Şcoli doctorale / Doctoral Schools
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/541
Browse
479 results
Search Results
Item Preoți basarabeni în România comunistă [Rezumat](2024) Buțcu, Maria; Gumenâi, Ion (conducător științific)Scopul și obiectivele cercetării. Scopul propus în teză a fost cel de a analiza di¬mensiunea unui fenomen social generat de intruziunea ideologiei bolșevice pe teritoriul Basarabiei care a făcut victime în rândul clerului ortodox și a determinat refugiul său în Romania în 1940 și 1944 și de a urmări evoluția acestui fenomen în România de după 1948, în dimensiunea sa generală, dar și particularitățile unor destine pe care am ales să le aprofundăm în studiile de caz.Având în vedere actualitatea și complexitatea subiectului, dar mai ales modul în care tema a fost tratată în literatura istorică, ne-am propus următoarele obiective principale: analiza și înțelegerea fenomenului celor două refugii (1940, 1944) ale preoților basarabeni pe teritoriul României; analiza efectului noilor politici religioase din România comunistă asupra clerului ortodox, precum represiunea și vio¬lența asupra preoților, nașterea fenomenului rezistenței și atitudinea de compromis și negociere din partea instituției sau a unor membri ai Bisericii; exemplificarea și aprofundarea unor studii de caz, privind destinul unor membri ai Bisericii Ortodoxe basarabene în România, după 1948.Urmărind obiectivele propuse, am considerat important să analizăm modalitatea în care preoții basarabeni s-au refugiat în România și s-au adaptat condițiilor și realităților social politice impuse. Numărul preoților refugiați, în cele două exoduri, este dificil de stabilit cu exactitate, deoarece sursele disponibile oferă date și statistici variate. Cele expuse în teză prezintă estimări aproximative, reflectând dificul¬tatea înregistrării și monitorizării fluxului de refugiați în 1940, respectiv, în 1944. Cifrele rămân orientative, fără a exista o statistică unanim acceptată pentru numărul preoților refugiați. Cu toate acestea, în baza surselor analizate, observăm că refugiul preoților basarabeni în anul 1944 a avut o amploare mai mare, prin comparație cu anul 1940.Politica religioasă a regimului comunist și rolul pe care l-au avut organele de Securitate în menținerea acestuia reprezintă un alt capitol important al acestui studiu. Persecuțiile și represiunile în rândurile preoților au fost forme extreme de luptă îm¬potriva religiei, însă au existat și forme de compromis, negociere, opoziție și rezis¬tență. Se știe că Securitatea a urmărit clerul și a pus sub presiune Biserica, în general folosind toate mijloacele disponibile, inclusiv agentură, filaj și tehnică operativă. Acest lucru arată că Biserica era considerată un pericol de către puterea comunistă și aparatul represiv al Securității, motiv pentru care trebuia să fie controlată în mod constant. Toți ierarhii erau urmăriţi, iar notele informative probează cu prisosință acest lucru.Item Preoți basarabeni în România comunistă [Teză](2024) Buțcu, Maria; Gumenâi, Ion (conducător științific)Scopul studiului vizează destinul preoților basarabeni a căror parcurs social și duhovnicesc a fost marcat de cele două exoduri în România, încercările prin care au trecut aceștia pentru a supraviețui politicii antireligioase, fie prin inteligența de a se adapta condițiilor, fie prin a se manifesta subversiv.Obiectivele tezei: analiza evenimentelor politice care au precedat și succedat cele două refugii (1940 și 1944): cauze și consecințe; anexarea Basarabiei și politica regimului sovietic față de cultele religioase; guvernarea Antonescu și opera de refacere instituțională în teritoriul românesc eliberat;parcursul preoților basarabeni refugiați în România, încadrarea acestora în viața socială și duhovnicească; persecuția religioasă și metodele de reeducare practicate de regimul comunist; „repatrierea” forțată a preoților basarabeni; formele de protest și rezistență a clerului basarabean împotriva regimului pro-sovietic, văzute din perspectiva studiilor de caz propuse analizei.Noutatea şi originalitatea ştiinţifică rezultă chiar din titlul demersului științific: Preoții basarabeni în România comunistă, ca urmare a raptului sovietic din 28 iunie 1940 și reocupării Basarabiei din 1944. Dramatismul acestor destine decurge din însăși drama României, care este lăsată, după război,pradă Uniunii Sovietice, fiind transformată într-un stat-satelit. Sunt aduse în discuție și puse în circuitul științific un șir de documente de arhivă (laice și bisericești), jurnale și memorii ale supraviețuitorilor, care vin cu o percepție personală asupra evenimentelor istorice trăite, raportate la scară individuală, din perspectiva studiilor de caz prezentate. Este pentru prima dată când se realizează o analiză complexă privind încadrarea preoților basarabeni în societatea românească,contextualizată la raportul Biserică-Stat din perioada comunistă. Un aspect aparte este rezervat relației intre Securitate și culte, întregului arsenal de metode represive aplicate, care constituie subiecte pe care am încercat să le valorificăm într-o abordare sistemică, fundamentată științific.Item Raporturile dintre Centru și Periferie în Imperiul Rus: strategiile de cooptare ale elitelor basarabene [Rezumat](2024) Boțolin, Sergiu; Pâslariuc, Virgiliu (conducător științific)Scopul acestei cercetări este de a realiza o analiză detaliată a relațiilor Centru-periferie în contextul Basarabiei din perioada 1812-1828, concentrându-se pe 8 strategiile de cooptare și asimilare a elitei locale. Studiul examinează modul în care Imperiul Rus a integrat și a negociat cu elita basarabeană pentru a consolida controlul asupra regiunii, investigând atât mecanismele de guvernare și administrare, cât și impactul acestor politici asupra structurii sociale și economice locale. Obiectivele cercetării se concentrează pe mai multe aspecte esențiale ale dinamicii puterii și guvernării în Basarabia în primele decenii ale secolului al XIX-lea. Primul obiectiv este analiza structurilor și modelelor de guvernare locale și modul în care elitele basarabene au fost integrate în aceste structuri. Al doilea obiectiv constă în investigarea teoretică a politicilor imperiale și evaluarea implementării practice a acestora în Basarabia, concentrându-se pe interacțiunea dintre Centru și Periferie. Un alt obiectiv este examinarea modalităților prin care elita locală a negociat și și-a asigurat accesul la influență și resurse în cadrul noilor structuri de putere impuse de Imperiul Rus. De asemenea, se va evalua modul în care sistemul de privilegii nobiliare a fost utilizat de Imperiu pentru a coopta și fideliza elita locală, menținând astfel stabilitatea și controlul imperial. Cercetarea va analiza și rolul elitei basarabene în administrația regională și contribuția ei la implementarea politicilor imperiale în teritoriu. În final, se va investiga procesul prin care elita locală a fost structurată, integrată și transformată în subiect imperial, cu accent pe procesul de confirmare a statutului nobiliar. Ipoteza de cercetare pornește de la observația că, în procesul de „construire” a Imperiului (raportarea dintre Centru și Periferie), legitimitatea nu se bazează exclusiv, poate doar inițial, pe factorul forței (puterea politică). Ulterior, în viziunea Centrului, această supremație politică, fundamentată pe forță, cucerire și expansiune, trebuia transformată în acceptarea supremației civilizaționale de către elitele locale – adică acceptarea de facto a unui statut de dominare/subordonare în cadrul unor practici sociale.O primă etapă a colaborării între metropolă și periferie o constituie percepția diferențelor dintre elitele imperiale și cele locale, iar asimilarea culturală a fost, de fapt, un instrument de legitimare a metropolei în raport cu periferia. Aici apar primele tensiuni, deoarece existau anumite limite pe care, la început, boierii basarabeni nu erau dispuși să le depășească, riscând astfel pierderea identității — adică a legitimității care le conferă statutul de elită dominantă în teritoriu. Așadar, în concepția relațiilor dintre Centru și Periferie, ideea crucială este aceea de „distanță”, nu atât teritorială — deși aceasta este importantă, dar nu definitorie —, cât culturală, „civilizațională”, în sensul superiorității, adică al acceptării relațiilor de dominație/subordonare.Item Raporturile dintre Centru și Periferie în Imperiul Rus: strategiile de cooptare ale elitelor basarabene [Teză](2024) Boțolin, Sergiu; Pâslariuc, Virgiliu (conducător științific)Scopul lucrării este de a analiza detaliat relațiile Centru-Periferie în Basarabia între anii 1812-1828, concentrându-se pe strategiile de cooptare și integrare a elitei locale de către Imperiul Rus. Obiectivele: Primul obiectiv este analiza structurilor locale și integrarea elitelor basarabene în acestea. Al doilea obiectiv examinează politicile imperiale și implementarea lor practică, axându-se pe interacțiunea dintre centru și periferie. Un alt obiectiv urmărește modul în care elita locală a negociat accesul la influență și resurse în cadrul noilor structuri de putere rusești. Se va evalua și utilizarea privilegiilor nobiliare de către Imperiu pentru a coopta elita locală, menținând astfel controlul. Cercetarea va analiza și rolul elitelor în administrația regională și procesul de integrare a acestora ca subiecți imperiali. Noutatea și originalitatea științifică constă în analiza complexă a raporturilor Centru-Periferie din Basarabia prin prisma cooptării elitei locale de către Imperiul Rus, aspect care a fost insuficient abordat în istoriografia locală. Originalitatea constă în perspectiva multidimensională care combină aspecte politice, sociale și culturale, deschizând noi direcții de studiu prin comparația cu strategiile contemporane de influență utilizate de Federația Rusă.Item Правовое обеспечение использования информационных технологий в образовании осужденных [Rezumat](2024) Георгиева, Светлана; Морару, Виктор (научный руководитель)Актуальность и значимость темы исследования. Право на образование это основное конституционное право каждого человека, независимо от его правового статуса. Степень реализации этого права выражается в возможно сти удовлетворения духовных и социально-культурных потребностей человека через получение образования. Однако не все граждане Республики Молдова могут в полной мере реализовать это право по ряду объективных причин, особенно те, кто отбывает наказание в виде лишения свободы.Пандемия COVID-19 потребовала изменения подходов к образованию,вызвав переход на дистанционные формы обучения с использованием информационных технологий (ИТ). Но доступ к технологиям и стабильному подключению к Интернету оказался проблемой для многих, включая осужденных.Для решения данной проблемы необходим комплексный подход. Тре-буется законодательная инициатива, позволяющая использовать цифровые устройства в образовательных целях в пенитенциарных учреждениях. Также следует разработать образовательные программы, адаптированные для осу жденных, и обеспечить соответствующую техническую поддержку. Такой подход не только улучшит уровень образования в пенитенциарных учреждениях,но и поможет успешной реинтеграции осужденных в общество.Изучение функционирования пенитенциарной системы выявляет ряд проблем, связанных с организацией и правовым обеспечением использования нформационных технологий в процессе обучения осужденных. Настоящее исследование актуально в контексте изучения вопросов правового обеспечения использования ИТ в обучении осужденных. Такой подход требует разработки и принятия нормативных актов, а также обеспечения финансирования и государственной поддержки для развития ИТ-инфраструктуры в пенитенциарных учреждениях. Также важно обучить педагогические кадры современным методам использования ИТ в образовательном процессе осужденных и предоставить осужденным доступ к современным учебным материалам и ресурсам.Item Правовое обеспечение использования информационных технологий в образовании осужденных [Teză](2024) Георгиева, Светлана; Морару, Виктор (научный руководитель)Цель работы: Целью данной диссертации является комплексное и многоаспектное исследование правового обеспечения и условий использования ИТ в обучении осужденных,отбывающих наказание в пенитенциарных учреждениях.Задачи исследования: синтезировать научные работы по правовому обеспечению и использованию ИТ в обучении осужденных; исследовать практическую деятельность ПУ в области организации образования и правового обеспечения ИТ; обобщить зарубежный опыт в организации и правовом регулировании ИТ в обучении осужденных; провести анкетирование осужденных и сотрудников пенитенциарных учреждений РМ; подготовить директивы по улучшению реализации права на образование и правового обеспечения ИТ в обучении осужденных; разработать выводы и рекомендации для совершенствования законодательства РМ и устранения пробелов в правовом обеспечении ИТ в образовании осужденных. Научная новизна и оригинальность исследования определяется его актуальностью,так как оно является одним из первых комплексных исследований правового обеспечения использования ИТ в образовательных процессах для осужденных в Республике Молдова. Выявлены пробелы в законодательстве и предложены конкретные изменения, адаптирован международный опыт и проанализировано влияние ИТ на ресоциализацию осужденных, что вносит значимый клад в развитие теории и практики уголовно-исполнительного права и образовательных технологий в пенитенциарной системе.Item Psycho-Pedagogical and methodological benchmarks of multilingual education of students from a motivational perspective in Israel and the Republic of Moldova [Rezumat](2024) Wittman, Hana; Darii, Ludmila (conducător științific)The relevance and importance of the research topic. The period in which we live is marked by complexity. Various social phenomena, alongside global economic crises, have a direct or indirect impact on the schools - institutions integrated within the broader social system. These phenomena influence not only the educational processes the schools carry out but also the way in which social actors perceive the value of education. Consequently, formal education has become subject to evolving conceptions, perspectives, and reforms aimed at modernizing the educational system, an institution increasingly viewed as out of step with contemporary needs. Bilingual (or multilingual) education, in general terms, refers to the use of two or more languages as mediums of instruction for part or all of the school curriculum. This definition excludes programs that merely involve the bilingual students without actually implementing bilingual (or multilingual) instruction. For a program to qualify as bilingual, both languages must be used as mediums of instruction. As scientific research has demonstrated, bilingual education becomes effective when multiple languages are used not only for teaching them as subjects in isolation but also for teaching the content of the curriculum, such as mathematics, social sciences, or the humanities. Bilingualism (or multilingualism) cannot be examined solely in relation to the language itself; it must always be understood in the broader social context, considering the specific circumstances of the linguistic communities concerned. These communities, in turn, occupy quite different position within the society, with varying degrees of access to power, recognition and opportunities. Internationally, multilingual education has been established as a priority in numerous educational policy documents, such as Common European Framework of Reference for Languages and the Key Competences for Lifelong Learning, which emphasize the importance of multilingual competences. These skills pertain to the effective and appropriate use of multiple languages for communication. Multilingual competences integrate linguistic, historical, and intercultural components and are grounded in the ability to mediate between different languages and modes of communication.Item Psycho-Pedagogical and methodological benchmarks of multilingual education of students from a motivational perspective in Israel and the Republic of Moldova [Teză](2024) Wittman, Hana; Darii, Ludmila (conducător științific)The Purpose of the Research: establishment of the psycho-pedagogical and methodological benchmarks of multilingual education of middle school students from the motivational perspective. Research Objectives: analyse specialized literature with reference to the studied phenomena; conceptualize students' multilingual education from a motivational perspective; develop a methodology for motivating students to learn multiple languages as a dimension of multilingual education; experimentally validate the methodology for motivating students to learn multiple languages. The scientific novelty and originality of the research lie in: redefining the concept of multilingual education and identifying the particularities of learning multiple languages among middle school students of Jewish origin; developing an approach to simultaneous language learning based on the principles of transposition, transfer, and active, situational communication; establishing a motivational framework for multilingual education of middle school students based on personal, methodological and social factors.Item Диаграммный анализ систем сильно коррелированных электронов, взаимодействующих между собой и с оптическими фононами [Rezumat](2024) Чеботарь, Светлана; Москаленко, Всеволод ( научный руководитель); Дохотару, Леонид (научный консультант)Актуальность и важность исследования. Теории твердого тела, такие как зонная теория проводимости Уилсона-Блоха или теория сверхпроводимости Бардина-Купера-Шиффера (БКШ) адекватно описывают свойства лишь ограниченного числа материалов. Существует большая категория материалов, представленная переходными (редкоземельными) металлами и их химическими соединениями, а так же фуллеридами (AnC60, где A – щелочной металл), которая проявляет нехарактерные с точки зрения этих концепций физические свойства или в них реализуются необычайные явления. Речь идет о переходе металл-диэлектрик Мотта-Хаббарда, гигантском магнетосопротивлении с отрицательным знаком, высокотемпературной сверхпроводимости (ВТСП), сосуществовании магнетизма и сверхпроводимости и других. Эти явления вызывают множество вопросов фундаментального характера. Например, до конца не понятен механизм образования сверхпроводящих электронных пар в высокотемпературных сверхпроводниках. Многие исследователи полагают, что эти явления возникают за счет эффекта сильных корреляций. Этот эффект ассоциирован с сильным кулоновским взаимодействием электронов между собой, а также с сильной электрон-фононной связью в кристаллах (в том числе молекулярных) и их взаимовлиянием [1]. Системы, в которых проявляется эффект сильной корреляции электронов друг с другом, электронов с фононами или оба эффекта вместе, называются сильно коррелированными. Современная теория сильно коррелированных систем (СКС) основывается на гамильтоновом формализме, сформулированном на языке вторичного квантования. Модельные гамильтонианы, описывающие поведение электронов в таких системах, включают в себя параметр кулоновского взаимодействия электронов. К упомянутым относятся следующие модели: полярная модель Шубина-Вонсовского [2-4], модель Боголюбова-Тябликова [5-6], модель Хаббарда [7-12] и примесная модель Андерсона [13] (а также ее обобщение, такая как периодическая модель Андерсона) и другие.Item Диаграммный анализ систем сильно коррелированных электронов, взаимодействующих между собой и с оптическими фононами [Teză](2024) Чеботарь, Ирина; Мoскаленко, Всеволод (научный руководитель); Дохотару, Леонид (научный консультант)Цели диссертации: доказать свойство стационарности термодинамического потенциала модели Хаббарда; исследовать влияние как внутриорбитального, так и межорбитального корреляционного эффекта на электронные процессы орбитально вырожденных систем, а также роли сильного взаимодействия оптических фононов с электронами на свойства сильно коррелированных электронных систем. Задачи диссертации: развить диаграммную технику для модели Хаббарда, двукратно вырожденных моделей Хаббарда и Андерсона, а так же Андерсона-Холстейна, с помощью которой получить соответствующие уравнения и динамические величины. Научная новизна и оригинальность результатов. Было доказано свойство стационарности термодинамического потенциала модели Хабббарда. В рамках двукратно вырожденной модели показано, что в приближении Хаббарда-I случай половинного заполнения зоны, соответствует только диэлектрическому состоянию, а орбитально- вырожденная теория оказывается аналогичной орбитально невырожденной, если в последней заменить числовые функции Грина двухрядными матрицами, в которых диагональные элементы соответствуют межорбитальным переходам, а недиагональные – внутриорбитальным переходам. В рамках двукратно вырожденной модели Андерсона было показано, что при низких температурах, состояние системы может быть только металлическим, а межорбитальный корреляционный эффект дает положительный вклад в это металлическое состояние; были получены и проанализировали линейные уравнения для сверхпроводящих параметров порядка и сформулировано условие для реализации синглетной сверхпроводимости и определения критической температуры. С помощью диаграммной техники была проанализирована модель Андерсона-Холстейна, в рамках которой была исследована динамика фононных облаков. Показано, что коллективная мода фононных облаков в случае затухает по мере усиления гибридизации.