Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
5 results
Search Results
Item Aspecte vizând diagnosticul factorial al pragului rentabilității(CEP USM, 2024) Tcaci, AlexandruScopul lucrării constă în aplicarea pragului de rentabilitate ca metodă previzională pentru a evalua capacitatea veniturilor entităţii în acoperirea integrală a cheltuielilor în faza de investire a afacerii sau în activitatea de diagnosticare curentă cu identificarea factorilor de influenţă. Metodologia de calcul şi diagnosticare se efectuează sub aspect valoric şi natural în funcţie de caracterul eterogen şi omogen al producţiei bazându-se pe împărţirea cheltuielilor în variabile şi constante. Rezultatele diagnosticului factorial ne-au permis să deducem că la entitate pragul rentabilităţii are un trend crescător – cu 14,7% faţă de anul precedent, fapt ce atestă o situaţie nefavorabilă. Marja de securitate a scăzut cu 29,7%, profitul operaţional s-a redus cu 26,0%, ceea ce semnalizează că entitatea se află într-o situaţie instabilă.Item INTERCONEXIUNEA DINTRE MARKETING ȘI MANAGEMENT FINANCIAR(CEP USM, 2024-11-07) Gherjavca, Svetlana; Antoci, NataliaIn a market economy and fierce competition, the success of a business depends largely on the organization and implementation of an efficient financial management system. In order to ensure maximum efficiency, the basic objectives of financial management are to maximize revenues (often sales) and optimize expenses. In this context, the active involvement of marketing in the financial management system is inevitable. The purpose of this paper is to draw attention to the importance of the correlation of marketing and financial management activities in the management systems of economic entities. The research used the following scientific research methods: theoretical generalization, scientific abstraction, system analysis, comparative analysis. The research allowed us to conclude that both the marketing activity is based on calculations and analysis of indicators, decision making and financial management activity needs the results of marketing studies to achieve its objectives.Item ROLUL CHELTUIELILOR PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT ÎN DEZVOLTAREA ECONOMICO-SOCIALĂ A REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2012) Doga-Mîrzac, MarianaEducation could play an important supporting role in facilitating of the exceeding unstable economic growth dependent on migration which is found in the Moldovan economy. Achieving a higher level of education continues to be a path to higher incomes and lower unemployment rate among young people in the country and abroad. Being made more dynamic changes in the quantity and quality of education can transform the factor of endowment of the economy, shifting its comparative advantage in products and services based on natural resources and cheap workforce, relatively unskilled, for goods and services produced in the base highly qualified. International experience, including comparative analysis performed in different countries, is concordant with the hypothesis that education provides an active role in the changing economic perspectives.Item O MODALITATE DE REDUCERE A FRAUDEI FISCALE: ASPECT TEORETIC(CEP USM, 2020) Căprian, IuliaÎn lucrare se propune o modalitate de optimizare a raportului dintre funcția ce determină cuantumul impozitului și funcția ce determină cuantumul amenzii pentru frauda comisă. Prin intermediul acestui raport pot fi majorate veniturile în buget, reduse eforturile financiare ale structurilor fiscale de control, precum și numărul fraudelor fiscale din partea contribuabilului, poate fi creat un sistem autoreglat de autocontrol al fluxurilor financiare. Suplimentar, se aduc argumente în favoarea reducerii cuantumului impozitului, majorării mărimii amenzilor respective.Item ÎNGLOBAREA SISTEMULUI DE CONTROLLING ÎN PERFORMAREA MANAGEMENTULUI ÎNTREPRINDERII(CEP USM, 2018) Caprian, Iulia; Popușoi, RodicaÎn lucrare se propune un sistem de indicatori ai obiectivelor controllingului în susținerea conducerii interne. În cadrul controllingului integrat în activitatea managerului funcțiile de controlling sunt preluate integral sau cel puțin parțial de manageri.