Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
5 results
Search Results
Item ASPECTE PSIHOLOGICE ALE ATITUDINII ȘI COMPORTAMENTULUI PERSOANELOR VÂRSTNICE FAȚĂ DE SERVICIILE MEDICO-SOCIO-COMUNITARE(CEP USM, 2022-11-29) Popescu, Monica-AndreeaVârsta a treia reprezintă un proces de adaptare la schimbările survenite odată cu îmbătrânirea, schimbări de ordin medical, social și comunitar. Nevoile acestora sunt satisfăcute cu ajutorul serviciilor de suport oferite acestor categorii de persoane, iar îmbătrânirea devine un proces sănătos atunci când bătrânii sunt proactivi în accesarea serviciilor ce le sunt destinate și au o atitudine pozitivă față de persoanele care îi îngrijesc și față de aceste servicii.Item Valorile naționale și tradiționale ca proces și produs în dezvoltarea personalității umane(CEP USM, 2023) Coroianu, DanielaStudiul respectiv relevă importanța valorilor naționale și tradițiilor în dezvoltarea identității culturale și a personalității umane. Valorile și tradițiile nu doar reprezintă moștenirea culturală, ci au un impact profund asupra modului în care oamenii se percep și se comportă. Studiul acestor aspecte este vital pentru înțelegerea dezvoltării personale. Personalitatea umană se formează sub influența unor factori complecși precum etapele de viață, mediul, cultura, educația și influențele sociale. Valorile și tradițiile culturale contribuie la definirea acestei personalități și la modul în care indivizii se identifică cu propria cultură. Cu toate acestea, într-o lume interconectată, diversitatea culturală este la fel de importantă. Promovarea dialogului intercultural și a respectului pentru diversitatea culturală este o necesitate. Personalitatea umană este modelată de relații sociale, norme culturale și experiențele personale. Prin urmare atitudinile individuale se formează în cadrul acestor interacțiuni și influențează reacțiile la diverse situații sociale. Este important să recunoaștem că valorile și tradițiile culturale pot evolua și se pot adapta în timp, aducând o contribuție valoroasă la societatea contemporană.Item ROLUL ATITUDINILOR ÎN FORMAREA ȘI DIRECŢIONAREA COMPORTAMEN TULUI UMAN(CEP USM, 2020) Pascaru-Goncear, ValeriaAtitudinile sunt structurile psihice care ne ajută în orientarea selectivă față de diverse aspecte ale mediului în care trăim.Ele reprezintă concepţii explicite sau implicite cu privir e la ceea ce este dezirabil sau indezirabil, nu sunt direct observabile și implică elemente cognitive, afective și comportamentale. Atitudinile sunt un mobil fundamental al com portamentului uman şi, deseori,cauza lui directă, iar, în consecinţă, un elem ent central în lanţul determinativ al conduitei omului. Atitudinile determină orientarea comportamentului, îi conferă sens. Iată de ce, cunoaşterea profundă şi multi laterală a fenomenului atitudinilor dezleagă vaste posibilităţi de a înţelege ființa uma nă și comportamentul său și constituie un instrument important de elucidare a problemelor explorate.Item RELEVANŢA ATITUDINII CADRELOR DIDACTICE VIS - À - VIS DE COMPORTAMENTUL DISRUPTIV LA ELEVI(CEP USM, 2013) Bîrnaz, Nina; Butnari, NadejdaRolul şcolii este de a pregăti elevii pentru viaţa socială. Viaţa socială presupune relaţii interpersonale. Acestea sunt determinate de anumite comportamente. Perioada contemporană, în pofida modernizării întregului sistem educaţional, se confruntă cu un amplu fenomen cu tentă negativă pentru şcoală şi educaţie în general – devianţa comportamentală în rândul elevilor. Efectele devianţei comportamentale sunt resimţite acut în instituţiile şcolare, unde limitele bunelor maniere sunt vădit forţate, motivaţia pentru învăţătură a s căzut considerabil, corpul didactic pierde controlul gestionării unor asemenea cazuri, prevestind efecte de lungă durată ale fenomenului pentru întreaga societate.Specialiştii în domeniu sugerează că comportamentul disruptiv reprezintă răspunsul indezirabil al elevului la o varietate de contexte educaţionale. Rezolvarea acestei probleme necesită mobilizarea cadrelor didactice, în special reevaluarea atitudinii acestora vis-à-vis de comportamentul problematicla elevi.Item VALIDAREA EXPERIMENTALĂ A STRATEGIILOR DIDACTICE DE FORMARE A ATITUDINII POZITIVE FAŢĂ DE SCHIMBARE LA STUDENŢI, VIITOARE CADRE DIDACTICE(CEP USM, 2012) Repida, Tatiana; Malancuş, ElenaÎn articolul de faţă autorii prezintă metodologia formării atitudinii pozitive faţă de schimbare: a)chestionarul cu 32 de itemi (experimentul de constatare şi control); b)strategiile de formare a atitudinii pozitive faţă de schimbare la studenţi, viitoare cadre didactice (planificarea studiului, strategia învăţării independente, strategii participative, metode de stimulare a creativităţii, învăţarea prin descoperire, strategii de dezvoltare a imaginaţei anticipative).