Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
13 results
Search Results
Item PERCEPEREA CALITĂŢII VIEŢII ÎN FUNCŢIE DE TIPUL DE PERSONALITATE (EXTRAVERTIT SAU INTROVERTIT)(CEP USM, 2013) Potâng, Angela; Şişianu, AnnaCercetarea de faţă s-a realizat în contextul creşterii interesului pentru evidenţierea factorilor responsabili de menţinerea bunăstării psihologice la tineri. Astfel, pentru studierea respectivei teme am realizat două montaje experimentale, după cum urmează. Primul montaj experimental, realizat pe 50 de subiecţi, a fost orientat spre identificarea ierarhiei componentelor fericirii. Rezultatele au arătat că, în viziunea tinerilor, fericirea presupune sănătate, familie şi bunăstare emoţională, în timp ce aspectul material a fost plasat tocmai pe nivelul şase, iar viaţa socială –pe nivelul opt. Al doilea montaj experimental, realizat pe 90 de subiecţi, a presupus determinarea relaţiei dintre percepţia calităţii vieţii şi tipul de personalitate al tânărului (extravertit sau introvertit). S-a constatat că extraverţii sunt mai predispuşi decât introverţii spre a trăi mai intens stările de bine şi chiar fericirea, în timp ce starea de bine şi fericirea introverţilor este mai stabilă, aşa cum depinde strict de simţiri şi percepţii interioare. Conform filosofiei tinerilor, a fi fericit nu înseamnă a trăi într-o lume perfectă, ci a perfecţiona lumea în care trăieşti după propriile intenţii. Perceperea calităţii vieţii variază în funcţie de tipul de personalitate, şi anume: starea de bine a extraverţilor este flexibilă, variind în funcţie de ceea ce se întâmplă în exterior, dar poate atinge cele mai înalte niveluri, persoanele simţind intens bucuria şi chiar fericirea. Partea opusă a cântarului este ocupată de starea de bine a introverţilor, intensitatea acesteia fiind mult mai mică, iar stabilitatea mult mai înaltă.Item CONSIDERENTE PSIHOSOCIALE PRIVIND CALITATEA VIEŢII(CEP USM, 2012) Sîrbu, Ana; Potâng, Angela; Tulbure, TatianaThe purpose of this article is to establish and elucidate the psychological dimensions and problems of life quality in Republic of Moldova. The life quality examination facilitate s the comprehension of living standards of communities of people, as well as their life style problems. The quality of life is a psycho-socio-economic concept by which there could be evaluated the complexity of life conditions, living standard and life style of the population. The quality of life incorporates the characteristic peculiarities of needs, opportunities, living conditions, manner and values. Each of these characteristics is an important element of daily life standard of every person.Item FORME DE MANIFESTARE A FURIEI ȘOFERILOR(CEP USM, 2016) Potâng, AngelaItem EMPATIE ŞI CREATIVITATE(CEP USM, 2009) Potâng, Angela; Bolocan, LiliaThrough this study we intended to tackle empathy as a multidimensional construct and to confirm its influence on man’s creativity. The analysis of the empathy’s conceptual approaches enables to define empathy as a psychic phenomenon, a psychic process, a psychic product and a psychic trait. The relation between empathy and creativity is the following: each of these two psychic phenomena has a predisposition potential representing a necessary basis (with a hereditary programme) on which the future empathic or creative behaviour is built. In displaying these two psychic traits there is a different affective-cognitive ratio; creativity as well as empathy are considered traits, features of the personality; both phenomena display themselves as a process; both processes end with a different product; they relate with the intelligence, the motivation, the affectivity and the aggressiveness; both phenomena can be trained. This parallel confirms the idea that these two traits interact with each other; empathy contributes to the creative performance in many fields of activity, but creativity supports the display of empathic abilities at the capacity level.Item MANIFESTAREA FORMELOR AGRESIVITĂŢII LA PREADOLESCENŢI (STUDIU COMPARATIV)(CEP USM, 2008) Grecu, Genoveva; Potâng, AngelaThis work presumes the results of a observation study performed on two groups of subjects: preteens from private schools and preteens from state schools. The goal of this study consists in depicting the differences between the manifestations of the forms of aggressiveness at those two groups of subjects. The obtained results depict relevant differences only at two forms of aggressiveness: resentment and caution, the other forms are almost the same.Item PROFILUL DE PERSONALITATE AL ADOLESCENȚILOR AGRESIVI DE DIFERITE ETNII(CEP USM, 2007) Potâng, Angela; Saenco, AnnaItem INFLUENȚA RAPORTULUI LEADERSHIP – CREATIVITATE ASUPRA CLIMATULUI ORGANIZAȚIONAL(CEP USM, 2019) Potâng, Angela; Tîmbur, NonaÎn societatea contemporană, organizațiile reprezintă construcții complexe ce interferează cu o multitudine de factori care pot contribui, în egală măsură, la dezvoltare sau la regres. Pornind de la interesul manifestat față de dinamica organizațiilor autohtone, studiul conturează semnificația unor elemente conexe, precum leadership-ul creativ și climatul organizațional, urmărind să stabilească corespondența dintre acestea, dar și impactul pe care îl pot avea asupra organizației.Item SATISFACŢIA ÎN MUNCĂ ŞI VALORILE PROFESIONALE LA CADRELE DIDACTICE DIN INSTITUŢIILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREŞCOLARE(CEP USM, 2016) Potâng, AngelaStudiul urmăreşte analiza gradului de satisfacţie profesională a cadrelor didactice din învăţământul preşcolar în funcţie de orientarea lor valorică şi ierarhizarea valorilor profesionale. Noutatea şi originalitatea ştiinţifică este reprezentată de trasarea unor perspective noi de abordare a problemei privind satisfacţia în muncă a cadrului didactic din instituţiile preşcolare. Cercetarea respectivă poate deveni un suport metodologic pentru studenţii facultăţilor pedagogice, dar şi pentru managerii şi educatorii din grădiniţe.Item FACTORII INDIVIDUALI ȘI SOCIALI ÎN MANIFESTAREA AGRESIVITĂȚII LA CONDUCĂTORII AUTO(CEP USM, 2018) Botnari, Ina; Potâng, AngelaStudiile în domeniul psihologiei transporturilor sunt axate pe cunoaşterea şi explicarea comportamentului în trafic, pe identificarea factorilor ce influenţează comportamentul conducătorului auto, precum şi pe studierea fenomenului de agresivitate la conducătorii auto. Manifestarea agresivității în trafic (încălcarea regulilor de circulație, agresivitate verbală și fizică, manifestarea agresivităţii cu ajutorul automobilului etc.) poate fi influențată atât de factorii sociali, individuali, precum și de factorii de mediu care se pot exprima variat. Ponderea acestor manifestări este diferită și în funcție de cultură, mentalitate, vârsta și sexul șoferilor, anonimatul în trafic, factorii de personalitate, stilul de viață și atitudinile conducătorilor auto. Studiul acestor factori sociali și individuali poate aduce contribuții importante la explicarea și diminuarea agresivității din trafic, ceea ce frecvent produce diverse consecințe tragice.Item RELAȚIA DINTRE ANGAJAMENTUL PROFESIONAL ȘI PERCEPȚIA STRESULUI OCUPAȚIONAL LA DIFERITE CATEGORII PROFESIONALE (STUDIU COMPARATIV)(CEP USM, 2018) Potâng, Angela; Bevziuc, VictoriaRelevanţa temei de cercetare constă în faptul că acest tip de corelație nu a fost cercetat și nu afost făcut un studiu comparativ privind diferențele ce există între nivelul stresului ocupational și "anagajamentul profesional la anjament organizational -stres ocupațional” constituie, în linii generale, axa conceptuală a unei noi stratageme și a unor recomandări importante aduse factorilor de decizie din cadrul companiilor.