Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
2 results
Search Results
Item Libertatea conștiinței, religiei și gândirii la locul de muncă(CEP USM, 2024) Pîslariuc, MariaDiversitatea concepțiilor pe care indivizii le au în raport cu anumite aspecte ale vieții, impune necesitatea asigurării unui echilibru între interese, care uneori pot fi diametral opuse. Locul de muncă unește într-un spațiu comun, fie fizic, fie virtual, salariați cu diferite idei, concepții, religii, care trebuie să coexiste și să genereze un rezultat. Modul de gândire, credința, tradițiile, convingerile, etc. exprimate de către salariat la locul de muncă, indiscutabil determină anumite efecte în raport cu alți subiecți a raportului juridic de muncă, fiind necesară conturarea unor reguli sau evidențierea anumitor limite, pentru a asigura respectarea drepturilor și libertăților fundamentale a tuturor persoanelor.Item Funcţiile și atribuţiile Președintelui Republici Moldova prin prisma jurisprudenţei Curţii Constituţionale a Republicii Moldova(2023) Slusarenco, Svetlana; Vlădiceanu-Starșii, LinaThe institution of the president, especially the person of the head of state, has played, since ancient times, the defining role in the organization and functioning of any collective/community. In the context of the importance of the institution of the head of state in the system of central public authorities, and also taking into account the political regime from the perspective of the need to ensure the separation of powers in the state, particular importance is given to the determination of the functions and the establishment of the powers of the President, which, in the end, conditions the legal nature of the political system and the constitutional configuration of government. The functions and powers of the President are determined by factors, such as: the way of appointing the head of state, the relations between the legislative and the executive power, the constitutional checks and balances mechanism to ensure the balance between the state institutions, namely: Parliament-Government, Parliament President, President-Government and in relation to the judicial authority.