Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
4 results
Search Results
Item PROIECTAR EA CARIEREI DE CĂTRE FEMEI: REZULTAT AL INFLUENȚEI CONTEXTULUI NONFORMAL ȘI INFORMAL(CEP USM, 2020) Dandara, OtiliaÎn articol este abordată problema proiectării carierei de către femei. Constatările și concluziile sunt făcute în baza unui studiu empiric, cu încadrarea unui lot de femei, preponderent din mediul rural. Rezultatele confirmă parțial teoriile luate la baza cercetării privind percepția specifică, necesitatea proiectării carierei de- a lungul vieții de către femei.În lipsa unei ghidări metodice, realizate într-un context instituționalizat, femeile își formează anumite reprezentări despre carieră sub influența contextului de viață: a activităților nonformale și a influenței educaționale informale. Un factor influent, caremai persistă asupra proiectării carierei de către femei, rămâne a fi familia și nașterea copiilor, cu toate că și pe această dimensiune există atitudini și abordări diferite. Calificarea constituie un mecanism vectorial de evoluție în carieră.Item CONTEXTUL SOCIOCULTURAL AL EVOLUŢIEI CONCEPTULUI DE GHIDARE/PROIECTARE A CARIEREI(CEP USM, 2012) Dandara, OtiliaConceptul de ghidare în carieră trebuie abordat ţinându-se cont de relaţia acestuia cu mediul socioeconomic, fiind luat în consideraţie şi aspectul lui lingvistic. „Şcoala” americană lansează termenul ghidare vocaţională,care ulterior, fiind schimbată esenţa procesului, evoluează în ghidare în carieră, planificarea carierei. „Şcoala” franceză lansează termenul orientare profesională, care, odată cu intensificarea fenomenului de diversificare a învăţământului, evoluează n orientare şcolară şi orientare profesională. Din necesitatea susţinerii adulţilor, se utilizează termenul însoţire/ghidare (acompanement)”. În mediul local s-au folosit termeni diferiţi, care reflectă esenţa fenomenului în diferite stadii. Noi pledăm pentru termenii ghidare în carieră şi planificarea carierei, concepte care reflectăun proces în curs de desfăşurare în limitele vieţii conştiente a individului.Item COMPETENȚA DE PROIECTARE A CARIEREI: PREMISĂ PENTRU INTEGRAREA SOCIOPROFESIONALĂ(CEP USM, 2018) Cotruța, AidaEducația pentru integrare socioprofesională este o preocupare de bază a sistemului educațional, care își orientează conținuturile spre problema pregătirii tânărilui pentru integrare prin muncă. Piața muncii, fiind în continuă schimbare, întâmpină viitorul angajat cu noi provocări și solicită o viziune clară în rezolvarea situației.Item POLITICI EDUCAȚIONALE – DIMENSIUNE A CONEXIUNII ȘI CONTINUITĂȚII ÎNTRE CICLURI ALE ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR(CEP USM, 2017) Paiu, Mihail; Repida, Tatiana; Țurcanu, CarolinaÎn articol sunt abordate unele componente ale politicilor educaţionale ca dimensiune indispensabilă în asigurarea conexiunii şi continuităţii între ciclurile învăţământului superior în contextul necesităţii de a adapta formarea profesio-nalăla cerinţele pieţei muncii. Este specificatrolul şi importanţa acordării serviciilor de sprijin în proiectarea carierei, accentul fiind pus pe prioritatea acestora în formarea şi dezvoltarea unei culturi antreprenoriale în cadrul învăţământului universitar.