Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
16 results
Search Results
Item ASIGURAREA SECURITĂȚII SPIRITUALE PRIN INSTRUIRE ȘI COMUNICARE(CEP USM, 2020) Roșca, LudmilaÎnvățământul, în special cel umanitar, în sistemul de asigurare vitală al societății are un rol important nu doar în dezvoltarea economică, dar și în asigurarea securității vieții spirituale a cetățenilor și comunității. Învățământul oferă posibilități unice pentru formarea unei personalități integre, caracterizată de verticalitate, competitivă pe piața muncii, atât interne, cât și externe. Învățământul contribuie la reproducerea culturii, a valorilor spirituale ale unui neam. Pericolul crizei spirituale rezidă în invizibilitatea lui. Criza reprezintă un stimul puternic, dacă îl amenință pe om, apare în fața lui ca punct inițial al unei alegeri inevitabile (boală, război, epidemie, pandemie). În astfel de situații se schimbă tabloul lumii, sunt mobilizate toate resursele disponibile, care salvează deseori organismul social de la dispariție. Cu regret, în timpul crizelor opunerea uneori întârzie, iar degradarea culturii capătă un caracter ireversibil, care conduce la o catastrofă asemănătoare celei din Rusia (1917), Germania (1930). Autorul supune analizei potențialul cognitiv, creativ al omului contemporan, capacitatea lui de a răspunde adecvat provocărilor timpului, de a reacționa la criza spiritualității, a culturii. Securitatea spirituală reprezintă ansamblul cauzelor care permite unui subiect social (cultura, societatea) să-și păstreze parametrii vitali în limitele, normele istorice. Ieșirea în afara acestora sub influența diverșilor factori: culturali, normativi, valorici, conduce la o catastrofă națională. În scopul neadmiterii unei astfel de situații, autorul propune să medităm asupra fenomenelor: securitatea spirituală, sănătatea mintală, în afara cărora orice strategie de supraviețuire, orice program de dezvoltare durabilă sunt lipsite de sens.Item DIPLOMAȚIA LIMBAJULUI PROTOCOLAR. STRATEGII SEMIOTICE DE COMUNIUNE(CEP USM, 2022) Jalaboi, ElisabetaSituaţiile de comunicare / comuniune diplomatic-protocolară actuale cercetate ȋn teză sunt descrise parţial în literatura de specialitate atât prin consideraţii ale filosofiei / semioticii teoretice (implicând reperele conceptuale ale pregătirii comuniunii), cât și prin ipostaze ale filosofiei / semioticii practice (vizând strategiile procedural-ceremoniale ale comuniunii, de exemplu). Teoria ne mai arată că de la limbajul bio-fizic (intuitiv-semnificant) al manifestărilor protocolare la cel educativ (semnificativ-cultural) nu este decât un pas pe care ȋn termenii ştiinţei semnelor îl numim semnificare, miezul oricare situaţii de comunicare (semioză). Aceste aspecte predominant sintactice şi semantice care definesc începutul poveștii protocolare, sunt dublate de scrieri recente de factură predominant pragmatică, vizând instrumentele limbajului protocolar, care pot fi privite, la scenă deschisă, atât prin arta convingerii (persuasiune), cât și prin viclenia manipulării. Cuvintele cheie care se lasă astăzi în slujbă sunt limbaj, comunicare, comuniune, semiotică, diplomație. Așa cum am învățat, cuvintele au un sens sau mai multe, cum ar spune Saussure, însă structura în care sunt transmise și maniera pot denota binele sau răul. Desigur, uneori, poate că ne este greu să ne dăm seama ce este bine sau rău, însă cred că modelele de analiză etică pot veni în ajutorul nostru.Item „ECOLOGIZAREA” DISCURSULUI PUBLIC -POSIBILITATE SAU UTOPIE?(CEP USM, 2022) Bejan, PetruPutem vorbi de „standarde” acceptabile ale intervențiilor publice? Cum am putea determina calitatea unui bun discurs? Care sunt indiciile comunicării eficiente? Dar ale celei eșuate? Este posibilă o „ecologizare” a discursului public? Dacă da, care ar fi strategiile sau pașii de urmat? Ce este „stilul” discursiv? Poate fi acesta „antrenat” sau educat?Item IMPACTUL REȚELELOR DE SOCIALIZARE ASUPRA LIMBAJULUI ELEVILOR ÎN VIZIUNEA CADRELOR DIDACTICE(CEP USM, 2022-11-29) Dolinschi, CristinaDezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale a favorizat crearea unor noi medii de comunicare virtuală, și anume rețelele de socializare, care, datorită interesului sporit, reprezintă o provocare societală contemporană cu o amprentă puternică asupra dezvoltării copiilor și nemijlocit asupra procesului instructiv-educativ. În articolul de față sunt prezentate rezultatele unui studiu care elucidează viziunile cadrelor didactice cu privire la impactul rețelelor de socializare asupra limbajului elevilor, prin evidențierea anumitor riscuri și vulnerabilități, precum și a aspectelor pozitive ce țin de dezvoltarea abilităților lingvistive și comunicative.Item ASPECTE RELAȚIONALE MEDIC-PACIENT ÎN MANAGEMENTUL PERSOANELOR CU FOBIE DENTARĂ(2021) Valachi, RomicaAcest articol abordează importanța relației medic-pacient, analizând aspec te specifice medicinei dentare, statutul social al medicului, importanța cunoașterii particularităților psihologice ale pacientului, abilitatea de comunicare a medicului și manifestarea empatiei față de pacient. Deoarece aproximativ 70% din populația ge nerală a globului pământesc au frică de medicul stomatolog și intervențiile acestuia, este destul de relevant studiul relației dintre medicul stomatolog și pacient. O relație bună medic-pacient este în sine un act terapeutic, care va condiționa un tratament sto matologic eficient și va diminua evitarea cabinetului stomatologic de către pacienții dentofobi.Item IMPACTUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESULUI DE COMUNICARE(CEP USM, 2021) Machidon, SilviaThis article addresses the issue of new technologies on the communication process. It is analyzed the concept of communication, information and communication technologies, etc. and at the same time highlighting some of their characteristics. Attention is drawn to the advantages and disadvantages of information technologies on the communication process in general and in the field of education in particular.Item REPERE CONCEPTUALE ALE COMUNICĂRII DIDACTICE CA PREMISE DE FORMARE A COMPETENŢEI DE COMUNICARE ORALĂ LA ELEVII DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR(CEP USM, 2021) Banu, Vasilica-CarinaAttention to communication in primary school students is not an act of spontaneity. Students are prepared for school for life. First, in everyday life, they need communication skills. When we refer to the importance of communication skills, which is talked about more and more often nowadays, we have in mind, first of all, the fact that the most important factor in people’s relationships, in the collaboration they achieve throughout life is communication. The need and the possibility of communication are attributes of people. Therefore, it is very important to help the student, from an early age, to discover his potential, to act by calling on the word to find solutions and answers to all the problems he faces.Item THE TEACHER'S COMMUNICATION ABILITY IN THE CLASSROOM CONTEXT(CEP USM, 2020) Kakoon, Katy; Bodrug-Lungu, ValentinaThis article is dedicated to training the communication skills of teachers who work with students at risk of dropping out of school. In our research we have developed a new model, which we call the “Playful Model”, which provides a practical way to increase the motivation of students at risk, as well as teachers, by implementing a series of five steps, which are = mutually reinforcing and together create a circle of motivation for learning. Thus, the ability to inspire and awaken motivation consists in the ability to see, create and strengthen the connections that exist between different steps and different actions, respectively. Thus, being offered a complex approach to didactic communication.Item METODOLOGIA UTILIZĂRII TIC ÎN FORMAREA COMPETENȚEI DE COMUNICARE ÎN LIMBA STRĂINĂ LA ADULȚI(CEP USM, 2020) Sîrghi, AngelaIntegrarea tehnologiilor informaționale și de comunicare în procesul de predare –învățare –evaluare a devenit o necesitate a zilelor noastre. Ultimii ani au adus o adevărată revoluție conceptuală în educațe,iar TIC au devenit un mediupentru învățare. Adaptarea la cerințele societății bazate pe cunoaștere solicită regândirea procesului educațional, oferind formabilului posibilitatea de a explora, rezolva probleme prin inte rmediul propriilor activități de cercetare/investigare, de a relaționa cu ceilalți în diferite medii culturale și educaționale, de a-și exprima opinii și păreri argumentate. În cazul când TIC sunt orientate corespunzător, ele contribuie la o învățare activă, centrată pe formabil și la dezvoltarea creativității și a gândirii critice.Item УСПЕШНОСТЬ И ОБЩИТЕЛЬНОСТЬ КАК ФАКТОРЫ ЭФФЕКТИВНОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ(CEP USM, 2013) Раку, ЖаннаÎn articol sunt prezentate rezultatele cercetării pilot privind particularităţile procesului desocializarea preşcolarului. Sunt analizate rezultatele anchetării copiilor la capitolele,, comunicare” şi ,,succes” ca factori importanţi în procesul de socializare în cadrul unui model integrativ de instruire şi educaţie în grădiniţe. Datele obţinute demonstrează că 30% din numărul de copii nu ştiu ce înseamnă cuvântul ,,succes” şi că majoritatea preşcolarilor cunosc doar una sau două calităţi ale persoanei comunicabile şi de succes. Dezvoltarea reprezentărilor despre ,,succes” şi ,,comunicare” are impact asupra eficacităţii procesului de socializare a copilului în preşcolaritate.