Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
10 results
Search Results
Item Competența ca model de relaționare(CEP USM, 2024) Șoitu, Laurențiu; Pascu, Mara-Sînziana„Ingineria învățării” (POSTMAN, 1992) are efecte destule pentru a fi dobândit adepți și critici. Noua criză sau „revoluție” indusă de tehnologie amețește fără limite, așa încât, sunt tot mai mulți cei care cer să privim atent la efectele pe termen lung, la constantele generatoare de motivații în educație, la relațiile dintre actorii procesului. Articolul își propune să extragă din câteva modele de învățare elemente care susțin că oricât de bine organizate vor fi mecanismele predării și de înnoită este tehnologia, permanentă și inseparabilă va fi relațioarea profesor-elev. Perspectiva este susținută de recente preocupări mai ample consacrate relaționării didactice și de un recent model generat de analiza trangenerațională a acesteia în care tehnologia este prezentă prin conținutul său informațional reflectat de TPACK supus condiționărilor alternativei pedagogice Reggio Emilia.Item Integration of professional tasks in school projects: developing key competences(CEP USM, 2024) Sîrbu, IrinaThis article explores the effectiveness of interdisciplinary project-based learning in fostering and assessing key competencies essential for students’ professional success. By engaging students in a series of industry relevant tasks - such as market research, stakeholder communication, design development, and project presentation - this approach facilitates the practical application of theoretical knowledge in real-world contexts. The study emphasizes the significance of developing critical skills, including analytical thinking, communication, research skills, collaboration, and adaptability. Additionally, the integration of industry feedback provides educators with a framework to evaluate students’ competencies against professional standards, thereby enhancing the rigor of competency assessment. This alignment with the evolving demands of today’s labor market underscores the importance of cultivating transferable skills that prepare students for the challenges they will encounter in their future careers.Item Conceptualizarea formării competenței literar-artistice la elevii claselor primare(CEP USM, 2024) Șchiopu, Constantin; Paga, Teodora-DoinaÎn articol este abordată problema formării la elevii claselor primare a competenței literar-artistice prin conceptualizarea unui model teoretic. Modelul este argumentat de o epistemologie, teorie și praxiologie specifice. Coordonatele epistemică și teoretică se constituie din teorii, concepte, paradigme, principii, concepte estetice, literare, psihologice și pedagogice. Coordonata praxiologică este reprezentată de conceptele: niveluri și criterii de receptare a operei literare, forme de organizare a activității literar-lectorale a elevilor, tipuri de activități, metode hermeneutice, activeparticipative, ludice. Sistemul de activități este condiționat de atelierul de creație și de scriere creativă, prin care se urmărește stimularea gândirii creative, asociative și laterale, a imaginației elevilor.Item Interpersonal relationships of children with learning difficulties within the student group(CEP USM, 2024) Druguș, OlgaAn important aspect in the development of the child’s personality is socialization. Early social skills are necessary for a child’s psychological development as they begin to form positive relationships with adults and other children from an early age. The important role for achieving expected expectations belongs to the teaching staff, who, in the instructive-educational process, take care that all children behave well, and are accept ed in the group of students. The article presents the result of the sociometric study in the research cards of the problem of developing competence and communication skills in primary school students, in order to determine the evolution of interpersonal relations within the group/class where there are students with learning difficulties. The study reveals the socio-affective structure of the group at a given time, for a given situation, in our case studying interpersonal relationships through the lens of communication between children with learning difficulties and typical ones. The construction of the sociogram is carried out progressively, implemented with the sociogram of the elections, later completed with that of the rejections. Based on the sociograms, we realize that within the group there is some homogeneity, the number of attractions exceeding the number of rejections.Item PROFESORUL COMPETENT INTERCULTURAL(CEP USM, 2024) Dicusară, OlgaIn the context of social, demographic, cultural, economic, scientifc, technological changes, the world of education is also continuously evolving. This is also true for the teaching profession, which is faced with new demands, responsibilities and expectations. The social diversity present in schools imposes new roles on the teaching staff. Today, the teacher is rather a cultural facilitator who translates dialogues, mediates conflicts, develops democratic relationships in the class of students. The diversity training of the teaching staff involves three major dimensions: the cognitive, instrumental-methodological and relational-behavioral dimensions. The teacher’s intercultural competence refers specifcally to his ability to mobilize knowledge, methods of action, but also positive attitudes in solving situations of intercultural interaction. Even if, in this millennium, cultural literacy is considered an indispensable form of literacy, we still witness the lack or insufcient preparation of teachers to teach in diverse educational environments. In this sense, the responsibility rests with the state institutions, which must insist more on the initial and continuous training of teaching staff through the prism of the dimension of interculturality.Item The curriculum at the decision of the school - a factor of progress in the development of communication skills of students(CEP USM, 2023) Banu, Vasilica-CarinaThe current social and economic dynamics recorded at the national level has determined the appearance of significant changes in the Romanian educational system. Thereby, schools and communities, especially those in rural areas, face a series of challenges aimed at the real needs of the beneficiaries of educational services. In order to improve and overcome such situations, schools and communities can benefit from specialized support, within the framework of implemented and accredited study programs or projects. They can be supported by the curriculum at the school’s decision. It must be seen as part of the entire curriculum and not as irrelevant in relation to the national one in force or being in contradiction with it. The student needs to experience a coherent curriculum, and not a fragmented, deficient one. Thus, the curriculum at the decision of the school must meet the national one and blend together. Since then the traditional subject-based curriculum has emphasized knowledge and understanding. Because of that, the role of the curriculum in the decision of the school has addressed to those desired competences that are too little developed specifically or explicitly by academic disciplines. Examples of such skills may include personal development, preparation for adulthood and economic life, encouraging the responsible being, etc.Item Competențele și personalitatea managerului etic(CEP USM, 2023) Meleca, Viorica; Șevciuc, MaiaÎn acest articol vom prezenta etica managerială care are rolul de a dezvolta competența etică a individului, ceea ce implică capacitatea de a înțelege un argument etic prin identificarea argumentelor factuale și normative, precum și de a identifica implicațiile etice ale unei anumite situații și de a propune soluții practice pentru problemele relevante din punct de vedere etic, conform principiilor morale. În acest articol, se dezvăluie succint competențele specifice eticii manageriale, cum ar fi competența etico-gnosiologică, deontologică, competența de comunicare etică, culturală și etico-managerială. Aceste competențe îndrumă personalitatea managerului spre o integrare mai bună atât în societate, la locul de muncă, cât și în familie. Însă comportamentul unui manager etic consecvent, care promovează libertatea, dezvoltarea și creșterea fiecărui angajat, respectă familiile angajaților, încurajează un echilibru între muncă și timpul de odihnă adecvat, protejează viața, siguranța și sănătatea angajaților și creează un mediu de lucru lipsit de discriminare. Managerul comunică deschis cu subordonații și cultivă o atitudine pozitivă față de ceilalți și realizările acestora. Toate aceste caracteristici sunt considerate a fi esențiale pentru a fi un lider etic consecvent.Item ETOSUL CADRULUI DIDACTIC PRIN PRISMA COMPETENȚEI DE COMUNICARE ORATORICĂ(CEP USM, 2023) Rață, Lilian; Bîrnaz, NinaAcest articol reflectă rolul personalității cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică, privit prin prisma tridimensională a procesului de comunicare și anume: competența de comunicare, competența de comunicare oratorică și microcompetența etosul cadrului didactic. Această abordare evidențiază importanța profilului cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică în general și în procesul de comunicare oratorică în special. Competența de comunicare oratorică, prin definiție, presupune relaționare cu publicul prin discurs argumentativ care să-l ajute să penetreze gândirea auditoriului. În acest context se evidențiază etosul cadrului didactic, manifestat atât prin calități personale: inteligență, virtute, moravuri, încredere în sine, cât și profesionale: credibilitate, autoritate, reputație și similitudine cu publicul. Doar o astfel de abordare implică și motivează studenții în procesul de instruire, determinând succesul comunicării pedagogice în relația cadru didactic-student.Item PARTICULARITĂȚI ALE COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE UNIVERSITARE(CEP USM, 2023) Botezatu, ValeriaEvaluarea formativă reprezintă o problemă actuală în proiectarea didactică în învățământul universitar. Evaluarea depășește, astfel, statutul de etapă finală a activităților de predare – învățare, pe care îl deținea în didactica tradițională, importantă fiind evaluarea formativă, pe tot parcursul procesului didactic, care valorizează şi susține învățarea prin reglarea imediată şi interactivă. Fiind o evaluare centrată pe proces, evaluarea formativă are un caracter dinamic şi flexibil, asigurând reglarea ,,din mers” a activităţii educaţionale. În acest sens, evaluarea formativă permite profesorului să regleze interactiv, în mod continuu şi sistematic învăţarea și predarea. Articolul de față evidențiază importanța competenței de evaluare formativă în învățământul universitar, prin prisma componentelor sale: măsurarea, feedback-ul și aprecierea. În acest context, sunt reflectate rezultatele experimentului psihopedagogic de constatare cu referire la competența de evaluare formativă a cadrelor didactice universitare.Item CONEXIUNE ȘI CONTINUITATE ÎN ORGANIZAREA PROCESULUI DE INSTRUIRE ÎN ȘCOALA SUPERIOARĂ(CEP USM, 2018) Repida, Tatiana; Paiu, Mihail; Țurcanu, CarolinaÎn articol este argumentată abordarea realizării interconexiunii și continu ității procesului didactic (componenta Metodologia de predare-învățarea) în învățământul superior.Accentul este plasat pe aplicații în cadrul cursurilor și seminarelor, pe învățare prin proiecte, pe utilizarea Tehnologiilor Informaționale și Comunicaționale (TIC) în procesul didactic.Se analizează opiniile studenților referitor la rolul pe care îl au metodele de predare-învățare în programul de studii universitare.