Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
8 results
Search Results
Item Realizarea dreptului la fericire prin prisma dreptului la asistență personală a persoanelor cu dizabilități [Articol](CEP USM, 2025) Chisari-Lungu, OxanaDeși încă în Vechiul Testament se abordează fericirea, secolul XXI este marcat de promovarea acestui concept din perspectivă juridică. Dreptul la fericire îmbină în sine elemente de bunăstare economică, socială etc. și este promovat la nivelul structurilor internaționale. O deosebită importanță în tot acest proces, o au documentele de politici publice, care identifică mecanisme de realizare a drepturilor omului prin prisma dreptului la fericire. Un loc aparte o au drepturile persoanelor sau familiilor aflate într-o situație de risc social, printre care se identifică persoanele cu dizabilități, care de asemenea, au dreptul la fericire. Pentru realizarea acestui drept este necesară implicarea eficientă a structurilor statale și nestatale competente în domeniul protecției sociale a persoanelor cu dizabilități. De asemenea, prioritățile evidențiate pe acest segment, trebuie să constituie prevederi ale documentelor de politici publice.Item Standardele Organizației Națiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilități(2022) Cazacu, DoinaDisability causes society to respect its own values and forces international regulations to try to project positive change. The United Nations system has regulated in a number of international acts the need to eliminate discrimination against persons with disabilities, the need to reduce and, ultimately, the elimination of stigma. Internal and external communication within the United Nations is respectful of people with disabilities and their rights, while maintaining an institutional culture of inclusion.Item Problematica relațiilor de muncă ale persoanelor cu dizabilităț i în sfera muncii pe teritoriul european(CEP USM, 2024) Malinche, Diana MihaelaThe right to work of disabilities people is proveded by the Labor Code, both at the national level and throughout the European territory. The fundamental principles and the rights arising from the labor relations between employees and employers are common points of interest for the right to work laws in three reference countries for our study, Romania, France and last but not least, the Republic of Moldova. While in France disadvantaged people benefit from support and mediation from the statute in order to achieve optimal socio-professional integration or reintegration, the Romanian authorities focus mainly on the health and safety of the disabled employee during employment. Regarding the approach of the Chisinau authorities, they promote policies to keep disabled people in work and the increased protection of the rights of these people in unforeseen situations that endanger the stability of jobs, thus standing out, along with France and Romania for the increased interest in the protection of people with disabilities.Item Respectarea principiului egalității privind incluziunea socială persoanelor cu dizabilități(CEP UPS "Ion Creangă", 2021-04-16) Slusarenco, SvetlanaDiscriminarea cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi se bazează pe prejudecăţi, atitudini, stereotipuri şi mituri. Conceptul de dizabilitate a evoluat pe parcursul istoriei atât ca conținut, cât și ca formă de exprimare. În ultima perioadă de timp, atât terminologia cât și însuși conceptul de „dizabilitate” a suportat schimbări radicale. Schimbarea profundă a conceptului de dizabilitate a avut loc odată cu adoptarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, care a încetat de a trata dizabilitatea ca pe o caracteristică negativă a individului, catalogând-o drept o problemă a întregii societăți care nu se poate adapta la necesitățile individuale ale persoanei. În conformitate cu legislaţia naţională, persoanele cu dizabilităţi trebuie să participe activ şi deplin în viaţa politică şi publică, în condiţii egale cu ceilalţi. Persoanele cu dizabilităţi au dreptul la vot şi să fie aleşi, printre altele, pot să exercite funcţii publice.Item Discriminarea indirectă, pe criteriul de dizabilitate, a avocaților în acces la asistența medicală obligatorie [Articol](CEP USM, 2023) Meșter, VitalieIndirect discrimination is any apparently neutral provision, action, criterion or practice that has the effect of putting one person at a disadvantage compared to another person based on the criteria stipulated by law, unless that provision, action, criterion or practice is justified objectively, through a legitimate purpose and if the means to achieve that purpose are proportionate, adequate and necessary. In this line of ideas, the rule that obliges all lawyers to pay the mandatory medical assistance insurance premium, although it seems to be neutral, has the effect of disadvantaging lawyers with disabilities (having a deteriorated state of health, more limited possibilities to work, higher expenses for maintaining health, etc.) compared to lawyers without disabilities, thus generating a treatment contrary to the provisions of art. 16 in conjunction with art. 47 of the Constitution.Item Principiile asigurării dreptului egal la muncă a persoanelor cu dizabilități [Articol](CEP USM, 2023) Bosîi, GheorgheDisability is a concept related to barriers, physical or attitudinal. Long-term medical impairments are not a sentence to the isolation of the disabled person and do not constitute a reason for restricting the exercise of fundamental rights. Placing the emphasis on the potential of the person, ensuring effective measures to realize this potential will contribute to ensuring the dignity and inclusion in the field of work of people with disabilities.Item Incluziunea copiilor de vârstă școlară cu cerinţe educaţionale speciale [Articol](CEP USM, 2022) Polisca, Cezara-ElenaDreptul la educaţie reprezintă o necesitate de bază pentru fiinţa umană, fiind recunoscut în mai multe instrumente internaţionale privind drepturile fundamentale ale omului. Deși dreptul la educaţie a fost recunoscut cu mai bine de jumătate de secol în urmă, persoanele cu dizabilităţi au trebuit să depună eforturi suplimentare pentru a demonstra că statutul lor deosebit le conferă și acest drept. Problema devine și mai subtilă în cazul copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, care, confruntându-se cu situaţii de inegalitate și nedreptate, fiind situate într-un dezavantaj evident faţă de ceilalţi membri ai societăţii, reclamă adaptarea mijloacelor și a mediului astfel încât acest drept să poată servi efectiv în deplinătatea sa. Din aceste considerente, educaţia incluzivă trebuie să cuprindă și să implice toţi copiii, indiferent de condiţia lor intelectuală, fizică, socială, emoţională, lingvistică sau de altă natură și să răspundă nevoilor acestora.Item SISTEMUL AUTORITĂȚILOR RESPONSABILE DE ASIGURAREA DREPTURILOR LA EDUCAȚIE ȘI LA MUNCĂ PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITĂȚI(CEP USM, 2020) Bosîi, GheorgheDizabilitatea nu reprezintă o condamnare la izolare, ci este acea stare de interacțiune a persoanelor cu variate deficiențe de sănătate, care din cauza barierel or fizice sau a atitudinii din societate nu le permite acestora să beneficieze pe deplin de drepturile și libertățile fundamentale, ca și ceilalți membri ai societății. Obligația autorităților publice de a asigura realizarea eficientă a dreptului persoanelor cu dizabilități la educație și la muncă reprezintă premisa incluziunii sociale a acestora și,implicit, ridicării nivelului de viață și asigurării unui trai decent.