Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8
Browse
4 results
Search Results
Item REVENIREA ACASĂ A LUI ŞTEFAN SADOVNICOV(2023) Procop, NataliaȘtefan Sadovnicov este artistul plastic care a abordat mai multe genuri ale picturii de şevalet. Activitatea sa de creație se bazează pe conexiunea celor trei domenii ale artelor: pictură, muzică şi literatură. Scrie poezii, evocă vremurile de al- tădată, pictează. De aceea, oraşul copilăriei şi tinereții sale – Bălți – apare la el reprezentat ca un univers bogat în culori, forme, sonuri etc. În toate lucrările cu acest motiv simțim afecțiunea artistului față de oraşul sufletului său. Ștefan Sadovnicov este unul dintre puținii artişti cu o sensibilitate, profunzime şi inteligență deosebite. Seria de tablouri cu titlul „Oraşul care nu mai există…”, executate în anii ’70–’80, nu sunt doar simple peisaje cu clădiri specifice timpului; ele sugerează sensuri profunde. Motivele principale sunt dorul, întoarcerea în timp, amintirile nostalgice ş.a. Artistul plastic nu a pictat pur şi simplu peisajul urban, ci a povestit istoriile străzilor şi ale edificiilor oraşului Bălți, a căutat poze vechi şi a chestionat locuitorii. S-a apropiat filosofic de subiect, realizând o paralelă între oraş şi oamenii care au suflet.Item TEMELE CREAȚIEI ARTISTULUI PLASTIC INGA EDU(2024) Procop, NataliaArticolul vizează tematica abordată în creația Ingăi Edu, artistul plastic care s-a impus în viața artistică din Republica Moldova şi România la începutul anilor 2000. Practicând deopotrivă tehnica picturii în ulei şi a pastelului, artista abordează frecvent genurile peisajului şi natura statică. Tematica peisajului realizat în plein air este foarte variată: de la oraşele medievale româneşti şi civilizațiile europene, la Chişinăul zilelor noastre. Capitala devine motiv în pictură în diferite perioade şi stari ale zilei. Astfel, regăsim oraşul în ploaie în „Zi ploioasă”, urba nocturnă în „Noaptea în oraş”, oraşul înflorit în „Primăvara în Chişinău”. Sunt teme care sunt reluate în toată creația artistei, modificându-se doar abordarea. Prima perioadă a creației ei se caracterizează prin compoziții figurative în care persistă sensibilitatea proprie impresioniştilor, obținerea clarobscurului, perspectiva spațială, regia luminii, exactitatea desenului, consonanța etc. A doua perioadă, cea experimentalistă, se distinge prin tratarea decorativă a compozițieii cu culori pure în care se păstrează timid semitonurile. Cert este faptul că, deşi Inga Edu în unele lucrări recurge la abstracționism, nu renunță în totalitate la figurativ. Având predilecție pentru pictura în ulei şi pastel, Inga Edu nu încearcă să imite realitatea, ci meditează, alegând elementele cele mai valoroase.Item TENDINȚELE EVOLUȚIEI ARTELOR PLASTICE DIN REPUBLICA MOLDOVA(2021) Procop, NataliaIn the ninth decade of the twentieth century, with the opening of the country’s borders, artists gained the opportunity to communicate with creators all around the world. During this period, in the field of arts, there was a tendency towards freedom expressed through experiments in the technique of execution, the diversity of the approached theme, etc. We may notice stylistic changes in all genres of fine and decorative arts. Fine artists in the Republic of Moldova try to get closer to European art, while keeping their own national coloring.Item RECREATIONAL CENTERS IN CHISINAU IN THE VISION OF VISUAL ARTISTS(2021) Procop, NataliaOne of the genres of easel painting that remains less pretentious to politics is landscape. The city of Chisinau, one of the most important cities of the Republic, was and remains a source of inspiration for artists Eugenia Gamburd, Rostislav Ocusco, Mihail Petric, Filimon Hamuraru, Ludmila Tonceva, Vasile Toma, Inesa Tipina, Petru Jireghea, Ion Jumatii, Ion Chitoroaga, Florentin Leanca and others. That is one of the topics addressed by artists reflecting moments of relaxation, rest, sports - recreational centres (parks, lakes, stadiums etc.). This article analyzes the paintings from the collection of the National Museum of Art of Moldova, but also the private collections of plastic artists concerning the rest areas of Chisinau. These paintings made on the subject under research can be attributed not only to the landscape genre but also, in some cases, to genre painting. The subject becomes current for painters with the arrangement of the capital's parks: The square of the Ensemble of the Metropolitan Cathedral of Chisinau, the Public Garden of Chisinau, the Botanical Garden, the Valley of Roses park, the Valley of Mills park, the Ghidighici Reservoir, the Dinamo Stadium etc.