Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
5 results
Search Results
Item EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ, CONȚINUT AL EDUCAȚIEI DE-A LUNGUL VIEȚII(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Dandara, OtiliaEducația pentru carieră este un conținut educațional reconceptualizat de-a lungul timpului. La început, a fost orientarea profesională, în care erau implicați adulții; ulterior, adolescenții au realizat orientarea școlară și profesională; la moment, în educația pentru carieră, care se derulează pe parcursul întregii vieți, sunt implicate toate persoanele, indiferent de gen, vârstă și calificare. Reconceptualizarea acestui conținut este influențată de schimbarea permanentă a relației dintre individ și mediul său de viață. Evoluția rapidă a tehnologiilor, digitalizarea vieții personale și a activității profesionale impune o perfecționare continuă a competențelor și căutarea permanentă a contextului favorabil autorealizării.Item EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ: ABORDĂRI CONCEPTUALE(CEP USM, 2017) Dandara, Otilia; Cotruța, AidaRealizarea profesională este un aspect definitoriu pentru integrarea omului în societate. Drept principiu de bază al societăţii actuale este educaţia de calitate, fiind un aspect iniţial al formării culturii generale şi, ulterior, al formării profesionale. Acesta rămâne a fi un proces de durată, care necesită o intervenţie profesională calitativă şi permanentă, în scopul menținerii statutului social și profesional al individului.Item TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE(CEP USM, 2016) Dandara, OtiliaEvoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.Item PROBLEMATICA DEFINIRII CONCEPTULUI DE CARIERĂ ŞI DE PROIECTARE A CARIEREI(CEP USM, 2015) Chetrari, VioricaProiectarea carierei este un concept complex. Articolul traversează istoria modelării conceptelor de carieră şi de proiectare a carierei şi a teoriilor privind cariera în scopul delimitării conceptuale a termenilor sus-numiţi.Item STIMA DE SINE – ELEMENT IMPORTANT ÎN PROIECTAREA CARIEREI(CEP USM, 2015) Platon, Carolina; Chetrari, VioricaSavanţii susţin că doar o persoană cu stimă de sine înaltă are şanse să-şi dea seama de propriul potenţial. În procesul de orientare în carieră stima de sine va ajuta persoana să ia decizii corecte, să se autoevalueze şi să acţioneze în sensul aspiraţiilor sale.