Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
4 results
Search Results
Item Percepția cadrelor didactice asupra curriculumului actual [Articol](CEP USM, 2025) Tarnovschi, AnaAcest articol examinează percepția cadrelor didactice asupra curriculumului școlar actual, punând accent pe relevanța, impactul și provocările pe care acesta le întâmpină în contextul educațional actual. Studiul analizează modul în care curriculumul influențează dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a elevilor, subliniind importanța unui curriculum care să fie nu doar informativ, ci și formativ, sprijinind toate dimensiunile dezvoltării acestora. De asemenea, se discută despre rolul procesului psihic al atenției în învățare, evidențiind cum nivelul de concentrare al elevilor poate afecta în mod direct eficiența procesului educațional și performanțele lor academice. Articolul propune soluții și recomandări bazate pe cercetări recente pentru îmbunătățirea curriculumului școlar, ținând cont de punctele de vedere exprimate de cadrele didactice în urma unui studiu realizat în diverse școli din Republica Moldova. Astfel, cercetarea contribuie la înțelegerea mai profundă a modului în care curriculumul poate fi îmbunătățit pentru a răspunde nevoilor actuale ale elevilor și pentru a sprijini un proces educațional mai eficient și echitabil.Item Theoretical conceptualizations regarding school curriculum monitoring from the perspective of student thinking development(CEP USM, 2024) Cerlat, RaisaThe article explores the importance of curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development. It outlines the evolution of the curriculum as a central tool in education, defining the learning path and educational objectives. An analysis is made of the historical development of the curriculum and its various definitions and components. The paper proposes a multidimensional approach to curriculum monitoring, including both the analysis of curricular documents and the use of qualitative and quantitative methods to assess the impact of the curriculum on the development of students’ thinking. It also emphasizes the relevance of adapting the curriculum to students’ needs and their cognitive development stages. Finally, future research directions are presented, highlighting the importance of continuous curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development, in order to meet the needs of a constantly changing society.Item ESENȚA ACTIVITĂȚII TEATRALE ÎN CONTEXT PSIHO-PEDAGOGIC(CEP USM, 2022) Bejan, AngelaÎn învățământul primar aportul învăţării experienţiale este esenţial. Achiziționarea cunoștințelor are loc prin acțiune, nefiind un proces pasiv. Acest aspect devine mai mult decât un privilegiu. Elevii experimentând avansează în dezvoltarea cognitivă. Acționând, ei trăiesc experienţa pe care mai apoi o integrează în structurile existente prin procesele de asimilare şi de acomodare. În acest context, sarcina pedagogului constă în a alege şi a structura experienţele cele mai potrivite pentru fiecare situație de învățare. Teatrul s-a dovedit a fi una dintre metodele eficiente de învățare experiențială. Prin jocurile teatrale, elevii dobândesc cunoștințe, dezvoltă abilități de comunicare și relaționare, dar și abordează problemele cu care se confruntă. Teatrul, prin atributica sa, îi pregătește pe elevi să se dezvolte și să-și îmbunătățească dicția, vorbirea, empatia. Astfel, teatrul în școală îi ajută pe elevi să-și dezvolte încrederea în potențialul lor de învățare și reprezintă un catalizator pentru a-i forma și a le stimula personalitatea intelectuală și emoțională.Item EFICIENȚA BASMULUI ÎN EDUCAȚIA ȘCOLARĂ. PERSPECTIVA ACTUALĂ A CADRELOR DIDACTICE DIN ROMÂNIA ȘI REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2024) Ungureanu, MariaIn the article we present the results of research on the formative effects of the fairy tale. We will describe the current perspective of teachers from Romania and the Republic Moldova on the efficiency of fairy tale in cognitive, affective and volitional development of young schoolchildren. The data were collected within a pedagogical experiment carried out between February and May 2023, in schools on both banks of the Prut River. The verified hypothesis affirms the manifestation by teachers from Romania and the Republic Moldova of a reluctant attitude towards capitalizing the fairy tale in instructive-educational activities. The results of the research confirm the hypothesis and provide the necessary data to describe the conception of teachers about the effectiveness of fairy tales in education.