Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
4 results
Search Results
Item Noua metodologie de instruire în cadrul Institutului Naţional al Justiţiei și-a confirmat eficacitatea. Revista Procuraturii Republicii Moldova, 2019, nr. 3, pp. 19-21. ISSN 2587-3601(2019) Scobioală, DianaDeveloping the institutional capacity of authorities in the justice sector is a necessity dictated by the imperatives of a time when the rule of law and ensuring respect for human rights and fundamental freedoms are the basic prerequisites for the existence of a truly democratic society. Taking into account these imperatives, stands out the importance of the initial/continuous training of judges/prosecutors at the National Institute of Justice, which is constantly improving its training methods, taking into account the remaining issues in the domain.Item Provocarea organizată оn contextul jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului(2018) Scobioală, Diana; Poalelungi, MihaiÎn prezentul demers ştiinţific autorii au efectuat o analiză a conceptului provocării organizate în lumina jurisprudenţei degajate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, reliefând esenţa acesteia, particularităţile, principiile generale de organizare şi desfăşurare a operaţiunilor speciale ale agenţilor statului, precum şi garanţiile procesuale inerente dreptului la un proces echitabil în contextul respectiv. Au fost scoase în vizor principalele cauze în care forul contenciosului european s-a pronunţat asupra provocării organizate de către forţele poliţieneşti, un loc separat revenind jurisprudenţei dezvoltate versus Republica Moldova.Item INSTRUMENTELE DEMOCRAŢIEI MILITANTE ÎN SISTEMUL CONVENŢIEI EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI(Institutul Naţional al Justiţiei, 2020) Scobioală, Diana; Vartic, IuliaAcest studiu analizează mecanismele de apărare a democraţie și, în principal, clauza abuzului de drept din articolul 17 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului. Având în vedere contextul adoptării și perceperea acestei dispoziţii în calitate de instrument al protecţiei democraţiei și al valorilor democratice (i.e. instrument al democraţiei militante), acest studiu abordează modul în care Curtea Europeană a Drepturilor Omului face faţă actorilor antidemocraţi, care urmăresc atingerea sau deturnarea regimului democratic prin mijloace democratice (e.g. printr-un discurs public (protejat de articolul 10 din Convenţie) în care se neagă Holocaustul). De asemenea, studiul explică modalitatea de aplicare a articolului 17, drepturile care se i se circumscriu și efectul negaţionist al câmpului său de aplicare. Jurisprudenţa și constatările Curţii Europene a Drepturilor Omului sunt sursa fundamentală a acestui studiu, urmată de lucrările doctrinarilor în domeniu.Item ACCESUL LA EDUCAȚIE AL DEȚINUȚILOR CONFORM STANDARDELOR CEDO(Institutul Naţional al Justiţiei, 2020) Scobioală, Diana; Polisca, Cezara-ElenaDreptul la instruire este unul din drepturile fundamentale ale omului, a cărui importanţă a fost conturată într-o lume aflată în permanentă schimbare. Acesta constituie posibilitatea de dobândire a altor drepturi, de vreme ce doar persoanele care au fost supuse educaţiei pot beneficia de instrumentele juridice și economice necesare pentru a lupta cu sărăcia, cu discriminarea socială și economică, cu alte încălcări ale drepturilor omului. Importanţa dreptului la instruire se conturează perfect și în domeniul sistemului penitenciar, care trebuie să evite transformarea condamnatului într-un potenţial recidivist și să contribuie la resocializarea acestuia. Cu toate acestea, în realitate accesul la educaţie al persoanelor private de libertate nu este garantat în plenitudinea sa. Acest studiu abordează anumite standarde privind accesul la educaţie al persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate, stabilite în sistemul Convenţiei Europene a Drepturilor Omului din optica naturii fundamentale a dreptului garantat de art. 2 din Protocolul nr. 1.