Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
93 results
Search Results
Item Facultatea de Ştiinţe Economice la 65 de ani(INCE, 2018)În această lucrarea este descrisă istoria Facultății de Ştiinţe Economice a USM de la înființare (1953) și până în prezent (2018). Facultatea de Ştiinţe Economice a fost și este orientată spre cercetarea proceselor și fenomenelor economice. Facultatea dispune de specialişti de calificare înaltă care au obţinut deja rezultate remarcabile şi care ştiu să-şi organizeze activitatea în colaborare cu savanţii de la alte instituții de profil din țară, precum și de peste hotarele acesteia.Actualmente, Facultatea de Științe Economice este una dintre cele mai mari Facultăți ale Universităţii de Stat din Moldova, fiind recunoscută la nivel național, ca important centru de formare profesională și științific în domeniul economiei și administrării afacerilor, precum și la nivel internațional, ca partener și furnizor de educație și cercetare de calitate. Imaginea și poziția de care se bucură Facultatea de Științe Economice în prezent au fost câștigate în timp prin efortul permanent al colectivului acesteia, care a consolidat facultatea în decursul a celor 65 de ani (cu mici întreruperi obiective) care au trecut de la fondarea acesteia din anul 1953. Această aniversare înseamnă competență, valoare profesională, management înțelept și vizionar și, în același timp, multă implicare și dragoste pentru profesie și pentru studenți.Item NIȘA ȚĂRILOR ÎN ECONOMIA MONDIALĂ(2018) Gribincea, Alexandru; Pencea, Daniel; Şerbănescu, SebastianUnder the conditions of globalization, the influence of global product markets and external economic relations on the development of national economies and individual sectors of the national economy is increasing. The world market has a significant impact on agriculture in different countries, being one of the sources of satisfaction for supranational food demand. The situation on global food markets influences the level of food supply and social stability in different regions. The purpose of the research is to investigate the typology of the countries of the world and their significance in the development of planetary megatendences. The results obtained allow us to find our place amongst other countries and to fix orientation to tend towards them.Item УЧЕТ ПРОИЗВОДСТВЕННЫХ ЗАТРАТ И ИХ РОЛЬ В ПРИНЯТИИ РЕШЕНИЙ(CEP USM, 2019) Кышларь, АннаItem МОДЕЛЬ ФРАНЧАЙЗИНГА КАК ФОРМА ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВА(CEP USM, 2019) Бакалым, РональдItem ИНТЕРНЕТ-РЕКЛАМА КАК СРЕДСТВО ПРОДВИЖЕНИЯ ТУРИСТСКОГО ПРОДУКТА(CEP USM, 2019) Гусев, СтепанItem ANALIZA PROCESULUI DE ACHIZIŢIE A BUNULUI INDUSTRIAL(CEP USM, 2019) Ranga, VictoriaThis article is related to the in-depth analysis of the process of acquiring industrial goods within the S.A. „Franzeluța”, as well as the applied procurement strategies and analysis, describing the purchasing strategies applied in the. enterprise. The analysis process identifies the peculiarities and directions for improving the procurement process within the enterprise S.A. „Franzeluța”, which determined the elaboration of strategies and ways to improve the acquisition process in order to increase the entrepreneurial profitability and the notoriety, the attractiveness for both domestic and international consumers.Item INFLUENȚA RECLAMEI ASUPRA COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI(CEP USM, 2019) Petrușca, OtiliaStarting from the belief in existing studies that advertising affects consumer behavior and purchasing decisions, we can highlight that this study aimed to establish the influence of advertising on consumer buying behavior by focusing on "Imobilus Grup" S.R.L company. Specifically, the study aimed to establish strategic alternatives and directions for improving the advertising activity in real estate companies, in Republic of Moldova.Item CONCEPTUL MIXULUI DE MARKETING ȘI REFLECTAREA ACESTUIA ÎN ACTIVITĂȚILE ENTITĂȚII ECONOMICE(CEP USM, 2019) Nour, LudmilaThis article presents the analysis of the fundamental concepts of the marketing mix, demonstrating its importance by reflecting it in the activities of the economic entity "Daw Benţa Mol" SRL. There are specified several marketing mix models, suggesting some strategies for each element of the mix. With increasing influence of the online environment on the current consumer behavior, there are proposed some recommendations on improving the digital marketing mix, based on the example of the company "Daw Benţa Mol" SRL.Item CREȘTEREA COMPETITIVITĂȚII ÎNTREPRINDERILOR PRIN IMPLEMENTAREA MANAGEMENTULUI DE PROIECT(CEP USM, 2019) Burea, CristinaItem IMAGINEA – FACTOR IMPORTANT DE POZIȚIONARE A PRODUSELOR PE PIAȚĂ(CEP USM, 2019) Costovici, VictoriaThis research consists of the study of the theoretical basis of the corporate image and its structure and its influence on the economic entity. It has been done a synthesis of the influence of the marketing mix on the marketing activity of the „Kesif” SRL economic entity. The research results can be used by the economic entity „Kesif” SRL to improve the restaurant’s image and to create market positioning strategies.