Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
2 results
Search Results
Item INSTRUMENTE MANAGERIALE DE PERFORMANȚĂ : NOTE DE CURS(Editura USM, 2024) Paladi, Valentina; Panuș, Valentina; Erhan, LicaDisciplina „Instrumente manageriale de performanță” face parte din sistemul de științe economice, fiind o continuitate (cu un conținut mai aprofundat) a disciplinei „Contabilitatea managerială“. Disciplina „Instrumente manageriale de performanță” este una dintre cele 9 discipline acreditate de ACCA (F5 „Managementul performanțelor”), care oferă entității posibilitatea să stabilească obiective strategice, să evalueze eficacitatea activităților desfășurate în raport cu obiectivele stabilite și șă gestioneze procesul de realizare a acestor obiective. Scopul studierii acestei discipline constă în a oferi o înțelegere sistematică a esenței, sarcinilor și funcțiilor instrumentelor de măsurare a performanței prin prisma costurilor, prin sisteme de bugete, prin control, raportare și analiză a performanței manageriale în conformitate cu cerințele organizației profesionale ACCA (Marea Britanie), precum și în a aprofunda cunoștințele studenților despre sistemele informaționale aplicate în măsurarea și controlul performanței și de a forma abilitățile necesare în acest domeniu. Principalele obiective ale disciplinei „Instrumente manageriale de performanță” cuprind: gestiunea și calcularea costurilor de producție prin metodele costurilor globale, costurilor parțiale, costurilor pe activități, costurilor standarde, costurilor țintă (target-costing, kaizen-costing) etc.; formarea și stabilirea sistemelor de bugete; organizarea diferitor modalități de efectuare a controlului de gestiune; efectuarea anumitor calcule pentru luarea anumitor tipuri de decizii; măsurarea performanței manageriale; analiza factorilor limită etc.Item EXIGENȚELE FAȚĂ DE EDUCAȚIA UNIVERSITARĂ CONTABILĂ ÎN CONVERGENȚĂ CU STANDARDELE INTERNAȚIONALE(CEP USM, 2022) Paladi, Valentina; Erhan, LicaEvoluția societății și a contabilității a impus noi cerințe și față de educația universitară contabilă. Rolul profesionistului contabil a evoluat enorm într-o entitate: de la un simplu operator care înregistra tranzacții economice spre un consilier strategic în administrarea unei afaceri, capabil să întocmească, interpreteze și să prezinte informațiile financiar-contabile într-o manieră clară pentru a facilita procesul decizional. În acest context, au sporit și exigențele față de educația contabilă de calitate. În acest articol am recurs la detalierea cerințelor față de educația universitară contabilă națională în convergență cu Standardele Internaționale de Educație. Studiul de față a inclus o analiză comparativă a conținutului planurilor de învățământ la specialitatea ,,Contabilitate” ale Universității de Stat din Moldova și Academiei de Studii Economice din Moldova, în convergență cu cerințele înaintate față de profesia contabil prin Standardele Internaționale de Educație.