Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Instituții și procese educațional-culturale în viața cotidiană din RSSM (anii 1970-1980)
    (CEP USM, 2024) Nosatîi, Anatolie
    În anii 1970 și 1980, educația, cultura, religia și sportul în RSS Moldovenească au fost profund impregnate de propaganda sovietică, modelând aproape fiecare aspect al vieții de zi cu zi. Perioada respectivă este marcată de promovarea forțată a conceptului de „moldovenism” ca identitate etnică, impusă de autoritățile sovietice pentru întărirea controlului asupra populației. În timp ce elita culturală a adus contribuții semnificative la literatură, artă și educație, aceste eforturi au fost sub strictă supraveghere a Partidului Comunist. Religia a fost puternic suprimată, statul lucrând activ pentru a-i diminua influența. Educația, sportul, alte activități sociale au fost utilizate ca instrumente atât pentru dezvoltarea fizică, cât și pentru îndoctrinarea ideologică. În ciuda controlului generalizat de stat, a existat un acces tot mai mare la realizările culturale, atât interne, cât și internaționale. Această epocă a marcat un apogeu în participarea culturală însă constrângerile regimului autoritar au dus la o scădere a calității educației și la restrângerea libertății creative.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE AXIOLOGICAL DIMENSIONS OF THE SYMBOL: EPISTEMOLOGICAL ASPECTS
    (CEP USM, 2024) Dodul, Dumitru; Roșca, Andrei
    In order to present the relation between the values and the symbols, which we are trying to argue that is the ground of the cultural act, a complex issue researched by various fields, such as linguistics, psychology, anthropology, informatics, with unique interpretations, which offers precious information about the way in which people understand and use symbols. In this article, as an introduction to a dissertation thesis on this subject, presents the bibliographical texts and how those conceptualizations can be used in this way. Following this relation between the symbols and the values, the perspectives which we involve implies the epistemological theories which conceptualize the truth as a correspondence, respectively as a coherence, in order to highlight the relation between the values and symbols as a correspondence, respectively between the symbols as a coherence. The purpose is to argue how this pattern, without using in an inappropriate manner the concepts, can highlight the perspective of the science of spirit, as Dilthey conceptualizes it, in order to highlight the resorts of the cultural act.
  • Thumbnail Image
    Item
    HERITAGE AND TOURISM CHARTERS (1976, 1999, 2022)
    (CEP USM, 2024) Rogojanu, Dumitru-Cătălin
    At the broadest level, cultural and natural heritage belongs to all mankind, everybody having the right and responsibility to understand, appreciate and conserve their universal values, because the particular heritage and collective memory of each community are irreplaceable and an important basis for present and future development. In the conditions of increasing globalization, very rapid technologization, changes in the needs and expectations of tourists, tour operators offer visitors a series of programs that focus on movable and immovable, cultural and natural heritage, which sometimes, due to negligence or carelessness, they damage. In this sense, ICOMOS and other international organizations with a role in protecting the heritage have adopted a series of Tourism Charters to regulate both heritage and cultural tourism issues, as well as to educate and change the behavior of tourists towards these universal values, common assets at a global level.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSTANTIN STERE ȘI INTELECTUALITATEA ROMÂNEASCĂ DIN TRANSILVANIA (1906-1914)
    (CEP USM, 2024) Pantea, Maria Alexandra
    La începutul secolului al XX-lea Constantin Stere s-a remarcat ca un important om de cultură, care a activat și în plan politic. A înființat revista „Viața Românească” de la Iași, care a devenit una dintre cele mai importante publicații din epocă și prin intermediul căreia s-a răspândit în spațiul românesc curentul literar, social și politic fondat de el, poporanismul. Pentru a-și promova ideile a vizitat Ardealul încă din 1906 și a stabilit legături cu personalități precum Octavian Goga. Cunoscând bine realitățile din Transilvania și fiind susținut de Ion I.C. Brătianu și de regele Carol I, Stere a avut un rol important în criza politică din Transilvania, reușind în 1912 să restabilească pacea între membrii elitei politice și intelectuale românești ardelene. Rolul său printre românii din Transilvania este reflectat în mai multe scrieri memorialistice din epocă, precum și în presa vremii.
  • Thumbnail Image
    Item
    CULTURᾸ ŞI DEZVOLTARE: CȂTEVA REFLECŢII PRIVIND AGENDA UNESCO MONDIACULT
    (CEP USM, 2024) Dascălu, Ileana
    The MONDIACULT conference organized by UNESCO in 2022 made the promotion of “culture as a global public good” a priority of the international public policy agenda. This article aims to explore the meanings and implications of this interpretation of culture by focusing on the link between culture and development, with the help of Appadurai’s analysis of the „cultures of aspiration”. It concludes by arguing that genuine support for culture in the future should also give priority to education in the humanities, as these continue to be essential for our sensitivity to culture and critical thinking.
  • Thumbnail Image
    Item
    CU PRIVIRE LA METODOLOGIA CERCETĂRII PERIOADEI DE TRANZIȚIE: CAZUL REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2022) Ursan, Oleg
    Studiul fenomenului de tranziție în istoria contemporană este dictat de relevanța acestuia și de lipsa unei formulări și a unei abordări metodologice unice. În cazul Republicii Moldova, stat suveran și independent, unitar și indivizibil, din 1991 aceasta urmează calea trecerii de la vechea ordine sovietică în domeniul economiei și vieții politice, dictată de o dictatură și o singură ideologie comunistă, la o cale democratică de dezvoltare atât în politică, cât și în economie. Tranziția economică a devenit o perioadă dificilă din istoria țării, agravată de confruntarea militară împotriva Rusiei, sub forma unui conflict armat în Transnistria, formarea teritoriului separatist al Găgăuziei etc. Astfel, s-a încercat explicarea meto- delor de studiere a acestei probleme prin prisma tranziției în toate manifestările și contradicțiile ei.
  • Thumbnail Image
    Item
    INTENSIFICAREA DIVER SITĂŢII: IMPACTUL MONDIALIZĂRII ASUPRA REVENDICĂRII SOCIAL - POLITICE A IDENTITĂŢII
    (CEP USM, 2017) Dodul, Dumitru
    Cercetarea reflectă aspecte definitorii ale proceselor civilizatorii contemporane şi dim ensiuni esenţiale ale globalizării,prin recursul la constatarea realităţilor lumii globale şi confruntarea teoriilor existente în domeniu.Scopul este de a radiografia, explica şi evalua perspectivele evoluţiei societăţii şi problemele cu care aceasta se confruntă, de a contura model/modele funcţional / funcţionale de existenţă umană, pentru a facilita înţelegerea fenomenelor sociale şi orient area acţiunilor în jurul unor proiecte comune, urmărindu - se găsirea unor soluţii pentru medierea situaţiilor create vis-à-vis de redefinirea identităţii, uniformizării culturale şi a dialogului dintre civilizaţii.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNCEPUTURILE FILOSOFICE ALE LUI LUCIAN BLAGA
    (CEP USM, 2016) Coandă, Svetlana
    În articol sunt evidenţiate etapele evoluţiei spirituale a lui Lucian Blaga, este demonstratăimportanţa primei perioade de activitate a gânditorului român, perioada anilor 1914-1919, care constituie începutul activităţii filosofice a lui L.Blaga, acesta fiind deosebit de semnificativ pentru înţelegerea genezei ideilor sale, a influenţelor pe care le-a suportat, a continuităţii tematicii şi reflecţiilor filosofice, care au culminat cu elaborarea unui profund sistem filosofic. Sunt analizate în detaliu ideile filosofice centrale, temele de meditaţie din lucrările scrise şi publicate de L.Blaga între anii 1914 şi 1919: analiza şi aprecierea ideilor filosofului francez Henri Bergson, coraportul dintre filosofie şi ştiinţă, aportul specific al filosofiei la formarea concepţiei despre lume a personalităţii, rolul deosebit de important al metodelor de cercetare în asigurarea obţinerii adevărului în procesul de cunoaştere, unitatea formelor culturii etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR ÎN COLONIILE GERMANE DIN BASARABIA SUB REGIMUL ŢARIST (A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XIX – ÎNCEPUTUL SECOLULUI XX)
    (CEP USM, 2015) Gulica, Ilie
    Şcoala germană, în urma procesului de formare în prima jumătate a secolului al XIX-lea, începând cu anii 1860 este supusă treptat controlului din partea statului. Ca urmare, s-a încercat o rusificare cuprinzătoare a acestor instituţii de învăţământ, însă demersul respectiv a fost deranjat de diverşi factori de conjunctură, în special de lipsa profesorilor de limbă rusă. Cu toate acestea, acţiunea a continuat în deceniile ce au urmat, prin introducerea predării limbii ruse – la început în clasa a treia, apoi în clasa întâi. În consecinţă, procesul de alfabetizare a scăzut faţă de perioada în care şcoala germană s-a bucurat de libertate – fenomen înregistrat şi în alte comunităţi etnice ale Imperiului Rus.