Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
18 results
Search Results
Item Agenția achiziții publice și rolul acesteia în cadrul procedurilor de achiziție publică în Republica Moldova(CEP USM, 2024) Cârnaț, Teodor; Postolachi, OxanaConstituția Republicii Moldova [1], în special articolele 4, 15, 16 și 23, stabilește principiile- cheie care servesc drept ghid pentru Ministerul Finanțelor în elaborarea și aplicarea legilor referitoare la achizițiile publice. Aceste orientări subliniază cât de crucial este să se garanteze că achizițiile publice au un cadru legal clar, eficient și funcțional, printre altele prin coordonarea acestuia cu standardele internaționale, directivele Uniunii Europene privind achizițiile publice și legile naționale. Formularea și promovarea politicii de stat în acest domeniu este o responsabilitate fundamentală a Ministerului Finanțelor. În acest caz, politica publică a statului urmează să fie implementată de Agenția Achiziții Publice, care este subordonată Ministerului de Finanțe. Obiectivele principale ale procedurii sunt de a garanta respectarea protocoalelor de asigurare și analizarea sistemului de servicii publice.Item Dreptul achiziției publice ca instituție sau ca sub-ramură a dreptului administrativ(2023) Postolachi, Oxana; Cârnaț, TeodorPrin mecanismul de achiziţii publice se asigură procurarea în mod transparent şi echitabil a bunurilor, executarea de lucrări sau prestarea de servicii pentru necesităţi publice fie de nivel central, fie de nivel local. Obținerea unui sistem eficient și credibil de achiziții publice reprezintă unul dintre elementele importante în dezvoltarea unor servicii publice de calitate. Reglementarea de stat a domeniului achiziţiilor presupune activitatea unor autorităţi publice competente, în temei executive, privind regulile, standardele și cerințele după care se efectuează procedurile de achiziţie publică. În calitate de autoritate competentă principală în domeniul achiziţiilor publice apare Agenţia Achiziţii Publice (AAP), care este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Finanţelor, constituită în scopul efectuării supravegherii, controlului ex-post şi coordonării între ramuri în domeniul achiziţiilor publice. Dreptul achizițiilor publice este subordonat dreptului administrativ. Cercetarea noastră presupune încadrarea dreptului achizițiilor publice ca instituție sau ca sub-ramură a dreptului administrativ în funcție de aspectele evolutive ale acestuia în timp.Item Constituționalizarea principiului loialității constituționale(CEP USM, 2022-03-17) Sfătoiu, Mihaela; Cârnaț, TeodorThe principle of constitutional loyalty is of interest both nationally and internationally, since loyalty to the values, rules and principles set out in the Constitution must be, both in theory and in practice, a very solid connectivity element in the relations between the various public authorities. In Romania, the principle of constitutional loyalty is not expressly mentioned in the Constitution. The Constitutional Court of Romania has deductively interpreted the obligation of constitutional loyalty from a principle expressly provided for in the Fundamental Law – the separation and balance of powers in the state. Nor does the Constitution of the Republic of Moldova contain express provisions of this principle. Its treatment brings into question the existence of the “constitutionality bloc” in the Republic of Moldova.Item Protejarea dreptului la educație prin prisma legislației Republicii Moldova și a jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului(Tipografia Artpoligraf, 2020) Polisca, Cezara Elena; Cârnaț, TeodorThe right to education is one of the fundamental human rights, enjoying today a universal recognition, both in international and regional conventions, as well as in the constitutions of modern states. The proof to this serves the fact that the most widespread provision is the right to education, which is contained in the constitutions of 43 Council of Europe Member States [1, §85]. The fundamental nature of this right stems also from its inherent connection to human dignity [2, p.127]. Despite the fact it does not have a long history as a fundamental material right in the Republic of Moldova, the concern for education, as we can easily see, was incorporated at constitutional level in 1994, by adopting the Moldovan Constitution. We tend to believe that the Protocol no. 1 to the European Convention on Human Rights has served as an impetus to this.Item Analiza jurisprudenței CtEDO cu privire la încălcarea dreptului la viață de către Republica Moldova(Tipografia Artpoligraf, 2020) Pavlovschi, Stanislav; Cârnaț, TeodorIn the contemporary era, great steps were taken towards the development of the principles and standards in the field of the protection of human rights. Human life has thus obtained a central position within treaties, among which, the European Convention on Human Rights. The Republic of Moldova, following its membership to the Council of Europe and its ratification of the Convention, has committed to respect all the rights guaranteed by the latter, including the right to life.However, over the years, the state has failed to exercise its obligation fully, as the European Court of Human Rights has found violations which resulted in Moldova’s conviction. The article aims to analyze the cases lost by Moldova,which are relevant to the topic, as well as the position of the Supreme Court of Justice and the Constitutional Court on the matter.Item Accesul liber la justiție în Republica Moldova: principiu fundamental absolut, aplicabil drepturilor și libertăților constituționale(CEP USM, 2020) Cârnaț, Teodor; Panchiv, OleseaFree access to justice in the Republic of Moldova is a fundamental principle applicable to the constitutional rights and freedoms. It is an absolute principle, which means that it cannot be limited by the state. Free access to justice must be guaranteed to all the people, in an equal, impartial and non-discriminatory way, regardless of their quality (citizen, foreigner or stateless person), race, nationality, religion, political affiliation, sex, wealth etc. A genuine rule of law necessarily implies the possibility of every person to defend his rights, freedoms and legitimate interests provided by the Constitution and the national law in force. This supreme purpose of the state is achievable due to this absolute fundamental principle – free access to both common law and constitutional justice.Item Impactul tehnologiilor informaționale asupra organizării și funcționării procedurii de achiziție publică [Articol](CEP USM, 2021-12-08) Postolachi, Oxana; Cârnaț, TeodorThe information society presupposes “the intensive use of information and communication technologies in all spheres of human activity and existence, with a significant economic and social impact.” The implementation of information technologies in public procurement offers opportunities for optimizing costs and procedures for both contracting authorities and economic agents that provide its products and services. Using an e-Procurement system contributes to reducing the costs of procurement processes by significantly minimizing costs annual transactions of the parties involved in the process. Following the use of information technology in the procurement process, the time required to carry out the procurement procedures and the costs for the delivery of documentation is reduced, and transparency and real-time public access to information on public procurement increases significantly.Item Jurisprudența Curții Constituționale în soluționarea conflictelor între instituția legislativă și prezidențială în procesul de desemnare a Primului Ministru [Articol](CEP USM, 2021-12-08) Moldovanu, Radu; Cârnaț, TeodorThis article aims to provide an analysis of the Constitutional Court jurisdiction in solving institutional conflicts between the Parliament and the President of the Republic concerning the designation and appointment of the Prime Minister. Thus, the main objective is to analyze the Constitutional Court approach regarding the insurance of the separation of powers principle between the legislative and presidential institution.Item Alicabilitatea principiului transparenței în achizițiile publice în Republica Moldova [Articol](CEP USM, 2023) Postolachi, Oxana; Cârnaț, TeodorDemocratic society must adhere to the ideal of openness, as both human rights and democracy can only be practiced in transparent circumstances. Transparency is a complicated phenomenon whose development has been influenced by a number of natural political, economic, social and cultural variables. It grew with the spread of democracy in the second half of the 20th century, with the adoption of the first international declarations and agreements guaranteeing human rights.Item TRATAMENTUL LIBERTĂȚII DE CONȘTIINȚĂ ÎN LEGISLAȚIA UNOR STATE DIN UNIUNEA EUROPEANĂ(CEP USM, 2019) Cârnaț, Teodor; Iordachescu, Alina