Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    DECIZIA PENTRU CARIERĂ - DETERMINANTA REALIZĂRII PROFESIONALE
    (CEP USM, 2023) Cotruța, Aida
    O societate de succes, construită pe cunoaștere și formare de noi atitudini şi capacități, are nevoie de acces larg la oportunitățile de educație, de învățare pentru a face față schimbărilor sociale ale secolului XXI. Potențialul uman individual are capacitatea de a se adapta noilor tehnologii şi nevoilor piețelor, și este esențial pentru o economie competitivă şi dinamică, ținând cont de nivelul personal de educație. Aceste aspecte trebuie să țină cont de progresul științific şi tehnologic, ceea ce pune în fața tuturor noi cerințe şi o formare profesională de calitate. Alegerea domeniilor de formare profesională sunt deseori puternic accentuate de influențele sociale şi parentale. Aceste influențe se datorează statutului părinților, legăturilor afective intra-familiale sau relațiilor intercolegiale, care devin factori importanți și determină rezonanța şi impactul acestora în alegerea carierei. Cele din urmă încearcă să influențeze decizia carierei beneficiarului, deseori având la bază argumente fundamentate pe experiențe trăite. În acest mod, decizia conștientă pentru carieră vine odată cu maturitatea beneficiarului, care reflectă disponibilitatea personală de a lua decizii corecte în raport cu formarea profesională.
  • Thumbnail Image
    Item
    COMPETENȚA DE PROIECTARE A CARIEREI: PREMISĂ PENTRU INTEGRAREA SOCIOPROFESIONALĂ
    (CEP USM, 2018) Cotruța, Aida
    Educația pentru integrare socioprofesională este o preocupare de bază a sistemului educațional, care își orientează conținuturile spre problema pregătirii tânărilui pentru integrare prin muncă. Piața muncii, fiind în continuă schimbare, întâmpină viitorul angajat cu noi provocări și solicită o viziune clară în rezolvarea situației.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXPERIENȚE NAȚIONALE ȘI INTERNAȚIONALE ÎN EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ
    (CEP USM, 2017) Cotruța, Aida
    Necesitatea de a pregăti generațiile să-și asume responsabilitatea pentru prezentul și viitorul profesional cere colectarea experiențelor mai multor țări vizavi de procesul educației pentru carieră, care ar permite formularea unor constatări de valoare pentru Republica Moldova. Totodată, aceasta ar permite identificarea căilor de dezvoltare a politicilor educaționale şi a practicilor în domeniul educației pentru carieră
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ: ABORDĂRI CONCEPTUALE
    (CEP USM, 2017) Dandara, Otilia; Cotruța, Aida
    Realizarea profesională este un aspect definitoriu pentru integrarea omului în societate. Drept principiu de bază al societăţii actuale este educaţia de calitate, fiind un aspect iniţial al formării culturii generale şi, ulterior, al formării profesionale. Acesta rămâne a fi un proces de durată, care necesită o intervenţie profesională calitativă şi permanentă, în scopul menținerii statutului social și profesional al individului.
  • Thumbnail Image
    Item
    DELIMITĂRI CONCEPTUALE ALE TIPURILOR DE CONSILIERE
    (CEP USM, 2016) Cotruța, Aida
    De la apariţia consilierii, în primele decenii ale secolului XX, şi până în prezent s-au conturat mai multe tipuri de consiliere. În literatura de specialitate găsim mai multe tipologii: consilierea educaţională sau psihopedagogică ; psihologică; consilierea profesională/vocaţională sau a carierei; etc. La fel ca psihoterapia şi educaţia, consilierea este o activitate de sprijin. Astfel, în prima jumătate a secolului XX, pe marginea acestui subiect au avut loc numeroase dispute şi controverse între speciali ştii în domeniu. Unii autori situau consilierea şi psihoterapia sub semnul egalităţii, alţii însăerau de părere că consilierea este o formă aparte de educaţie.