Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
4 results
Search Results
Item Statusul constituțional al cetățeanului în procesul electoral contemporan(2017) Arseni, Alexandru; Rusandu, IonDrepturile și libertăţile omului, libera dezvoltare a personalităţii umane reprezintă valori supreme și sunt garantate de Constituţia Republicii Moldova (art.1, alin.(1). Printre drepturile fundamentale constituţionale un rol decisiv оl joacă dreptul de vot, dreptul de a alege, ca pвrghie democratică de exercitare directă a suveranităţii naţionale. Tocmai din aceste motive organizarea și desfășurarea alegerilor constituie piatra de temelie a cristalizării statului de drept și democratic оn baza principiilor separaţiei puterilor оn stat, legalităţii și legitimităţii puterii.Item Angajarea răspunderii guvernului – metodă de „intervenţie” în funcţia legislativă a statului(2016) Arseni, AlexandruConstituţia Republicii Moldova prin art.6 statuează separaţia şi colaborarea celor trei puteri de stat: legislativă, executivă şi judecătorească. Una din formele de colaborare dintre puterea legislativă şi cea executivă este angajarea răspunderii Guvernului – instituţie juridică a dreptului constituţional. Stricta şi necondiţionata respectare a procedurii, limitelor şi sfera încadrării relaţiilor sociale, în mod special, a celor ce ţin de domeniul legii, în obiectul angajării răspunderii Guvernului, precum şi respectarea de către organele etatice, antrenate în acest proces, a competenţelor ce le revin sunt condiţii obligatorii în realizarea principiilor separaţiei şi a legitimităţii puterilor de stat, condiţie imanentă a statului de drept şi democratic contemporan.Item Consiliul superior al magistraturii veritabil garant al interdependenţei puterii judecătoreşti: reglementări legale şi abordări doctrinare(2014) Arseni, Alexandru; Roșca, ConstantinIncontestabil, statul de drept şi democratic se formează şi se consolidează în baza mai multor principii, printre care și principiul separaţiei puterilor în stat. Sprijinindu-se pe echilibrul şi colaborarea puterii legislative, puterii executive şi puterii judecătoreşti, cea din urmă contribuie totuși la controlul, în mare parte, al funcţionării primelor două datorită posibilității aplicării contenciosului administrativ. Nu ne vom referi aici la controlul constituţionalităţii legilor, exercitat de către Curtea Constituţională. În aceste împrejurări, se ține cont de specificul activităţii judecătoreşti chemată să înfăptuiască actul de justiţie.Item CONDIŢIILE SUSPENDĂRII PROCEDURII DE EXECUTARE SILITĂ(Î.S. „Tipografia Centrală”, 2022) Stratulat, GheorgheSuspendarea procedurii de executare silită înseamnă oprirea temporară a acţiunilor de executare până la încetarea motivelor de suspendare prevăzute de lege şi indicate în actul de suspendare. Competenţa de a suspenda procedura de executare revine executorului judecătoresc în temeiul articolului 78 Cod de executare (CE) (suspendarea obligatorie) şi instanţei pentru motivele prevăzute la articolul 79 CE (suspendarea facultativă). Apariţia împrejurărilor prevăzute de lege instituie obligaţia necondiţionată a executorului judecătoresc de a suspenda procedura de executare. Problema suspendării este tratată de executorul judecătoresc din proprie iniţiativă sau la cerere, prin sesizarea creditorului şi a debitorului. Suspendarea facultativă a executării silite este un drept al instanţei. Decizia de admitere a cererii de suspendare a executării silite împiedică desfăşurarea procedurii de executare silită până la încetarea împrejurărilor pentru care a fost emisă.