniunea Europeană transmite că s-ar afla într-o perioadă de „oboseală a extinderii”. Riscurile întârzierii integrării statelor din această regiune profund marcată de războaiele de după destrămarea Iugoslaviei sunt semnificative, în mod special în privința creșterii influenței economice și politice în regiune a unor state precum Turcia, Federația Rusă și China. După blocarea negocierilor de aderare pentru Albania și Macedonia de Nord, în noiembrie 2019, Comisia Europeană a lansat o serie de propuneri pentru îmbunătățirea Politicii de Extindere în Balcanii de Vest, punându-se accentul pe cooperarea intraregională, creșterea credibilității decidenților politici în asumarea reformelor și mai multă predictibilitate. Din punctul de vedere al României, stabilitatea în regiunea Balcanilor de Vest este foarte importantă, fiind sprijinită integrarea europeană în funcție de meritele individuale ale fiecărui stat în implementarea reformelor. Conferința privind Viitorul Europei reprezintă o oportunitate de a relansa proiectul construcției europene, oferind statelor din Balcanii de Vest o perspectivă corectă, credibilă și concretă cu privire la integrarea europeană.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPORTANȚA POLITICILOR DE INTEGRARE A MINORITĂȚILOR ETNICE ÎN SISTEMUL EDUCATIONAL ÎN CONTEXTUL PARCURSULUI EUROPEAN AL REPUBLICII MOLDOVA
    (Print-Caro, 2023) Tulbu-Frunze, Cristina
    În concluziile sale din 23 iunie 2022, Consiliul European a reiterat că viitorul Ucrainei, Moldovei și Georgiei este în Uniunea Europeană, acordând statutului de candidat Ucrainei și Moldovei și reconfirmând disponibilitatea de a acorda statutul de candidat Georgiei. Tratamentul echitabil al minorităților naționale a reprezentat, din tot- deauna, una dintre prioritățile cheie ale Consiliului Europei și s-a sperat că cele două tratate de pionierat în acest domeniu, Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale și Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare, devin rapid standarde universal acceptate în întreaga Europă. „Criteriile de la Copenhaga” (1993) stabilesc că orice stat care intenționez să devină membru UE trebuie sa dispună de instituții stabile care garantează democrația, statul de drept, drepturile omului precum și respectul și protecția minorităților. Astfel, Ratificarea Cartei Limbilor Regionale și Minoritare a fost unul din angajamentele RM în fața UE fixat în documentele de colaborare între cele două entități. Acest pas important ar induce consecințe în politicile publice ale statului, în special în domeniul educației.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALORILE EUROPENE - BAZĂ A EFICIENȚEI GUVERNĂRII ÎN STATELE DEMOCRATICE
    (Print-Caro, 2023) Roşca, Ludmila
    În acest studiu autorul își popune să promoveze valorile europene: consolidarea democrației și a statului de drept; protejarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, inclusiv a drepturilor reprezentanților minorităților etno-culturale; promovarea egalității de gen; promovarea unor societăți favorabile incluziunii; asigurarea respectării depline a principiilor și a normelor de drept internațional. Acest obiectiv poate fi atins în condițiile în care actorii procesului social-politic cunosc și respectă valorile morale, își asumă responsabilitatea pentru acțiunile desfășurate. În spațiul post-sovietic, din care fac parte statele cuprinse de Parteneriatului Estic și Politica Europeană de Vecinătate, valorile menționate, din cauza necunoașterii conținutului lor și a interpretărilor teoretice, provoacă confuzii, contradicții, conflicte. Descrierea oportunităților oferite de instituțiile europene statelor din Europa de Sud-Est, expusă de Ursula von der Leyen, în raportul: „Orientări politice pentru viitoarea Comisie Europeană 2019-2024” îi permite autorului să conchidă că stilul european de viață, de organizare și gestiune a societății este opțiunea optimă a Republicii Moldova, Ucrainei, care au obținut statutul de candidat la aderare în Uniunea Europeană. Avansarea pe calea integrării europene impune condiția asimilării și respectării valorilor europene în toate domeniile vieții sociale. Acest proces, numit europenizare dezvoltă conștiința apartenenței la un set de valori. În concluzie, autorul afirmă: Analiza demersurilor politice ale conducătorilor Republicii Moldova, adresate instituţiilor europene supranaţionale şi naţionale, ne-a permis să conchidem: înainte de a elabora şi expedia un demers, de a prezenta un discurs în faţa autorităţilor europene, moldovenii, indiferent de statutul lor social: conducător de ţară, de guvern, de parlament, lider al partidului politic, al ONG, al Diasporei, cetăţean, trebuie să asimileze experienţa acumulată de alte state; să realizeze o analiză situaţională a propriei experienţe politice; să asimileze conţinutul europenizării, să-și dezvolte abilitățile de colaborare.
  • Thumbnail Image
    Item
    RELAȚIILE REPUBLICA MOLDOVA – UNIUNEA EUROPEANĂ ÎN CONTEXTUL RĂZBOIULUI DIN UCRAINA
    (Print-Caro, 2023) Cebotari, Svetlana
    Evenimentele din regiune, soldate cu agresiunea militară a Federației Ruse asupra Ucrainei la data de 24 februarie 2022 au accelarat dinamica relațiilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Actualmente, relațiile moldo-euopene sunt condiționate de evenimentele din Ucraina, care au orientat vectorul politicii externe a Republicii Moldova versus UE. Înaintarea cererii de aderare la UE de către Republica Moldova și obținerea statutului de țară candidată la integrarea în UE și ne vorbește despre dorința statului de a se alinia proceselor din spațiul integraționist european. Prezentul articol are drept obiectiv reliefarea condițiilor în care Republica Moldova a obținut statutul de țară candidat la UE, cât și condițiile împuse de UE privind reziliența Republicii Moldova la standartele europene.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE CULTURAL-CIVILIZAȚIONALEALE RELAȚIILOR REPUBLICA MOLDOVA – ROMÂNIA: CONTEXT REGIONAL DIN PERSPECTIVA INTEGRĂRII EUROPENE
    (2019) Vasilescu, Grigore
    The article analyses cultural and civilizational aspects of relations between the Republic of Moldova and Romania. The author studies the subject in regional context from European integration perspective. It is explained that the approached issue is very important from different perspectives, such as historic and identity perspectives, political, economic and commercial ones. Author states that cultural and civilizational aspects of relations between the Republic of Moldova and Romania are the base of the common identity, spiritual unity of nation regardless of different visions, political and geopolitical positions, and debates about the vector of development of the Republic of Moldova. Also, the author analyses the Europeanity of the Republic of Moldova in the common context of Romanian culture and spirituality. Speaking about the European integration of the Moldova and regional unity between the Republic of Moldova and Romania, the author underlines the return of Moldova to the family of European States from both, geographical and historic meanings. In this context, the author tries to answer if the Moldova’s way to European Union is with or without Romania, especially because of the East / West orientations in the country and at the moment new appeared “Pro-Europa” and “Pro-Moldova” approaches.
  • Thumbnail Image
    Item
    REFLECȚII ASUPRA PROCESELOR INTEGRAȚIONISTE ALE REPUBLICII MOLDOVA ÎN CONTEXTUL RELAȚIEI DEMOCRATIZARE - MODERNIZARE
    (Academia de Administrare Publică, 2015) Saca, Victor
    In this article are considered comlex processes of European integration taking place in the Republic of Moldova. Analysis of these processes is through the relationship between the factor of democratization and modernization of society. They highlighted the achievements but also the problems that arise in the way these processes. Author keeps under review the work of all government of the Republic of Moldova on democratization, modernization and European integration.
  • Thumbnail Image
    Item
    INTERNAL DIMENSION OF THE REPUBLIC OF MOLDOVA AND GEORGIA’S EUROPEAN INTEGRATION PROCESS: ACHIEVEMENTS AND DIFFICULTIES
    (CEP USM, 2015) Morari, Cristina
    Republic of Moldova and Georgia have signed the Association Agreement with European Union and are firmly directed to obtain the prospect of EU membership. This article seeks to realize an analysis of internal dimension of European integration process of these two countries and name ly focuses on the study of key priorities, tasks, problems and difficulties that Moldova and Georgia meet in order to r each the domestic readiness for realization of their European aspirations. The research was supported by FP7 Marie Curie IRSES programme.
  • Thumbnail Image
    Item
    CEDAREA SUVERANITĂŢII ÎN CONTEXTUL PROCESELOR DE INTEGRARE: BENEFICII ŞI COSTURI
    (CEP USM, 2014) Lavric, Aurelian
    Suveranitatea este dreptul exclusiv de a exercita autoritatea supremă politică şi judiciară a unei naţiuni, prin persoane alese în acest scop, pe un teritoriu. Tema beneficiilor şi costurilor cedării suveranităţii în contextul proceselor de integrare este actuală pentru Republica Moldova, aflată în procesul integrării europene. Beneficiile ce rezultă din cedarea unei părţi a suveranităţii, pe exemplul UE, sunt asigurarea mai eficientă a bunăstării şi securităţii într-un cadru comun. Cei pentru care securitatea şi bunăstarea sunt obiectivele supreme sunt în prezent cei mai fervenţi promotori ai conceptului de Europă federală. Este reducerea suveranităţii un cost acceptabil în raport cu obţinerea unor beneficii vizând asigurarea unei bunăstări mai ridicate şi a unei securităţi mai trainice? Evoluţia Europei postbelice arată că oamenii tind să recepteze problemele economice şi de securitate ca fiind suficient de importante, încât să justifice delegarea unei părţi semnificative din suveranitate către un organism interstatal (sau suprastatal). Pe de altă parte, oamenii tind să accepte anumite costuri doar atunci când se simt în mod direct legaţi de ele, fie individual, fie prin intermediul comunităţii cu care se identifică; oamenii nu sunt dispuşi să accepte costuri care provin din avantaje ori probleme care îi privesc doar pe alţii.