Facultatea de Drept / Faculty of Law

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Conceptul statului de drept în Uniunea Europeană
    (CEP USM, 2024) Erhan, Ianuș
    În poziția UE cu referință la negocierile de aderare ce vizează epublica Moldova este indicat că urmează să adopte integral acquis-ul UE și să asigure implementarea și aplicarea deplină a acestuia.Acesta încorporează metodologia revizuită de extindere, care prevede o atenție și mai puternică asupra reformelor fundamentale, iar ţara noastră va trebui să îmbrățișeze pe deplin și să continue să implementeze reformele în domeniile statului de drept. Pentru ca un stat să devină membru al UE urmează să realizeze o multitudine de condiționalități şi cerințe, dar una care este omniprezentă chiar de la început ca şi condiție sine-qua-non pentru a iniția discuțiile de aderare şi durează pe tot parcursul procesului de integrare, este anume garantarea „statului de drept”.Statul de drept în accepțiunea acquis-ului UE, dar şi cerințelor şi condiţionalităţilor solicitate, reprezintă unul din pilonii de bază pe care se vor baza negocierile de aderare, iar dedicația care va fi demonstrată, dar şi consecvența necesară va determina dacă deținem sau nu capacitatea necesară pentru a garanta statul de drept în înțelesul său unional. Astfel, statul de drept este una din valorile fundamentale ale UE care, chiar şi după accederea statului în cadrul Uniunii, este un deziderat necesar de realizat, asigurat şi garantat fără careva condiționări şi restricționări, în caz contrar statul membru poate fi responsabilizat prin mecanismele instituite prin TUE, dar şi la nivel decizional şi funcțional de către instituțiile UE.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONDIŢIILE DE GARANTARE ŞI ASIGURARE A BUNEI GUVERNĂRI ÎN DOMENIUL SECURITĂŢII PUBLICE
    (CEP USM, 2024-11-07) Erhan, Ianuș
    Today, the need to ensure and guarantee public security becomes a priority that needs to be achieved without discussions and arguments in the sense of diminishing their impact and importance. The current systems and some states, even if they are considered democratic, do not reach the desired level of public safety, and the explanations are different, starting from the inability of the competent authorities to carry out their duties effectively and ending with the state’s inability to create viable and democratic systems. Regarding human rights and freedoms, they are partially respected, certain areas are exposed to corruption factors, and citizens do not feel safe. More than that, the fragility with which public security guarantee mechanisms are built make them vulnerable to both internal and external crises, and public security is not guaranteed at the expected level. Good governance, including the security sector, means applying certain principles in the exercise of power that ensure uniform and consistent application of public service standards based on democratic values. This is why the analysis of the field of public order and security through the prism of the principles of good governance has the role of determining what is the state of affairs within it, what are the existing problems and deficiencies, as well as possible ways to remedy them.
  • Thumbnail Image
    Item
    ORDINEA ŞI SECURITATEA PUBLICĂ – COMPONENTĂ A TRATATULUI DE ADERARE AL REPUBLICII MOLDOVA LA UNIUNEA EUROPEANĂ
    (Print-Caro, 2024) Erhan, Ianuș
    Republica Moldova este implicată plenar pe calea integrării europene, iar ordinea şi securitatea publică se consideră pilonul de bază în garantarea legalității şi stabilității atât pentru cetățenii din Republica Moldova, cât şi cetățenii din UE pentru a le garanta valorificarea pe deplin a libertăților de care dispun. La fel, un nivel înalt de securitate publică demonstrează credibilitatea, dedicația şi profesionalismul autorităților naționale, fapt determinant pe calea integrării europene a ţării noastre. Strategia Securității Naționale se referă la armonizarea legislativă cu normele europene și creșterea capacității instituțiilor din sistemul de ordine publică. Obiectivele ce vizează securitatea națională este anume integrarea ţării noastre în mecanismele și inițiativele de securitate și de ordine publică ale UE, or, acestea oferă certitudinea şi garanția că putem fi în siguranță, cât şi asigura cetățenii că se pot bucura de drepturile şi libertățile de care dispun în mod liber şi nestingherit. La rândul său, domeniul „ordine şi securitate publică” ca şi parte a capitolului 24 al Tratatului de aderare urmează a fi o prioritate pentru autoritățile publice naționale, or, neavând un nivel înalt asigurat şi garantat nu pot şi atinși alţi indicatori existențiali ai statului de drept, cum ar fi garantarea drepturilor şi libertăților omului, starea de legalitatea, ordinea de drept, etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE PROTECTION OF HUMAN RIGHTS IN THE PROCESS OF MAINTAINING AND ENSURING PUBLIC ORDER AND PUBLIC SECURITY
    (2022) Erhan, Ianuș
    Human rights are considered supreme values in any modern state with an advanced democratic regime, and their guarantee by the law enforcement forces implies both respect for them and protection.In turn, public order and security is ensured, through all the measures taken by law enforcement, to achieve, maintain and, ultimately, restore public order. The law enforcement forces represent the institutional framework of the system of public order and public security, respectively this is a determining factor in the process of protecting human rights, and from the analysis undertaken, we highlight two public authorities with competences in the field of public order and public security, namely the Police and the Inspectorate General of the Carabineers.Maintaining public order is the main mission of the Police carried out through specific activities carried out by the responsible subdivisions, and restoring public order is the main mission of the Inspectorate General of the Carabineers. As for ensuring public order, it is the secondary mission, both for the Police and for the Carabineers and it can be carried out independently or through mutual support.The approach based on human rights must be the basis of all the activities of maintaining and ensuring public order, which requires to be unconditionally respected at all levels of activity and by all employees of the mentioned authorities, being, at the same time, incorporated in the regulations that determine these processes.
  • Thumbnail Image
    Item
    DEZVOLTAREA DOMENIULUI ORDINII ŞI SECURITĂŢII PUBLICE PRIN PRISMA ANGAJAMENTELOR DE INTEGRARE EUROPEANĂ ALE REPUBLICII MOLDOVA
    (2022-05-16) Erhan, Ianuș
    The European Union is, first of all, a community of values open to European democratic states that wish to join it, and the EU enlargement policy accompanies and materializes this process. In this respect, the enlargement policy implies investment in peace, security, prosperity and therefore stability in Europe. In terms of public order and security, from an institutional and functional point of view, it is up to the Member States to choose their own models, but, when it comes to its impact on the common space of freedom and security, it is of Union interest. Similarly, those common risks or challenges to public order and security that exceed the territory of the Member States are in the focus and interest of the European institutions. The common space of freedom and security requires the responsible national authorities to have a proactive role in this regard, carrying out the activities and actions prescribed in the policy documents, as well as assuming the commitments determined within the broad European accession process of our country.