Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Praxiological aspects of developing foreign language communicative [Articol]
    (CEP USM, 2025) Sîrghi, Angela; Șevciuc, Maia
    In the context of current challenges that profoundly influence society and the economy, the development of foreign language communicative competence in adults becomes crucial from multiple perspectives: intercultural communication, opportunities for personal and professional growth, as well as access to resources and information necessary for a global vision. The study on the integration of ICT in education highlighted their potential in the process of learning a foreign language, facilitating the expansion of adults’ sociocultural knowledge and contributing to overcoming psychological barriers related to the use of language as a communication tool. The research demonstrated that information and communication technologies support the integration of adult learners in a linguistic environment, providing them with access to authentic materials adapted to their interests, as well as the possibility of interacting online with professional communities or other adults.
  • Thumbnail Image
    Item
    ETOSUL CADRULUI DIDACTIC PRIN PRISMA COMPETENȚEI DE COMUNICARE ORATORICĂ
    (CEP USM, 2023) Rață, Lilian; Bîrnaz, Nina
    Acest articol reflectă rolul personalității cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică, privit prin prisma tridimensională a procesului de comunicare și anume: competența de comunicare, competența de comunicare oratorică și microcompetența etosul cadrului didactic. Această abordare evidențiază importanța profilului cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică în general și în procesul de comunicare oratorică în special. Competența de comunicare oratorică, prin definiție, presupune relaționare cu publicul prin discurs argumentativ care să-l ajute să penetreze gândirea auditoriului. În acest context se evidențiază etosul cadrului didactic, manifestat atât prin calități personale: inteligență, virtute, moravuri, încredere în sine, cât și profesionale: credibilitate, autoritate, reputație și similitudine cu publicul. Doar o astfel de abordare implică și motivează studenții în procesul de instruire, determinând succesul comunicării pedagogice în relația cadru didactic-student.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA COMPETENŢEI DE COMUNICARE ÎN LIMBA STRĂINĂ LA ADULŢI ÎN CADRUL CLASEI INVERSATE
    (CEP USM, 2021) Sîrghi, Angela
    Contemporary society requires professionals with skills directly related to information and communication technologies (ICT) and effective communication in a foreign language. In fact, ICTs have made significant progress in recent decades, making it possible to implement new educational strategies such as flipped learning. However, until recently ICTs were used in a superficial way in the educational process, including the higher education system. The purpose of this paper is to present a reverse lesson model implemented in the Lexicology course.
  • Thumbnail Image
    Item
    О НЕКОТОРЫХ ЭЛЕМЕНТАХ СИСТЕМЫ ПОДГОТОВИТЕЛЬНЫХ И РЕЧЕВЫХ УПРАЖНЕНИЙ ПО ФОРМИРОВАНИЮ НАВЫКОВ ДИАЛОГИЧЕСКОГО ОБЩЕНИЯ УЧАЩИХСЯ ГИМНАЗИЧЕСКОГО ЗВЕНА В РЕГИОНЕ С КОМПАКТНЫМ ПРОЖИВАНИЕМ ГАГАУЗОВ
    (CEP USM, 2020) Кочанжи, Надежда
    În articol este abordată formarea competenței comunicative a elevilor la lecțiile de limbă și literatură găgăuză, prin dezvoltarea abilităților de vorbire dialogică. Sunt prezentate exerciții pregătitoare și de vorbire care contribuie la formarea competenței comunicative a elevilor de la gimnaziu, fiind furnizate informații despre elementele sistemului de exercițiu pentru dezvoltarea unui discurs dialogal care ar trebui să vizeze formarea competențelor specifice limbii găgăuze.Este de remarcat rolul important pe care îl are învățarea de aformu la replici şi întrebări în actul de comunicare dialogală.