Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
4 results
Search Results
Item Tendinţele consumului durabil(CEP USM, 2023-07-07) Nepotu, LuciaThe field of sustainable consumption research has started to diversify with different approaches. It has changed from the involvement of only a few stakeholders to the cooperation of many different stakeholders in formulating policies to implement sustainable consumption patterns. Sustainable consumption trends are more pronounced today as people pay particular attention to everything from what they buy in stores to what transport they use to travel or commute to work, all of which contribute to the impact they have on the surrounding environment. Finally, consumers value a healthy and sustainable lifestyle and their purchases take this into account. By 2030, the market for sustainability-related products and services is expected to grow through the interaction and coordination of policy support, business initiatives and everyday consumer awareness.Item Tendinţe de consum şi stil de viaţă durabil a tinerilor din Republica Moldova(CEP USM, 2023-07-24) Buzdugan, AdrianaThis study investigates the level of knowledge and implementation of sustainable consumption behaviours among young adults. Conducting a nationwide online survey targeting persons between the ages of 18 and 30, this research assesses their understanding and implementation of these behaviours, offering valuable insights and advice for adopting a sustainable lifestyle.Item TENDINȚELE DE COMPORTAMENT A CONSUMATORILOR ÎN CUMPĂRAREA DE PRODUSE ECOLOGICE(CEP USM, 2022-05-20) Nepotu, LuciaIncreasingly, consumers are behaving more responsibly and choosing organic products. What is the trend in recent years and what factors have led to this change in consumer behavior. Products that do not create harm to our environment are known as green products or eco-friendly products. This study covers trends in the buying behavior of consumers of organic products. The main purpose is to study the factors that influence the consumption pattern of organic products among consumers. Manufacturers have begun to adapt to these new consumers made up rather of those who want to take care of their health and that of their families. This new type of customer deserves all the attention due to the complexity of the way in which the purchasing decisions are made.Item ABORDĂRI TEORETICO-METODOLOGICE PRIVIND COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI PRIN PRISMA PROCESULUI DECIZIONAL(CEP USM, 2021) Hămuraru, Maria; Bulat, VeronicaActualmente, procesul decizional al consumatorului reprezintă un subiect important de discuție în rândul tuturor entităților economice producătoare și prestatoare de servicii. Astfel, specialiștii de marketing din cadrul firmelor sunt permanent preocupați de dorințele și nevoile consumatorilor, de stimulii, de factorii care influențează alegerea de cumpărare, aceasta fiind problema primordială. Creșterea complexității vieții economice, precum și progresul tehnico-științific au condus la necesitatea cunoașterii mecanismului comportamentului uman, care devine tot mai complicat și mai amplu, dar în același timp tot mai interesant și provocator. În condițiile actuale, oferta posedă multiple variante, consumatorii dobândesc foarte multe posibilități de alegere a produselor și serviciilor, iar puterea de cumpărare a populației, împreună cu nivelul de educație și cultură, a crescut considerabil, ceea ce influențează cumpărătorul să-şi satisfacă mai multe trebuinţe, mai sofisticate, calitativ ridicate, aspect de care ține seama, numaidecât, producătorul, pentru a putea veni în întâmpinarea dorinţelor acestuia. Astfel, dacă producătorul nu distinge la timpul potrivit aceste noi opţiuni ale clientului, acesta se va îndrepta către un alt producător.