Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    LIMBA „MOLDOVENEASCĂ” DE LA PROHIBIŢIE LA INSTRUMENT DE RUSIFICARE (1900–1914)
    (Lexon-Prim, 2023) Gulica, Ilie; Gumenâi, Ion
    At the beginning of the 20th century, the Russian authorities realized that the rapid Russification of the Romanian ethnics in Bessarabia was impossible only with the elimination of the Romanian language from the public space. Thus, the education officials allowed the editing of a teaching tool designed to help Moldovans from Eastern Moldova learn Russian. The publication of this book was possible under the following conditions: the use of the Russian civil alphabet, for the first time in writing the Romanian language, the reduction of the Romanian lexicon to the Slavic root background, the suppression of Latin terms, and the invention of words if Slavonic equivalents were missing. This approach applied in the context of a national emancipation movement is the ingredients of the Soviet Moldovan experiment applied, firstly, in the Moldovan Autonomous Soviet Socialist Republic and, latterly, in the Moldavian Soviet Socialist Republic.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR ÎN COLONIILE GERMANE DIN BASARABIA SUB REGIMUL ŢARIST (A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XIX – ÎNCEPUTUL SECOLULUI XX)
    (CEP USM, 2015) Gulica, Ilie
    Şcoala germană, în urma procesului de formare în prima jumătate a secolului al XIX-lea, începând cu anii 1860 este supusă treptat controlului din partea statului. Ca urmare, s-a încercat o rusificare cuprinzătoare a acestor instituţii de învăţământ, însă demersul respectiv a fost deranjat de diverşi factori de conjunctură, în special de lipsa profesorilor de limbă rusă. Cu toate acestea, acţiunea a continuat în deceniile ce au urmat, prin introducerea predării limbii ruse – la început în clasa a treia, apoi în clasa întâi. În consecinţă, procesul de alfabetizare a scăzut faţă de perioada în care şcoala germană s-a bucurat de libertate – fenomen înregistrat şi în alte comunităţi etnice ale Imperiului Rus.