Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
15 results
Search Results
Item Psycho-pedagogical conditions conducive to intensive english language learning by primary school students(CEP USM, 2024) Goraș-Postică, Viorica; Motfolea, Dana-MariaThe article includes an analytical approach to the psycho-pedagogical conditions that favor the intensive learning of the English language by primary school students. The research methodology consisted in studying the specialized literature from the perspective of its functionality in the classroom. As psycho-pedagogical conditions, which stimulate the teaching-learning-assessment process of students in the age of information and technologies, we researched: the learning environment, the professional level of teaching staff, the pedagogical principles, the interactive teaching learning assessment methodology, the use of ICT and other didactic resources, the partnership with the family. The finality of these conditions focuses on the knowledge of English as an international language, and as an essential competence in today’s society, which justifies the fact that Romanian students learn English starting within preparatory class, recently introduced in primary education, until the end of secondary education, then the high school, with the possibility to continue at the university or in other forms of education for young people and adults.Item ROLUL ȘCOLARULUI MIC ÎN PREDAREA-ÎNVĂȚAREA EFICIENTĂ A LIMBII ENGLEZE ÎN TREAPTA PRIMARĂ(CEP USM, 2024) Goraș-Postică, Viorica; Motfolea, Dana-MariaTeaching English as a foreign language in primary school for young students is a complex task for the teacher, and at the same time for the student, who believes that learning English is one of the most difficult subjects to learn. Language learning should be appropriate, more fun and enjoyable for the pupils to learn. The English teacher needs to have effective teaching strategies to make students understand English materials better in the learning process. And the pupils need to have the effective learning methodes in order to facilitate the educational process towards learning English. Due to the difficulties in learning English, it can make students lose their interest easily. This paper tries to solve this issue by showing that the role of young students from primary school is a key factor in the efficient teaching-learning of the English language. Knowing this fact, hopefully, teachers will be able to stimulate students’ interest more and improve their achievements in learning English.Item DIALOGUL DINTRE GENERAȚII ÎN CONTEXTUL EDUCAȚIEI NONFORMALE(CEP USM, 2023) Goraș-Postică, VioricaArticolul prezintă reflecții de ordin teoretic și practic despre rolul dialogului dintre generații în educația nonformală. Se insistă asupra deplasării accentelor în domeniul socioumanistic de la „conflictul dintre generații”, care, oricum, rămâne, în psihologie, ca o caracteristică fundamentală în psihologia vârstelor, la „solidaritatea dintre generații”. Eforturile conjugate, în acest sens, din partea actorilor educației contribuie la asigurarea bunăstării personale și comunitare și la transmiterea echilibrată a experiențelor și a valorilor perene. Documentele europene și bunele practici la capitolul dat analizează și concretizează această situație.Item DIDACTICA DISCIPLINELOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2022) Goraș-Postică, Viorica; Ciorbă, Constatin; Darii, LudmilaLucrarea de faţă se adresează studenţilor de la facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială, specialitățile „Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză” (cursuri de zi), „Pedagogie în învăţământul primar” (frecvență redusă) pentru formare inițială, precum și cadrelor didactice și manageriale de la cursurile de recalificare și formare continuă. Autorii prezintă materiale teoretice, metodologice și praxiologice cu referire la formarea inițială și continuă a specialiștilor din învăţământului primar. Conținutul lucrării este actualizat reieșind din noile condiții și exigențe ale învățământului general, ținându-se seama de reformele din sistemul de învățământ și de prevederile Codului Educației al Republicii Moldova.Item DIDACTICA DISCIPLINELOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR: Suport de curs(CEP USM, 2022) Goraș-Postică, Viorica; Ciorbă, Constatin; Gherasim, Cristina; State, Daniela; Darii, LudmilaLucrarea de faţă se adresează studenţilor de la facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială, specialitățile „Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză” (cursuri de zi), „Pedagogie în învăţământul primar” (frecvență redusă) pentru formare inițială, precum și cadrelor didactice și manageriale de la cursurile de recalificare și formare continuă.Autorii prezintă materiale teoretice, metodologice și praxiologice cu referire la formarea inițială și continuă a specialiștilor din învăţământului primar. Conținutul lucrării este actualizat reieșind din noile condiții și exigențe ale învățământului general, ținându-se seama de reformele din sistemul de învățământ și de prevederile Codului Educației al Republicii Moldova.Astfel, lucrarea de faţă este un suport de curs universitar integrativ la Didactica disciplinelor din învăţământul primar”, parte componentă a didacticii generale, dar în același timp și un ghid metodologic. Didacticile particulare prezentate conțin norme, principii și metode educaționale, forme de organizare a activităţilor didactice specifice.Item EDUCATIONAL ROLE OF WOMEN IN PEACE EDUCATION: GLOBAL AND LOCAL APPROACHES(Editografica, 2018) Goraș-Postică, VioricaThe article includes a qualitative study of the educational role of women in peace education, addressed from a global and local perspective. As part of the new education, peace and cooperation education, it responds to stringent issues arising in the contemporary world, including the proliferation of conflicts between nations. We live in a time when human resources (intelligence, creativity, adaptability) have come to the fore, becoming the key resources of development that integrates its different dimensions: peace, the economy, the environment, social justice and demo cracy. The main legal issues of our research is based on the UN Resolution 1325 on Women, Peace and Security (2000), established in an official document that shows the direct impact of the war on women and their contribution to conflict resolution and the achievement of a stable peace it is important. The national legislative guidelines on ensuring gender equality in the Republic of Moldova and the role of women in peace building are found in the Strategy for Gender Equality in the Republic of Moldova for t he years 2016 - 2020, and Moldova`s membership of the UN and cooperation with NATO and the EU highlights the need for implementation Resolution 1325, which is operational in the Government Action Plan for 2015 - 2016. As successful educational practices in th is area, we analyze the learning units in the official curriculum of civic education and those from the optional disciplines: Culture of Good Neighborhood (kindergarten and primary classes); Education for tolerance (gymnasium); Intercultural education and European integration for you (high school). Qualitative research of their impact enables us to highlight the importance of women in education for good understanding and prevention of interpersonal violence, but also in the family, in school, in the communi ty and in society as a wholeItem PROVOCĂRI CURENTE ALE STAGIILOR UNIVERSITARE DE PRACTICĂ PEDAGOGICĂ DIN PERSPECTIVA EDUCAȚEI INTERCULTURALE(CEP USM, 2020) Goraș-Postică, VioricaStudiul prezintă rezultatele unei cercetări pedagogice ale problematicii stagiilor de practică din universități, inclusiv din perspectivă interculturală. Aspectele investigate țin de reliefarea succeselor, practicilor avansate, dar și de provocările și dificultățile ce intervin la etapa actuală în gestionarea și valorificarea competențelor achiziționate de studenții, viitori pedagogi, pe parcursul diferitor tipuri de practică. Lotul de subiecți, investigați în calitate de experți în domeniu, a inclus cadre didactice universitare, coordonatori de practică, iar chestionarea ca metodă de bază a fost relevantă obiectivelor de cercetare, cu caracter constatativ, formativ și de control la subiectul dat.Item LUCRUL INDIVIDUAL AL STUDENȚILOR DIN PERSPECTIVA REALIZĂRII INTERCONEXIUNII ȘI CONTINUITĂȚII ÎNTRE CICLURI DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR(CEP USM, 2019) Goraș-Postică, VioricaEste abordată problematica privind învățarea academică independentă, lucrul individual al studenților din perspectiva realizării interconexiunii și continuității între ciclurile de învățământ superior. Pornind de la semnificația sa conceptuală, de la analiza secvențială a unor surse de referință la temă și terminând cu reflecții calitative și cantitative din contexte universitare specifice, în care acesta se derulează, autoarea argumentează necesitatea sporirii calității lucrului individual al studențilot, inclusiv prin dezvoltarea personală și profesională a cadrelor didactice, dar, mai ales, a studen- ților de la toate cele trei cicluri universitare.Item SCHIMB DE EXPERIENTA SI BUNE PRACTICI PRIVIND EDUCATIA FINLANDEZA, CENTRATA PE PROFESOR SI PE ELEV(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Goraș-Postică, VioricaÎn articol se analizează rezultatele unei vizite de studiu în Finlanda, întreprinse recent de un grup de manageri şi profesori, pentru a cunoaşte în detalii sistemul educaţional şi contextul în care acesta s-a dezvoltat şi a atins performanţe remarcabile. Se prezintă mai multe priorităţi politice vizavi de educaţie şi de centrarea ei pe elev şi pe profesor, deopotrivă. De asemenea, se scot în evidenţă diverse practici pozitive, relevante pentru îmbunătăţirea învăţământului din Republica Moldova, la etapa actuală.Item REALITĂȚI PEDAGOGICE DIN CEHIA, EXTRAPOLATE LA NIVEL INTERNAȚIONAL(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Goraș-Postică, VioricaÎn articol autoarea prezintă aspecte relevante, experienţe, atitudini vizavi de realităţile curente ale societăţii cehe, în special sistemul educaţional, extrapolate la contextul internaţional. Este analizată problematica educaţiei pentru cultura democratică, abordată de Consiliul Europei la nivel transversal, şi sunt prezentate recomandările cu privire la implementarea Competențelor pentru Cultura Democratică în şcolile europene, pornind de la experienţa de pilotare a Cehiei.