Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    Managementul securității economice - o abordare integrată pentru reziliența entităților din sectorul turismului
    (CEP USM, 2024) Bulat, Veronica
    Studiul analizează managementul securității economice în întreprinderi, punând accent pe gestionarea crizelor într-un mediu economic imprevizibil. Asigurarea rezilienței împotriva amenințărilor interne și externe este esențială pentru continuitatea afacerilor. Lucrarea subliniază importanța măsurilor proactive și a managementului anti-criză pentru menținerea stabilității economice pe termen lung. Se realizează o analiză comparativă a eficienței diverselor modele organizaționale în securitatea economică, precum și a capacității acestora de a se adapta la amenințări variate. Studiul examinează, de asemenea, impactul tehnologiei și al factorului uman în sistemele de securitate economică. Integrează modele economice Input-Output (IO) și Computable General Equilibrium (CGE) pentru a evalua efectele crizelor economice și ale turismului asupra sectoarelor interconectate. Originalitatea constă în compararea modelelor, evidențiind modelul CGE ca superior în captarea fluxurilor intersectoriale, ceea ce subliniază importanța siguranței în turism și necesitatea intervenției guvernamentale pentru protejarea destinațiilor turistice.
  • Thumbnail Image
    Item
    The role of the energy dimension in tourism safety and security
    (CEP USM, 2024) Antoci, Natalia
    Security, having a multilateral character – as a state of the social system, a complex process, a function of the state, etc. – reflects the level of satisfaction of the fundamental national interests of a country, as well as the actions taken, on a single ideological basis, to promote those interests and defend them against aggression, dangers, threats and risks of any kind. The tourism sector is an important economic sector globally and locally and offers real prospects for sustainable and inclusive economic growth. Safety is one of the most important criteria in supporting the tourism industry. Diplomatic channels, negotiation, cooperation and exchange of experience have always been and remain the most viable ways for a state to achieve its foreign policy objectives in relation to its domestic needs, especially for the Republic of Moldova with limited energy resources and infastructure still in the present.
  • Thumbnail Image
    Item
    SĂNĂTATEA ȘI IGIENA- FACTORI ÎN SPORIREA COMPETITIVITĂȚII SECTORULUI TURISTIC
    (CEP USM, 2023) Dombrovschi, Ina
    Turismul și călătoriile sunt stimuli importanți pentru dezvoltarea economică, precum și pentru competitivitatea turistică a țărilor. În ciuda contribuției sale la creșterea economică, dezvoltarea sectorului turistic poate fi împiedicată de o serie de obstacole de natură diferită, care pot afecta competitivitatea acestui sector. Printre acestea am putea specifica, sănătatea și igiena în turism, care reprezintă o asigurare a condițiilor pentru menținerea sănătății publice și pentru ca turiștii să se simtă mai în siguranță, iar destinațiile turistice să devină mai competitive. În acest context, scopul acestui studiu este de a analiza importanța și relația dintre sănătate și igienă și competitivitatea destinațiilor. Astfel, s-a pus accentul pe aspectele care contribuie la creșterea competitivității turismului și pe sănătatea și siguranța călătorilor. Prin intermediul indicelui de competitivitate turistică, au fost evidențiate criteriile care dețin o poziție dominantă în asigurarea condițiilor favorabile pentru turiști. Rezultatele arată că sănătatea și igiena sunt piloni importanți care măsoară competitivitatea destinației. Analiza indică o corelație pozitivă între pilonul sănătate și igienă și competitivitatea generală.
  • Thumbnail Image
    Item
    BLOGURILE DE CĂLĂTORII ŞI INFLUENŢA LOR ASUPRA DECIZIEI POTENŢIALULUI CONSUMATOR DE SERVICII TURISTICE
    (CEP USM, 2014) Draguțan, Marcela
    Travel blogs are promotional tools within the marketing mix, which is part of the Public Relations component, and is frequently used to promote a tourist destination or objective. According to the theme of the blog and its adaptation for users, it becomes an information base for the potential consumer of tourist services, because from the posted articles, the potential tourist is informed about the security of the destination, how to get there, prices, accommodation and food services. and the pleasant or less pleasant experiences that the blog author felt.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII DE PROMOVARE A DESTINAŢIILOR TURISTICE UTILIZATE DE AGENŢIILE DE TURISM
    (CEP USM, 2022) Botnari, Mădălina
    The objectives of the research aim at: the conceptual approach and the particularities of the tourist destinations; identifying the role of travel agencies in promoting travel destinations; finding the particularities and the role of the strategy for promoting tourist destinations; analysis of the field of activity and the characteristic of the travel agency Melissa Travel; research of the services and typology of tourist destinations of the travel agency Melissa Travel; research of promotion strategies used within the Melissa Travel agency; finding state regulations and the activity of travel agencies in the Republic of Moldova; implementation of strategies for promoting tourist destinations within the travel agency Melissa Travel.
  • Thumbnail Image
    Item
    COMPETITIVITATEA ȘI DEZVOLTAREA DURABILĂ A CLUSTERULUI TURISTIC – MODEL DE MĂSURARE A IMPACTULUI TURISMULUI ASUPRA DEZVOLTĂRII LOCALE
    (CEP USM, 2017) Buzdugan, Adriana
    This article proposes a model for measuring the impact of the tourism cluster on local development in order to assess the interaction of the cluster in tourism, the impact of competitiveness and sustainability on the economy, society and the environment. The theoretical basis of this model is based on the cluster concept and on the typology of adapting and integrating the concepts of systemic competitiveness and sustainability in economic, social, cultural, environmental and political dimensions. The proposed model presents a holistic, multidisciplinary and multisectoral vision of local development, brought back through a systemic approach to the concepts of competitiveness, social equity and sustainability. Its results make it possible to strategically guide the agents in charge of public sector tourism policies, as well as the strategies of competitiveness, competition, cooperation and sustainability in companies and private institutions.
  • Thumbnail Image
    Item
    TEHNICA OPERAŢIUNILOR DE FRONT ŞI BACK OFFICE: NOTE DE CURS
    (CEP USM, 2021) Stratan, Alexandru; Gribincea, Corina
    Studiul disciplinei Tehnica operaţiunilor de Front şi Back Office are ca scop să contribuiela formarea şi dezvoltarea capacităţii masteranzilor şi dezvoltarea competenţelor profesionale ale specialistului în domeniul serviciilor hoteliere prin cunoaşterea şi comprehensiunea dimensiunilor tehnicii operaţionale, prin gestiunea corectă a fondului hotelier, a serviciului de recepţie, serviciului de rezervare-cazare, serviciului house keeping, serviciului room service, serviciului loundry etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    POLITICI ECONOMICE APLICATE MEDIULUI DE AFACERI DIN DOMENIUL TURISMULUI DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2020) Ciobanu, Victor
    În acest articol s-a realizat un studiu privind rolul politicilor economice adoptate de Republica Moldova în ultimii ani și determinarea impactului produs sau așteptat în rezultatul implementării politicilor atât asupra agenților economici din domeniul turismului, cât și asupra veniturilor la bugetul de stat. Scopul studiului constă în examinarea modificărilor operate în cadrul normativ, abordate prin prisma politicii bugetar-fiscale, pornind de la dereglementarea unor aspecte ale cerințelor de desfășurare a activității de întreprinzător, precum și prin oferirea unor mecanisme simplificate de desfășurare a activității eco nomice. Rezultatele obținute pot servi drept bază pentru menținerea abordărilor actuale sau elaborarea de noi propuneri de politici economice, în scopul impulsionării, inițierii și dezvoltării afacerilor în turism.
  • Thumbnail Image
    Item
    TURISMUL REGIONAL ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ
    (CEP USM, 2007) Bibirigea, Romeo
    Le tourisme régional dans l'Union européenne a quelques caractéristiques principales: les destinations traditionnelles du tourisme estival dans l'UE disposent de plus grandes capacités d'hébergement; nuitées totales effectuées plus de la moitié des 20 premières régions NUTS 2 de l’UE-25 est située en Italie (6) et en Espagne (5); les régions comprenant des villes d'art et des capitales, ainsi que les régions insulaires enregistrent les taux de touristes étrangers les plus élevés
  • Thumbnail Image
    Item
    ABORDĂRI PRIVIND CONTABILITATEA COSTURILOR DE PRODUCŢIE ȘI CALCULAȚIA COSTULUI PRODUSULUI TURISTIC
    (CEP USM, 2019) Lușmanschi, Galina; Costețchi-Jușca, Oxana
    În acest articol sunt analizate particularitățile contabilității costurilor de producție și ale calculației costului produsului turistic în industria turismului. În același timp, sunt evidențiate principiile care stau la baza organizării contabilității costurilor de producție şi a calculaţiei costului produselor turistice. În acest context au fost evidențiate anumite probleme în organizarea contabilității costurilor de producție și au fost înaintate unele recomandări care vor spori operativitatea informaţiei contabile, vor intensifica controlul formării costurilor de producţie şi vor contribui la evidenţierea mai amplă a rezervelor de reducere a costului produselor turistice.