Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
16 results
Search Results
Item Individualizarea răspunderii internaționale penale pentru nerespectarea normelor privind protecția bunurilor culturale în caz de conflict armat(2017) Dorul, OlgaThe subject of the individualization of international criminal liability in case of violation of the international norms on the protection of cultural property in the event of armed conflicts has been questioned due to the evolution of international humanitarian law but mainly due to the emergence and development of international criminal law. Whether the problem of international responsibility of states no longer raises controversy among doctrines, then because of the latest developments in the field of international criminal law, it is necessary to identify the basis of international individual liability and to determine the conditions for engaging the international criminal liability of individuals.Item Răspunderea juridică în domeniul securității și sănătății în muncă [Articol](2019) Romandaș, NicolaeIn this article, a brief research has been carried out on the matter regarding the legal liability in the field of security and health at work, taking into account the national legislation, the doctrine and the judicial practice. It has been stated that violation of security and health at work can lead to various forms of legal liability (disciplinary, material, contravention and criminal). The legal effects arising from work accidents and professional diseases, with reference to determining and paying an indemnity to the person, who lost his / her work capacity and, in case of death, to the members of the family, have been highlighted.Item Răspunderea juridică aplicată pentru derogarea de la normele ce reglementează activitatea de întreprinzător [Articol](2014) Cuznețov, AlexandruEconomia naţională a Republicii Moldova este o realitate obiectivă, aflată în plin proces de transformare. Ea se înscrie printre valorile fundamentale ale societăţii și ar trebui să se bucure de ocrotire atât juridico-penală, cât și juridico-civilă.Item RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU INFRACŢIUNEA DE FINANŢARE A TERORISMULUI(CEP USM, 2020) Cojocari, DorelThe present study analyses the general aspects and concepts of terrorism funding. Also, international and national provisions regarding terrorism funding have been assessed. This study is based on the complex judicial research through objective and subjective sides of the subsequent crime component, out of which, have been highlighted the multiple characteristics of the crime object. And at the end, we formulated conclusions and proposals to amend the legislation.Item CERCUL DE SUBIECȚI PASIBILI DE RĂSPUNDERE PENALĂ CONFORM ALIN.(3) ART. 197 CP RM(CEP USM, 2019) Negritu, LudmilaItem PROBLEMATICA IDENTIFICĂRII MOMENTULUI CONSUMĂRII INFRACȚIUNILOR PREVĂZUTE LA art. 320 CP RM ȘI A L DEMARĂRII CURGERII TERMENULUI DE PRESCRIPȚIE PENTRU TRAGEREA LA RĂSPUNDERE PENALĂ(CEP USM, 2020) Hlopețchi, IgorConsumarea infracțiunii este unul dintre cele mai importante aspecte ale raportului juridic de drept penal, fără de care este imposibilă determinarea momentului consumării infracțiunii,precum și al demarării curgerii termenului de prescripție în materie penală. Prescripţia constituie o sancţiune pentru aparatul represiv al statului care nu a manifestat diligenţa necesară îndeplinirii complete a actului de justiţie şi,în acelaşi timp, un beneficiu acordat de legiuitor persoanei car a săvârşit o faptă antisocială, dacă odată cu trecerea timpului nu a mai încălcat niciodată ordinea de drept. Din raţiuni de politică penală, prescripţia apare ca o instituţie cu caracter de aplicaţie generală care operează întotdeauna obligatoriu urmând să fie invocată şi aplicată din oficiu.Item IMUNITATEA PENALĂ A STATULUI ȘI A AUTORITĂȚILOR ACESTUIA(2019) Costachi, Gheorghe; Micu, VictorArticolul cuprinde un studiu asupra instituției imunității penale a statului și a autorităților acestuia. În baza legislației în vigoare a Republicii Moldova și a altor state, a doctrinei autohtone și străine se argumentează imunitatea penală a statului și a autorităților acestuia, de care în mod sigur se bucură și Parlamentul ca autoritate legislativă supremă a statului.Item RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAȚIEI PRIVIND ACHIZIȚIILE PUBLICE – PROPUNERE DE LEGE FERENDA(CEP USM, 2018) Chihai, CristinaÎn prezentul articol ne propunem ca scop aprofundarea și soluţionarea dilemelor privind antrenarea diferitelor forme ale răspunderii juridice pentru fapta de încălcare a legislației privind achizițiile publice. Totodată, vom înainta propuneri de lege ferenda ce vizează măsuri concrete privind perfecționarea cadrului reglementar în materie și aplicarea veridică și unitară de către organele de drept a legislației în domeniul dat. Drept rezultat, in globo, constatăm că existența cadrului reglementar adecvat asigură realizarea unei politici financiare, fiscale și economice stabile și echitabile. A fortiori, pentru asigurarea organizării și desfășurării achizițiilor publice în condiții de legalitate și corectitudine se impune necesitatea stringentă de adoptare a unei norme penale care va antrena răspunderea pentru fapta dată. Or, buna funcţionare a sistemului și lupta contra criminalității în acest domeniu, în mod just și proporțional, depind de adoptarea și aplicarea eficientă a normelor organizatorice, precum și a celor punitive, mai ales a normelor juridico-penale. Per a contrario, în mod regretabil, constatăm că la momentul actual acest mecanism lipseşte; or, în Codul penal al Republicii Moldova nu se regăsește o normă ce ar incrimina nemijlocit fapta de încălcare a legislației privind procedura de achiziții publice.Item CONSIDERAŢII GENERALE ASUPRA RĂSPUNDERII EXECUTORULUI JUDECĂTORESC ÎN MATERIE PENALĂ(CEP USM, 2018) Copețchi, Stanislav; Talmaci, RomanIn prezentul studiu sunt punctate unele aspecte în materia ce vizează răspunderea penală a executorului judecătoresc. Sunt etalate, cu titlu exemplificativ, normele din Partea specială a Codului penal sub a căror incidenţă poate să cadă comportamentul ilegal al executorului judecătoresc manifestat în exercitarea atribuţiilor sale de serviciu. Se arată că începând cu 23 iulie 2010 executorul judecătoresc nu mai are statut de funcţionar public, ci de persoană învestită de stat să îndeplinească activităţi de interes public. Se argumentează că modificarea statutului extrapenal al executorului judecă toresc din funcţionar public în persoană învestită de stat să îndeplinească activităţi de interes public nu a avut niciun impact asupra încadrării juridico-penale a faptelor infracţ ionale comise de executorul judecătoresc în legătura cu această calitate în sfera publică. S-a arătat că excesul de putere sau depăşirea atribuţiilor de serviciu (art.328 CP RM) este infracţiunea cel mai des imputabilă executorilor judecătoreşti, lucru condiționat, probabil,destatutul funcţional al acestora.