Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
18 results
Search Results
Item ASIGURAREA SECURITĂȚII SPIRITUALE PRIN INSTRUIRE ȘI COMUNICARE(CEP USM, 2020) Roșca, LudmilaÎnvățământul, în special cel umanitar, în sistemul de asigurare vitală al societății are un rol important nu doar în dezvoltarea economică, dar și în asigurarea securității vieții spirituale a cetățenilor și comunității. Învățământul oferă posibilități unice pentru formarea unei personalități integre, caracterizată de verticalitate, competitivă pe piața muncii, atât interne, cât și externe. Învățământul contribuie la reproducerea culturii, a valorilor spirituale ale unui neam. Pericolul crizei spirituale rezidă în invizibilitatea lui. Criza reprezintă un stimul puternic, dacă îl amenință pe om, apare în fața lui ca punct inițial al unei alegeri inevitabile (boală, război, epidemie, pandemie). În astfel de situații se schimbă tabloul lumii, sunt mobilizate toate resursele disponibile, care salvează deseori organismul social de la dispariție. Cu regret, în timpul crizelor opunerea uneori întârzie, iar degradarea culturii capătă un caracter ireversibil, care conduce la o catastrofă asemănătoare celei din Rusia (1917), Germania (1930). Autorul supune analizei potențialul cognitiv, creativ al omului contemporan, capacitatea lui de a răspunde adecvat provocărilor timpului, de a reacționa la criza spiritualității, a culturii. Securitatea spirituală reprezintă ansamblul cauzelor care permite unui subiect social (cultura, societatea) să-și păstreze parametrii vitali în limitele, normele istorice. Ieșirea în afara acestora sub influența diverșilor factori: culturali, normativi, valorici, conduce la o catastrofă națională. În scopul neadmiterii unei astfel de situații, autorul propune să medităm asupra fenomenelor: securitatea spirituală, sănătatea mintală, în afara cărora orice strategie de supraviețuire, orice program de dezvoltare durabilă sunt lipsite de sens.Item ASISTENȚA PSIHOLOGICĂ CU PRIVIRE LA LIMBAJUL ELEVULUI: ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI ȘCOLAR ȘI A LOGOPEDULUI(2021) Dolinschi, CristinaOdată cu modernizarea sistemului de învățământ, în mediul școlar accentul este pus pe dezvoltarea complexă a personalității elevilor, ținându-se cont de varietatea ca- racteristicilor individuale. Astfel, se impune consolidarea și extinderea serviciilor de asistență specializată în instituțiile de învățământ. Prezentul articol reflectă principa- lele aspecte ce țin de activitatea psihologului școlar și a logopedului în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova.Item ASPECTE RELAȚIONALE MEDIC-PACIENT ÎN MANAGEMENTUL PERSOANELOR CU FOBIE DENTARĂ(2021) Valachi, RomicaAcest articol abordează importanța relației medic-pacient, analizând aspec te specifice medicinei dentare, statutul social al medicului, importanța cunoașterii particularităților psihologice ale pacientului, abilitatea de comunicare a medicului și manifestarea empatiei față de pacient. Deoarece aproximativ 70% din populația ge nerală a globului pământesc au frică de medicul stomatolog și intervențiile acestuia, este destul de relevant studiul relației dintre medicul stomatolog și pacient. O relație bună medic-pacient este în sine un act terapeutic, care va condiționa un tratament sto matologic eficient și va diminua evitarea cabinetului stomatologic de către pacienții dentofobi.Item DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR DE COMUNICARE ŞI NEGOCIERE EDUCAŢIONALĂ LA MANAGERII INSTITUŢIILOR PREUNIVERSITARE(CEP USM, 2013) Mafteuţa, RodicaEducational management is centered on the human dimension and uses communicative and negotiative strategies. Management functions can be achieved only through communication and negotiation that provides interpersonal relationships in school. The communicative competence and negotiation provide the power of communication and negotiation, as a result of the knowledge, skills, abilities, attitudes that helps manager fulfill his function. Educational communication and negotiation competences development to school managers concerns the process leading to performance.Item INTERVENȚIA PSIHOLOGICĂ BAZATĂ PE MODELUL DE PSIHOTERAPIE INTEGRATIVĂ(CEP USM, 2021) Ciobanu, IanaCercetătorii din domeniul psihologiei menționează că calitatea relațiilor timpurii lasă o amprentă asupra relaționării la vârstele ulterioare. Dacă aceste relații au fost calitative în copilăria timpurie, în special cu părinții, frații, în adolescență oferă o șansă potențialului de a iubi, a simți și a reflecta, având libertatea care rezultă dintr-un atașament sigur. În acest studiu sunt prezentate rezultatele experimentului formativ, adaptat de noi, care a vizat eficacitatea programului de intervenție psihologică bazată pe modelul psihoterapiei integrative. În experiment au participat 18 adolescenți cu vârsta cuprinsă între 16 și 19 ani: 9 adolescenți în Grupul Experimental și 9 în Grupul Control. Rezultatele obținute în urma sesiunilor de intervenție psihologică au demonstrat că adolescenții din GE și-au îmbunătățit rezultatele atât în ceea ce privește încrederea în sine, cât și relația cu ceilalți și comunicarea eficientă. Rezultatele acestui studiu contribuie la o mai bună înțelegere a rolului pe care îl joacă atașamentul în formarea relațiilor cu ceilalți.Item IMPACTUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAȚIONALE ASUPRA PROCESULUI DE COMUNICARE(CEP USM, 2021) Machidon, SilviaÎn acest articol este abordată problema privind influența noilor tehnologi informaționale asupra procesului de comunicare. Sunt analizate conceptele comunicare, societate informațională, tehnologii informaționale și comunicaționale etc., fiind evidențiate concomitent și unele carcateristici ale acestora. Se atrage atenție asupra avantajelor și dezavantajelor tehnologiilor informaționale în procesul de comunicare, în general, și în domeniul educației, în special.Item CADRUL PRAXIOLOGIC CONSTATATIV DE EFICIENTIZARE A COMUNICĂRII ORGANIZAȚIONALE(CEP USM, 2021) Munteanu, OleseaStudiul include rezultatele unei cercetări actuale, care a fost motivată de faptul că, fără o comunicare deschisă, permanentă, precisă și suportivă la nivel organizațional (intra-, inter-, extra-) și managerial, determinată de abilitatea de a comunica eficient, este imposibil de realizat o schimbare strategică a unei organizații. Numeroasele probleme socioumane, manageriale, organizaționale cu care se confruntă lumea de astăzi, sub formă de conflicte, sunt exemple de comunicare ,,eșuată” cu efecte nefaste. În majoritatea situațiilor, ,,problema comunicării” este tocmai faptul că nu ne dăm seama că există această problemă, iar autoarea sensibilizează cititorul în identificarea și soluționarea adecvată a acesteia.Item THE TEACHER'S COMMUNICATION ABILITY IN THE CLASSROOM CONTEXT(CEP USM, 2020) Kakoon, Katy; Bodrug-Lungu, ValentinaThis article is dedicated to training the communication skills of teachers who work with students at risk of dropping out of school. In our research we have developed a new model, which we call the “Playful Model”, which provides a practical way to increase the motivation of students at risk, as well as teachers, by implementing a series of five steps, which are = mutually reinforcing and together create a circle of motivation for learning. Thus, the ability to inspire and awaken motivation consists in the ability to see, create and strengthen the connections that exist between different steps and different actions, respectively. Thus, being offered a complex approach to didactic communication.Item О НЕКОТОРЫХ ЭЛЕМЕНТАХ СИСТЕМЫ ПОДГОТОВИТЕЛЬНЫХ И РЕЧЕВЫХ УПРАЖНЕНИЙ ПО ФОРМИРОВАНИЮ НАВЫКОВ ДИАЛОГИЧЕСКОГО ОБЩЕНИЯ УЧАЩИХСЯ ГИМНАЗИЧЕСКОГО ЗВЕНА В РЕГИОНЕ С КОМПАКТНЫМ ПРОЖИВАНИЕМ ГАГАУЗОВ(CEP USM, 2020) Кочанжи, НадеждаÎn articol este abordată formarea competenței comunicative a elevilor la lecțiile de limbă și literatură găgăuză, prin dezvoltarea abilităților de vorbire dialogică. Sunt prezentate exerciții pregătitoare și de vorbire care contribuie la formarea competenței comunicative a elevilor de la gimnaziu, fiind furnizate informații despre elementele sistemului de exercițiu pentru dezvoltarea unui discurs dialogal care ar trebui să vizeze formarea competențelor specifice limbii găgăuze.Este de remarcat rolul important pe care îl are învățarea de aformu la replici şi întrebări în actul de comunicare dialogală.Item УСПЕШНОСТЬ И ОБЩИТЕЛЬНОСТЬ КАК ФАКТОРЫ ЭФФЕКТИВНОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ(CEP USM, 2013) Раку, ЖаннаÎn articol sunt prezentate rezultatele cercetării pilot privind particularităţile procesului desocializarea preşcolarului. Sunt analizate rezultatele anchetării copiilor la capitolele,, comunicare” şi ,,succes” ca factori importanţi în procesul de socializare în cadrul unui model integrativ de instruire şi educaţie în grădiniţe. Datele obţinute demonstrează că 30% din numărul de copii nu ştiu ce înseamnă cuvântul ,,succes” şi că majoritatea preşcolarilor cunosc doar una sau două calităţi ale persoanei comunicabile şi de succes. Dezvoltarea reprezentărilor despre ,,succes” şi ,,comunicare” are impact asupra eficacităţii procesului de socializare a copilului în preşcolaritate.