Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
8 results
Search Results
Item NOȚIUNEA ȘI NATURA POLITICO-JURIDICĂ A CETĂȚENIEI CA INSTITUȚIE ȘI CONDIȚIE JURIDICĂ A PERSOANEI(CEP USM, 2020) Deleanu, RuslanEtymologie de citoyen: qui vient du latin civis, celui qui a droit de cité, citoyen. La notion de citoyenneté trouve son origine dans le cadre de la cité ou «polis» de la Grèce antique, fondée sur l’égalité de ceux qui ont le statut de citoyens. Contrairement aux métèques ou aux esclaves, les citoyens participaient aux débats dans l’agora et aux décisions (lois, guerres, justice, administration) et pouvaient posséder la terre. La citoyenneté est l’état ou la qualité de citoyen. Elle permet à un individu d’être reconnu comme membre d’une société, d’une cité dans l’Antiquité, ou d’un Etat aujourd’hui, et de participer à la vie politique. La citoyenneté est le statut juridique qui permet à un individu de devenir citoyen. La citoyenneté donne accès à l’ensemble des droits politiques, tout en créant des devoirs, permettant de participer à la vie civique d’une société ou d’une communauté politique, par opposition au fait d’être simple résident. En général la citoyenneté est liée au droit de vote. Dans une société démocratique, la citoyenneté est également l’une des composantes du lien social, notamment par l’égalité des droits qui lui est associée.Item ANALIZA DOCTRINARĂ PRIVIND NATURA JURIDICĂ A CETĂȚENIEI(CEP USM, 2021-12-08) Deleanu, RuslanThe legal nature of the citizenship represents a distinct compartment, within the constitutional doctrine, of the exposition of citizenship as a status or legal condition of a person. The article will bring arguments in favour of the causal link between the legal nature of citizenship and the right to regain citizenship by recognition in general, and in the case of regaining Romanian citizenship by Moldovan citizens in particular.Item CETĂŢENIA ÎN DREPTUL CONSTITUŢIONAL AL REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2021) Deleanu, RuslanThe citizenship of the Republic of Moldova expresses the affiliation of a person to the Moldovan state and it is not only a simple relationship of „affiliation”. Citizenship gives the person an identity and is a legal situation resulting from the stable legal relations between the natural person and the state, the situation characterized by the fullness of mutual rights and obligations provided by the Constitution and other laws. Citizenship is exclusively a matter of state. This is particularly clear from the constitutional and legal provisions, according to which the establishment of citizens’ rights, freedoms and duties, the ways of acquiring and losing citizenship are exclusive attributes of the state.Item PROGRAMAREA ONLINE: ÎNTRE DIGITIZARE ȘI ÎNCĂLCAREA DREPTURILOR ȘI LIBERTĂȚILOR FUNDAMENTALE(Tipografia Artpoligraf, 2021) Deleanu, RuslanThe procedure for acquiring citizenship is regulated by law and involves the presentation of documents both directly at the counter and online. In other words, the person has an alternative, and the competent state authorities have the obligation to receive the documents in the manner applied by the applicant. In this communication we will expose the advantages and disadvantages of online programming, as well as proposals to remove the preferences of the National Authority for Citizenship in favor of online programming, thus affecting the right of the person to decide alone on how to present documents for acquiring Romanian citizenship.Item RECUNOAŞTEREA – MODALITATE DE REDOBÂNDIRE A CETĂŢENIEI(Artpoligraf, 2020) Deleanu, RuslanIn this communication we will outline the legal modalities and consequences of acquiring citizenship through recognition in general and the regaining of citizenship through recognition in particular.Item PROGRAMAREA ONLINE – FACILITATE SAU IMPEDIMENT ÎN PROCESUL REDOBÂNDIRII CETĂŢENIEI ROMÂNE(CEP USM, 2021) Deleanu, RuslanOdată cu dezvoltarea vieţii sociale şi a expansiunii internetului şi implementarea acestuia în toate palierele vieţii sociale s-a prefigurat apariţia unei noi provocări – programarea online. În vederea simplificării şi îmbunătăţirii interacţiunii dintre cetăţean şi autorităţile publice, la nivel european, mai nou şi la nivel naţional, a apărut tendinţa utilizării din ce în ce mai mult a digitalizării serviciilor publice. Această măsură a fost concepută cu precădere pentru simplificarea şi eficientizarea timpilor de aşteptare atunci când un cetăţean intenţionează să-şi exercite un drept în faţa unei instituţii publice, dar şi ca un instrument legal care să permită fiecărui cetăţean exercitarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale într-un mod facil, în era digitalizării, în spiritul Strategiei Naţionale privind Agenda Digitală pentru România 2020. Din analiza domeniilor în care a fost implementată programarea online, ca formă a digitalizării serviciilor publice, aceasta s-a concretizat ca o măsură complementară/opţională celei de a beneficia de un serviciu public direct la ghişeu, fără o programare online. Dacă în luna ianuarie 2016 la nivelul Direcţiei Generale de Paşapoarte Bucureşti, din totalul de cereri înregistrate de eliberare a unui paşaport, aproximativ 2% erau cereri formulate în baza unei programări prealabile online, iar 98% erau cereri fără programare prealabilă online, direct la ghişeu, în timp, numărul solicitanţilor în baza programării online a crescut la aproximativ 10% în iunie 2017, tendinţa fiind în creştere. În articolul de faţă vom identifica avantajele şi dezavantajele programării online în procesul redobândirii cetăţeniei române şi posibilele variante de îmbunătăţire a procesului.Item RECUNOAŞTEREA – MODALITATE DE REDOBÂNDIRE A CETĂŢENIEI(Tipografia Artpoligraf, 2020) Deleanu, RuslanIn this communication we will outline the legal modalities and consequences of acquiring citizenship through recognition in general and the regaining of citizenship through recognition in particular.Item REDOBÂNDIREA CETĂȚENIEI ROMÂNE DE CĂTRE CETĂȚENI AI REPUBLICII MOLDOVA ȘI AI UCRAINEI(CEP USM, 2020) Deleanu, RuslanRedobândirea cetățeniei române de către cetățeni ai Republicii Moldova și ai Ucrainei a cunoscut o îmbunătățire graduală a cadrului legislativ. Politica statului român de a acorda cetățenie română cetățenilor moldoveni și ucraineni a creat tensiuni regionale în diferite perioade de timp, iar perioada de soluționare a unei cereri de redobândire a cetățeniei române a crescut de la câteva luni între anii 1991 și 2001 la aproximativ doi, trei ani în prezent. Dacă între anii 2001 și 2007 procedura redobândirii cetățeniei române a fost aproape blocată, atunci după aderarea României la Uniunea Europeană și la NATO această procedură va cunoaște o îmbunătățire considerabilă. În mod special ne referim la modificările legislative operate în anul 2010 în legea cetățeniei române, care redefinesc fundamental dreptul la redobândirea cetățeniei române și reorganizează din temelii aparatul instituțional administrativ care supervizează implementarea lui. Singura provocare actuală în domeniul redobândirii cetățeniei române o reprezintă termenul exagerat de lung pentru analizarea/soluționarea unei astfel de cereri.