Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    NIȘA ȚĂRILOR ÎN ECONOMIA MONDIALĂ
    (2018) Gribincea, Alexandru; Pencea, Daniel; Şerbănescu, Sebastian
    Under the conditions of globalization, the influence of global product markets and external economic relations on the development of national economies and individual sectors of the national economy is increasing. The world market has a significant impact on agriculture in different countries, being one of the sources of satisfaction for supranational food demand. The situation on global food markets influences the level of food supply and social stability in different regions. The purpose of the research is to investigate the typology of the countries of the world and their significance in the development of planetary megatendences. The results obtained allow us to find our place amongst other countries and to fix orientation to tend towards them.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL INOVAȚIILOR ÎN COMERȚUL INTERNATIONAL
    (CEP USM, 2020) Garștea, Sergiu; Gribincea, Alexandru
    The article discusses the problems of applying innovative technologies in the modern trading of enterprises that are associated with changes in the activities of these organizations, which take place under the influence of the macro-environment. Such innovations cover the whole economic system, reflecting specifically in some of its branches and leading to an increase in the efficiency of its activity. The article also discusses the specific issues of innovation in wholesale and retail trade. Modern trends in economic development convincingly show the need to improve innovation, which opens up new opportunities for increasing competitiveness and modernizing the economic system. The innovation process, which covers the economic system as a whole, is specifically refracted in its individual branches. The commercial sector deserves special attention in this context. The purpose of the study is to investigate theories, methodology and formulate practical recommendations for improving marketing forms and methods.
  • Thumbnail Image
    Item
    INOVAŢIILE ÎN COMERŢUL MODERN
    (CEP USM, 2013) Gribincea, Alexandru; Gherghina, Virgil; Colțea, Traian; Roșcăneanu, Radu
    Pentru o afacere, inovarea este o pârghie pentru consolidarea poziţiei sale în raport cu concurenţii săi. Inovaţia contribuie la cucerirea noilor pieţe prin oferirea de produse sau servicii unice, pentru a îmbunătăţi performanţa şi a reduce costurile, a extinde sau a menţine clienţii sau a îmbunătăţi imaginea de brand. Printre afacerile cu personal angajat mai mic de zece, 41% se declară ca fiind aplicat inovarea în perioada anilor 2002-2004, acestea reprezentând un sfert din companiile inovatoare ale economiei franceze. Consideram ca cele mai comune inovaţii organizaţionale se referă la întreprinderile comerciale. Inovaţiile în marketing, în procesul de introducere pe piaţă sunt puse în aplicare de către aproximativ una din cinci întreprinderi. Inovaţiile ce ţin de livrare referitoare la conceptul de vânzare sunt rare în aceste companii studiate. Se presupune că se combină diferite tipuri de inovare. Considerăm că principalii factori care influenţează comportamentul de inovare sunt: mărimea companiei, apartenenţa la un grup sau reţea şi dimensiunea pieţei. Cu toate acestea, costul este considerat principalul obstacol. Cheltuielile de inovare sunt concentrate în comerţul cu ridicata, în special în echipamente profesionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLEMENTAREA MARKETINGULUI ÎN ACTIVITATEA BĂNCILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA ŞI MODALITĂŢI DE EFICIENTIZARE A ACESTUIA
    (CEP USM, 2013) Gribincea, Alexandru
    Ca proprietari de afaceri mici, tendinţa dvs. naturală este de a comercializa produsele şi serviciile la un public cât mai larg. Dacă vindeţi mochete, aţi putea considera că toată lumea care locuieşte la bloc este clientul dvs. potenţial. Dar despre acei oameni care au alergii sau cei în scaune cu rotile, oameni care trăiesc în apartamente sau persoane care au cumpărat un nou brand acasă? Ei la fel au toate posibilităţile, dar, probabil, nu sunt piaţa-ţintă. Cea mai largă piaţă-ţintă este formată din acei proprietari de mochete. Aici pot fi incluşi şi acei proprietari de case care au o anumită vârstă, care se gândesc la înlocuirea unui covor, la fel şi proprietarii de case noi care doresc fie să modernizeze, fie să modifice aspectul casei lor. Focalizarea asupra comercializării la o nişă este de a ajunge la acei oameni care sunt gata sa cumpere produsul sau serviciul dvs. Ceea ce nu înseamnă că nu puteţi vinde şi la alte nişe. Aceasta se explică prin concentrarea mijloacelor financiare în campanii de marketing ce vizează în mod specific nişa dvs. Astfel, piaţa de nişă devine importantă pentru afacerile bazate pe expertiză, pe consultanţi, web designeri etc. Scopul eforturilor de marketing este de a atrage cât mai mulţi clienţi
  • Thumbnail Image
    Item
    POLITICI DE PROTECŢIE SOCIALĂ ÎN CONDIŢII DE CRIZĂ ECONOMICĂ
    (CEP USM, 2012) Gribincea, Alexandru; Roncia, Mihai
    Criza economică presupune pierderea de producţie şi scăderea consumului, aspect care declanşează implicit scăderea dramatică a veniturilor bugetare, împreună cu creşterea nivelului de şomaj şi de micşorare a salariilor angajaţilor. Factorii de decizie politică vor trebui să facă faţă anumitor nevoi menite să ofere protecţie acestor categorii cu resurse bugetare diminuate. Identificarea şi punerea în aplicare a anumitor acţiuni de bunăstare în perioada de criză economică sunt obligaţii imperative pentru orice guvern.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLEMENTAREA MARKETINGULUI ÎN ACTIVITATEA BĂNCILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA ŞI MODALITĂŢI DE EFICIENTIZARE A ACESTUIA
    (CEP USM, 2012) Gribincea, Alexandru
    Ca proprietari de afaceri mici, tendinţa naturală este de a vă comercializa produsele şi serviciile unui public cât mailarg. Dacă vindeţi mochete, aţi putea considera că toată lumea care locuieşte la bloc este clientul Dvs. potenţial. Dar despre acei oameni care au alergii, sau despre acei în scaune cu rotile, oameni care trăiesc în apartamente sau persoane care au cumpărat un nou brand acasă? Desigur, ei au toate posibilităţile, dar probabil nu sunt piaţa ţintă. Cea mai largă piaţă ţintă este formată din acei proprietari de mochete. Aici pot fi incluşi şi acei proprietari de case care au o anumită vârstă, care se gândesc la înlocuirea unui covor, la fel şi proprietarii de case noi care doresc să modernizeze, fie să modifice aspectul casei lor. Focalizarea asupra comercializării la o nişă, este de a ajunge la acei oameni care sunt gata sa cumpere produsul sau serviciul Dvs. Aceasta nu înseamnă că nu puteţi vinde şi la alte nişe. Faptul se explică prin concentrarea mijloacelor financiare în campanii de marketing ce vizează în mod specific nişa Dvs. Astfel, piaţa de nişă devine importantă pentru afacerile bazate pe expertiză, pe consultanţi, web designeri etc. Scopul eforturilor de marketing este de a atrage cât mai mulţi clienţi.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL INOVAȚIILOR ÎN COMERȚUL INTERNATIONAL
    (CEP USM, 2020) Garștea, Sergiu; Gribincea, Alexandru
    The article discusses the problems of applying innovative technologies in the moder n trading of enterprises that are associated with changes in the activities of these organizations, which take place under the influence of the macro - environment. Such innovations cover the whole economic system, reflecting specifically in some of its bran ches and leading to an increase in the efficiency of its activity. The article also discusses the specific issues of innovation in wholesale and retail trade. Modern trends in economic development convincingly show the need to improve innovation, which ope ns up new opportunities for increasing competitiveness and modernizing the economic system. The innovation process, which covers the economic system as a whole, is specifically refracted in its individual branches. The commercial sector deserves special at tention in this context. The purpose of the study is to investigate theories, methodology and formulate practical recommendations for improving marketing forms and methods.
  • Thumbnail Image
    Item
    ECONOMIA CIRCULARĂ ȘI COVID - 19: OPORTUNITĂȚI ȘI REFLECȚII
    (Institutul Național de Cercetări Economice, 2020) Duca, Aurelia; Gribincea, Corina; Gribincea, Alexandru
    Articolul analizează practicile globale ale soluțiilor de economie circulară, valabile în timpul pandemiei Covid-19, în special examinate practica finlandeză. Autorii prezintă o descriere a celor mai eficiente practici, care au demonstrat valabilitatea ș i perioadele chiar și în timpul pandemiei. Principala metodă de cercetare este analiza scenariului și bibliografia. Autorii subliniază că soluțiile de economie circulară eficiente în caz de pandemie pot iniția noi industrii și sectoare ale economiei.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL INOVAŢIILOR ASUPRA ACTIVITĂŢILOR UMANE: ASPECT METODOLOGIC
    (CEP USM, 2019) Gribincea, Alexandru
    În acest studiu autorul și-a propus ca obiectiv investigarea proceselor și problemelor ce vizează stabilirea mediului sistemului de formare a resurselor umane, rolul organelor de stat, inovațiile și educarea personalului calificat. Discrepanța dintre mediul politic și realitatea economică impune necesitatea creșterii bunăstării și nivelului de trai prin prisma inovațiilor. Procesele globalizării, creșterea tehnologiilor de vârf, a inteligenței artificiale, a materialelor noi exercită un impact benefic asupra societății. Economiile naționale se raliază la mediul intern și extern, la avantajele economice pentru a valorifica oportunitățile vizând problemele globale. Factorii tradiționali ai creșterii economice, care au asigurat o redresare semnificativă a economiei țării în ultimul secol, sunt aproape epuizați și, astăzi, problema identificării unor noi surse de dezvoltare se impune ca destul de stringentă. Pornind de la acest fapt, sarcina principală este revizuirea priorităților anterioare în economia regiunilor, a principalelor tipuri de activități care s-au dovedit incapabile să joace rolul locomotivei economiei regionale. În acest sens, apare problema stabilirii polilor de dezvoltare economică, care este strâns legată de rațiunea de alegere strategică inovatoare a țării și de tranziția economiei la dezvoltarea inovatoare. Punctul de vedere al autorului este însoțit de argumentele savanților, de statisticile naționale și internaționale
  • Thumbnail Image
    Item
    PROMOVAREA VALORILOR EPOCII CUNOȘTINȚELOR: DE LA TEORIE LA PRACTICĂ
    (Academia de Administrare Publică, 2019) Gribincea, Alexandru; Habashi, Manal; Gribincea, Alexandru.A.
    Values are not something that can be bought or sold, they are something worth living for. The most important function of social values is to play the role of selection criteria from alternative modes of action. The multifactorial nature of innovative development of education is thus revealed. Special attention is paid to knowledge management and to strategic model for the formation of professionals. At present, a new economy is clearly emerging, a knowledge and economy-based economy, a knowledge economy where the key to prosperity and job creation is the degree of implementation of new concepts, the ideas of innovation and technology in all sectors of the economy, as well as the protection of the environment. We discuss the integrated nature of competence, the correlation between competence and motivation.