2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Provocări actuale în reglementarea juridică a antreprenoriatului social în Republica Moldova
    (CEP USM, 2024-11-07) Martin, Cristina; Racu, Laurențiu
    Social entrepreneurship is a relatively new field that presents challenges for both entrepreneurs and lawmakers. The current socio-political landscape emphasizes the importance of establishing p and supporting social businesses through a comprehensive and applicable regulatory framework. Aligning the provisions of specific laws with tax, labour regulations, and public procurement rules will foster the establishment and growth of social enterprises, enabling them to address local and national community issues. In the Republic of Moldova, social entrepreneurship has emerged as a response to the country’s rapid economic transition and the need for sustainable solutions to social problems. Although the Law 845/1992 on Entrepreneurship and Enterprises (Law 845/1992) defines social enterprises and their role in improving conditions for disadvantaged groups, discrepancies in legislation and enforcement have hinder progress. It is crucial to effectively promote state support mechanisms, such as tax incentives and employment subsidies. Furthermore, enhancing public procurement policies to favour social enterprises will provide additional support for their expansion and social impact. Strengthening the regulatory framework is crucial for the sector’s advancement and its contribution to society.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORME DE APĂRARE A DREPTURILOR ȘI INTERESELOR CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2023) Josanu, Dorin
    În prezentul articol sunt analizate formele de apărare a drepturilor și intereselor salariaților, cu aplicare cadrelor didactice și posibilele mijloace de realizare în cadrul diferitor forme. Concomitent, se încearcă o determinare a rolului care îl joacă pentru cadrele didactice, și locul pe care îl ocupă formele alternative de apărare a drepturilor și intereselor – obștească, jurisdicțională nejudiciară ș.a., – în coraport cu formele de bază de apărare a drepturilor și intereselor – cea judiciară și cea administrativă. Drept exemplificare a drepturilor și înlesnirilor obținute de către cadrele didactice pe această cale este analizată convenția colectivă la nivel de ramură, în vigoare în prezent, dar și condițiile în care cadrul didactic va putea beneficia de aceste înlesniri. Metoda utilizată în cadrul cercetării include analiza cadrului normativ în vigoare, inclusiv a actelor parteneriatului social din domeniu și sinteza drepturilor și garanțiilor existente, rezultate în urma negocierilor colective.