Facultatea de Drept / Faculty of Law

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 27
  • Thumbnail Image
    Item
    Conceptul statului de drept în Uniunea Europeană
    (CEP USM, 2024) Erhan, Ianuș
    În poziția UE cu referință la negocierile de aderare ce vizează epublica Moldova este indicat că urmează să adopte integral acquis-ul UE și să asigure implementarea și aplicarea deplină a acestuia.Acesta încorporează metodologia revizuită de extindere, care prevede o atenție și mai puternică asupra reformelor fundamentale, iar ţara noastră va trebui să îmbrățișeze pe deplin și să continue să implementeze reformele în domeniile statului de drept. Pentru ca un stat să devină membru al UE urmează să realizeze o multitudine de condiționalități şi cerințe, dar una care este omniprezentă chiar de la început ca şi condiție sine-qua-non pentru a iniția discuțiile de aderare şi durează pe tot parcursul procesului de integrare, este anume garantarea „statului de drept”.Statul de drept în accepțiunea acquis-ului UE, dar şi cerințelor şi condiţionalităţilor solicitate, reprezintă unul din pilonii de bază pe care se vor baza negocierile de aderare, iar dedicația care va fi demonstrată, dar şi consecvența necesară va determina dacă deținem sau nu capacitatea necesară pentru a garanta statul de drept în înțelesul său unional. Astfel, statul de drept este una din valorile fundamentale ale UE care, chiar şi după accederea statului în cadrul Uniunii, este un deziderat necesar de realizat, asigurat şi garantat fără careva condiționări şi restricționări, în caz contrar statul membru poate fi responsabilizat prin mecanismele instituite prin TUE, dar şi la nivel decizional şi funcțional de către instituțiile UE.
  • Thumbnail Image
    Item
    STATUL DE DREPT – DE LA VALORI SPRE POLITICI
    (CEP USM, 2024-11-07) Vasiliu, Liuba
    The rule of law is the guarantee of fundamental rights and freedoms. The mechanisms and standards of the rule of law must meet and correspond not only to the social and economic needs of citizens but also to their moral commitment. In the context of an open world and interand intrastate connections, we could talk about unique standards and mechanisms that would guarantee the rule of law.The purpose of this article is the ontological and axiological substratum of the rule of law, as well as the perception of justice as a constitutive element of the rule of law.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONDIŢIILE DE GARANTARE ŞI ASIGURARE A BUNEI GUVERNĂRI ÎN DOMENIUL SECURITĂŢII PUBLICE
    (CEP USM, 2024-11-07) Erhan, Ianuș
    Today, the need to ensure and guarantee public security becomes a priority that needs to be achieved without discussions and arguments in the sense of diminishing their impact and importance. The current systems and some states, even if they are considered democratic, do not reach the desired level of public safety, and the explanations are different, starting from the inability of the competent authorities to carry out their duties effectively and ending with the state’s inability to create viable and democratic systems. Regarding human rights and freedoms, they are partially respected, certain areas are exposed to corruption factors, and citizens do not feel safe. More than that, the fragility with which public security guarantee mechanisms are built make them vulnerable to both internal and external crises, and public security is not guaranteed at the expected level. Good governance, including the security sector, means applying certain principles in the exercise of power that ensure uniform and consistent application of public service standards based on democratic values. This is why the analysis of the field of public order and security through the prism of the principles of good governance has the role of determining what is the state of affairs within it, what are the existing problems and deficiencies, as well as possible ways to remedy them.
  • Thumbnail Image
    Item
    ORDINEA ȘI SECURITATEA PUBLICĂ ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE A REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2024-11-07) Nichita, Rodica; Griza, Cătălina
    Articolul explorează intersecția dintre securitatea națională, resursele individuale și performanța profesională, analizând provocările și impactul expunerii la evenimente traumatice asupra personalului din acest domeniu. Plecând de la principiile Declarației Franceze a Drepturilor Omului din 1789 și conceptul de ordine publică, textul discută importanța adaptabilității, măiestriei personale și creșterii posttraumatice în contextul angajaților din sectorul securității naționale. Se face referire la Teoria Conservării Resurselor (COR) care subliniază modul în care indivizii își protejează și dezvoltă resursele psihologice pentru a face față stresului și presiunilor specifice acestui domeniu. În plus, articolul examinează parteneriatul strategic dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, subliniind rolul securității publice în procesul de integrare europeană și contribuția la stabilitatea regională.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚILE INSTITUȚIEI RĂSPUNDERII CIVILE A MAGISTRAȚILOR ÎN REPUBLICA MOLDOVA ȘI ROMÂNIA.
    (CEP USM, 2024) Mihailenco, Olga
    According to international standards, states must ensure the right to access to justice, which implies not only the possibility of filing an action in court, but also ensuring that the complaint is examined fairly by an independent court, in a procedure in which the citizen’s rights are respected. And in the event that damage has been caused to the litigant through the activity of the court, he is entitled to file a civil action against the state, which in turn, in the case of admitting the complaint and paying compensation, is entitled to file an action in recourse against the magistrate. In this article we propose to carry out a detailed analysis of the provisions of the normative framework in the field of civil liability of magistrates in the Republic of Moldova and in Romania, examining their correspondence to the general principles of law and the provisions of the international normative framework.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL CONSTITUȚIONALISMULUI ASUPRA DEMOCRAȚIEI DIRECTE ȘI REPREZENTATIVE ÎN STATUL DE DREPT
    (Editura ASEM, 2022) Zaporojan, Veaceslav; Zaporojan, Corina
    The development of direct and representative democracy, as the essence of the rule of law, imposes the need to exercise political activities based on the Constitution, but also a control of political activities exercised by the rulers - constitutionalism. Constitutionalism, through the control of constitutionality, allows society to exercise verification of governance measures. Constitutionalism exercises differently the assessment of the sovereignty of the people in the direct and representative execution of the rulers of democracy. The research evaluates through the historical prism of applying the constitutional law and controlling the constitutionality of the processes of exercising direct and representative democracy in developing democracies, such as the Republic of Moldova, in relation to developed democracies. The study found the application of direct democracy to the adoption of the Constitution of the Fifth Republic in France unacceptable. In comparison, the study considered inadmissible the adoption of a law to revise the Constitution through the direct exercise of sovereignty, as attempted in Moldova in the absence of a procedure directly regulated by the Constitution, supported by the indirect agreement of the Constitutional Court. The positive and intense political application, including publicity, of this procedure, guided the people of the Republic of Moldova, through their great thought, to ignore this initiative without even 1/3 of the voters running in the referendum.
  • Thumbnail Image
    Item
    DREPTUL LA UN PROCES ECHITABIL – CONDIŢIE A STATULUI DE DREPT
    (CEP USM, 2022-05-20) Negru, Boris; Morozan, Nicoleta
    The right to a fair trial has the following content: free access to justice; examination of the case fairly, publicly and within a reasonable time; examination of the case by an independent, impartial tribunal established by law; publicity of the process and the pronouncement of the decision. These, taken in their accumulation, characterize the fair process, in which the procedural rules lead to a fair outcome, consisting in the confirmation and legal strengthening of the violated right.
  • Thumbnail Image
    Item
    ACCESUL LIBER LA JUSTIȚIE ÎN REPUBLICA MOLDOVA: PRINCIPIU FUNDAMENTAL ABSOLUT, APLICABIL DREPTURILOR ȘI LIBERTĂȚILOR CONSTITUȚIONALE
    (CEP USM, 2020) Cârnaț, Teodor; Panchiv, Olesea
    Free access to justice in the Republic of Moldova is a fundamental principle applicable to the constitutional rights and freedoms. It is an absolute principle, which means that it cannot be limited by the state. Free access to justice must be guaranteed to all the people, in an equal, impartial and non-discriminatory way, regardless of their quality (citizen, foreigner or stateless person), race, nationality, religion, political affiliation, sex, wealth etc. A genuine rule of law necessarily implies the possibility of every person to defend his rights, freedoms and legitimate interests provided by the Constitution and the national law in force. This supreme purpose of the state is achievable due to this absolute fundamental principle – free access to both common law and constitutional justice.
  • Thumbnail Image
    Item
    REGLEMENTĂRI JURIDICE COMUNITARE CU PRIVIRE LA PRINCIPIUL TRANSPARENȚEI
    (2013) Cârnaț, Teodor; Chiveri, Galina
    Articolul dat vine să analizeze principiul transparenței din cadrul juridic al Uniunii Europene. Acesta se bazează pe valorile juridice bine stabilite, cum ar fi democrația și statul de drept, de aceea e destul de important a observa dinamica evoluției acestuia la nivel comunitar, odată ce Republica Moldova este un stat care aspiră să devină membră a comunității. La fel, principiul transparenței și al deschiderii sunt acele instrumente care permit Uniunii Europene să funcţioneze în mod eficient. La momentul actual, Uniunea Europeană a devenit mai mult decât o asociere economică, astfel, principiul transparenței trebuie să funcționeaze ca un principiu de bază în procesul de luare a deciziilor în cadrul Uniunii. Orice cetăţean al UE trebuie să fie informat despre posibilităţile şi drepturile în legătură cu primirea informaţiei necesare pentru a-şi proteja drepturile sale. Transparenţa serveşte ca un instrument ce oferă posibilitate cetăţenilor să fie mai implicaţi în procesul decizional şi asigură legalitatea şi eficienţa administrării în sistemul democratic, precum şi defineşte nivelul înalt de responsabilitate al UE faţă de cetăţeni.
  • Thumbnail Image
    Item
    RE - VALORIZAREA DREPTULUI ÎNTRE INTEROGATII ȘI RĂSPUNSURI
    (CEP USM, 2023-12-01) Ciobanu, Rodica
    The subject matter that we propose can be seen as an inquiry of the problems that we face in today’s world, where the law has been placed at the centre of criticism from both society and the authorities. The rationale justifies in certain dimensions the way in which the perception of the crisis of law has been shaped and the need to determine the ways in which the current state can be resolved by returning to the fundamental values of law connected to the professional and personal attributes of those involved in the development of law, being part of the most diverse professional backgrounds. At the same time, it suggests the need to revise the standards of professional training, by returning to values such as justice, equity, legality, etc., as well as establishing evaluation criteria that are set from the beginning of a professional career. The research is part of a more comprehensive investigation developed in the project „Modernization of Governance Mechanisms focused on the Protection of Human Rights”.