Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Inginerie națională și socială în învățământul superior din RSS Moldovenească [Lucrare de sinteză]
    (Editura USM, 2025) Rotaru, Liliana; Eremia, Ion (consultant științific)
    Scopul investigației rezidă în fundamentarea unei noi direcții de cercetare în domeniul istoriei naționale prin analiza procesului de transformare a învățământului superior din RSSM într-un mecanism de inginerie națională și socială. Obiectivele cercetării sunt: analiza cadrului teoretic și metodologic al problemei; determinarea premiselor și a contextului socio-demografic care au făcut posibilă implementarea politicilor națională și socială sovietice în învățământul superior din RSSM; studierea mecanismelor de inginerie națională și socială aplicate în procesul de acces, selecție și menținere a contingentelor studențești în învățământul superior și evaluarea impactului acestora; examinarea politicii de cadre și a transformării acesteia într-un instrument de control ideologic și etnic al corpului profesoral; analiza politicii lingvistice și a educației comuniste, în vederea înțelegerii rolului acestora în modelarea unei intelectualități conforme ideologic și național; analiza mecanismelor, practicilor și rezultatelor educației comuniste promovate în învățământul superior din RSSM; evidențierea contradicțiilor și limitelor politicilor naționale și sociale în învățământul superior, prin investigarea reacțiilor și formelor de rezistență ale studenților și cadrelor universitare față de acțiunile regimului. Noutatea științifică și originalitatea cercetării constau în faptul că aceasta reprezintă o primă încercare în istoriografie de a aborda subiectul învățământului superior din RSSM ca mecanism de inginerie națională și socială, precum și de a-l încadra în fenomenul istoric complex al formării „omului nou”, conform idealului comunist al dispariției naționalităților și al creării unei identități supraetnice, denumită „poporul sovietic”. Rezultatele științifice principial noi pentru știință și practică obținute, au contribuit la fundamentarea unei noi paradigme explicative privind modul în care a fost transplantat sistemul de învățământ superior de tip sovietic în RSSM. De asemenea, cercetarea a evidențiat transformarea și instrumentalizarea învățământului superior ca mecanism de inginerie națională și socială, în contextul proiectului comunist de (re)modelare etnică și socială într-o republică națională. Aceste rezultate pot explica, într-o mare măsură, concepțiile socio-politice și acțiunile intelectualității, și implicit ale întregii societăți din Republica Moldova, ca moștenitoare a sistemului sovietic.
  • Thumbnail Image
    Item
    Aspectul lingvistic al reformei hrușcioviste a școlii în RSS Moldovenească [Articol]
    (Lexon-Prim, 2023) Rotaru, Liliana
    The present study analyzes the „adjustments” of the Soviet language policy in the context of the Khrushchevist school reform of the late 1950s - early 1960s. The „School Law”, including the one voted on April 19, 1959 by the Supreme Soviet of the Moldavian SSR, which provided for the right of parents to decide „in which school with the language of instruction to enroll their children” and the „freedom” of choosing „Moldovan language” by the students studying in the school with the Russian language of instruction, reflects the policy of systematic and intentional Russification of the Soviet peoples , the Soviet regime pursuing the „complete fusion of nations” and the formation of a new historical community - the „Soviet people” for which the common language was to be Russian.
  • Thumbnail Image
    Item
    RECURS LA MEMORIE: ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR DIN RSS MOLDOVENEASCĂ. VOL. II
    (Lexon-Prim, 2023) Rotaru, Liliana; Stepanov, Georgeta
    Volumul doi al lucrării Recurs la memorie: învățământul superior din RSS Moldovenească, la fel ca și primul1, constituie un rezultat al activității cercetătorilor în cadrul proiectului Patrimoniul academic universitar din RSS Moldovenească: investigarea și valorificarea bunelor practici, al cărui scop a rezidat în identificarea cadrului evolutiv al învățământului superior din RSS Moldovenească și în determinarea specificului produselor și proceselor didactice aplicate în instituțiile de învățământ superior din acea perioadă
  • Thumbnail Image
    Item
    PRIMA CAMPANIE IDEOLOGICĂ ÎN RSSM: LUPTA REGIMUL COMUNIST CU „ ... DEFICIENȚELE ÎN PREDAREA MARXISM-LENINISMULUI”
    (CEP USM, 2023) Rotaru, Liliana
    În fața provocării postbelice externe, cât și celei interne, regimul comunist a propus societății sovietice o „nouă mobilizare ideologică”. Statul sovietic a arătat o atenție sporită pentru școala superioară, ori aceasta era una dintre cele mai importante instituţii care forma orientările științifice, ideologice și culturale în societate. Astfel, campaniile ideologice de răsunet din perioada stalinismului târziu au fost precedate de mobilizarea „echipei de șoc” a intelectualității universitare – profesorii încadrați la catedrele de marxism-leninism a instituțiilor de învățământ superior sovietic, responsabili de predarea disciplinelor, numite sociale, cei, care erau chemați să asigure educația politică și ideologică, să formeze „o viziune științifică corectă” despre lume tinerilor, dar și colegilor lor universitari. Studiul este dedicat analizei formelor de manifestare a primei campanii ideologice sovietice, demarată prin hotărârea CC al PC(b) din întreaga Uniune cu privire la deficiențele în predarea marxism-leninismului în RSSM și influenței acestei campanii asupra sistemului de învățământ superior sovietic, care era tocmai în proces de formare.
  • Thumbnail Image
    Item
    STUDENȚII ȘI MIȘCAREA DE RENAȘTERE NAȚIONALĂ DIN RSS MOLDOVENEASCĂ: NOIEMBRIE 1989
    (Lexon-Prim, 2023) Rotaru, Liliana
    The National Revival Movement at the end of the 1980s of the last century experienced episodes that deeply marked the subsequent development of events in the Moldavian SSR. One such episode is the event of November 7, 1989 and the one that naturally followed it on November 10 of the same year. In the present study, the author analyzes, based on unpublished archive documents, the forms, methods and degree of involvement of students in the National Movement of the Moldavian SSR, identifying two stages. The first stage, which chronologically coincides with the year 1988, is characterized by the self-organization of the students and their organized involvement within the institution, rather by the organization of literary- artistic cenacles, discussions on important documents, issued by the state and the party, etc. Towards the end of 1988, the „studious youth” became radicalized through the events of November and broke away from the Komsomol, creating the Student League – an alternative organization to represent them. The second stage is identified with the year 1989 and is more resonant. The students walked out of the universities (or were persuaded to walk out), being attracted and involved in the protest actions of the Democratic Movement and the Popular Front of Moldova. The „street students” participated in all the resounding protest actions with an active and retributive character, the peak of their involvement in the National Movement protests being those of November 7 and 10, 1989. After the authorities undertook more coercive „measures”, directing the entire arsenal of tools and methods of „persuasion” against them, the students were „pacified” and returned to study hall and dormitories.