2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Despre oportunitatea de transpunere a unei inițiative legislative a Uniunii Europene privind violența sexuală și violența cibernetică
    (CEP USM, 2024) Stati, Vitalie
    The purpose of the article is to investigate the opportunity to implement in the legislation of the Republic of Moldova the Proposal for a Directive of the European Parliament and the Council on combating violence against women and domestic violence, as well as formulating recommendations necessary to improve the quality of the criminal law of the Republic of Moldova. The comparative method, the logical method and the systemic method served as the methods used to achieve the above-mentioned purpose. As a result of this study: the possible implications of the Proposal for a Directive of the European Parliament and the Council on combating violence against women and domestic violence on the legislation of the Republic of Moldova were revealed; analysis of the Proposal for a Directive of the European Parliament and the Council on combating violence against women and domestic violence and highlighting the difficulties and advantages that could characterize its transposition into the legislation of the Republic of Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    NOȚIUNEA DE AMENINȚARE ÎN LEGISLAȚIA PENALĂ A REPUBLICII MOLDOVA
    (2021) Angheluță, Mihaela
    În Codul Penal al Republicii Moldova noțiunea de amenințare desemnează nu un fenomen periculos, dar o faptă socialmente periculoasă. Anume din acest punct de vedere, în prezentul articol este dezvăluit conținutul noțiunii de amenințare. În Codul Penal noțiunea de amenințare desemnează acțiunea prejudiciabilă, săvârșită cu intenție, care este unul dintre tipurile violenței psihice și presupune exercitarea unei influențări informaționale asupra victimei, care are ca efect intimidarea acesteia. Ameninjarea presupune că victimei i se transmite informația cu privire la cauzarea acesteia a unui rău, și care implică afectarea parțială sau deplină a capacității victimei de a lua decizii şi de a-şi exprima opiniile. Noțiunea de amenințare trebuie definită în Capitolul XIII din partea generală a Codului Penal al Republicii Moldova. Definiția dată trebuie să fie abstrasă de detalii ce vizează componențe de infracțiuni concrete. Prin aceasta s-ar contribui la interpretarea și aplicarea răspunderii pentru amenințare în strictă corespundere cu principiul legalității.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFRACȚIUNEA DE ORGANIZARE A MIGRAȚIEI ILEGALE: LATURA SUBIECTIVĂ A INFARCȚIUNII ÎN RAPORT CU CONSIȚĂMÂNTUL VICTIMEI
    (2021) Cojocari, Ion
    Atragerea la răspundere penală a persoanei care a săvârșit o faptă prejudiciabilă este o prioritate a statului de a proteja un interes public, sau de a apăra un drept fundamental pentru care statul are angajamente să-l respecte. În prezentul articol se identifică atitudinea psihică a subiectului infracțiunii față de fapta prejudiciabilă de organizare a migrației ilegale. Articolul, de asemenea, elucidează în ce măsură migrantul, care este victimă a infracțiunii, este dirijat de către făptuitor. La fel, se atrage atenție asupra scopului și motivului infracțiunii. În același context, se analizează ce impact are consimțământul victimei la săvârșirea infracțiunii. În opinia autorului, analiza organizării migrației ilegale prin prisma elementelor sale distincte joacă un rol fundamental pentru legislația Republicii Moldova. Se concluzionează că legiuitorul moldav trebuie să introducă în Codul penal al Republicii Moldova sintagma ”traficul de migranți”, în schimbul celei actuale de ”organizarea migrației ilegale”. Această concluzie are la bază cerința socială de a proteja drepturile și interesele migranților. Astfel, autoritățile moldovenești vor putea identifica scopul autentic urmărit de făptuitor atunci când atentează la valorile și libertățile umane (autoritățile vor face o distincție clară dintre traficul de ființe umane și traficul de migranți).
  • Thumbnail Image
    Item
    ELEMENTELE CONSTITUTIVE ŞI ELEMENTELE CIRCUMSTANŢIALE AGRAVANTE ALE INFRACŢIUNILOR CONTRA ORDINII ŞI DISCIPLINEI MILITARE
    (CEP USM, 2013) Brînza, Sergiu
    Articolul este dedicat analizei juridico-penale a infracţiunilor contra ordinii şi disciplinei militare, prevăzute la art.364-369, 371, 372 CP RM. Sunt examinate elementele constitutive (obiectul, latura obiectivă, latura subiectivă şi subiectul), precum şi elementele circumstanţiale agravante ale acestor infracţiuni. Sunt propuse criterii de delimitare a infracţiunilor specificate la art.364-369, 371, 372 CP RM în raport cu faptele conexe de factură penală sau nepenală. Printre aspectele de noutate ale studiului de faţă trebuie remarcată revizuirea concepţiei de identificare a variantelor-tip şi a variantelor agravate în cazul infracţiunilor prevăzute la art.364 şi 369 CP RM.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFRACŢIUNILE PREVĂZUTE LA ART.164 ŞI 166 CP RM: ASPECTE TEORETICE ŞI PRACTICE
    (CEP USM, 2015) Brînza, Sergiu
    Analiza efectuată în cadrul acestui articol are ca obiect caracteristicile juridico-penale ale infracţiunilor specificate la art.164 şi 166 CP RM. Se argumentează că, în cazul infracţiunii specificate la art.164 CP RM, constrângerea fizică se poate concretiza în: 1) vătămarea intenţionată gravă, medie sau uşoară a integrităţii corporale ori a sănătăţii; 2) violenţa care nu implică un prejudiciu cauzat sănătăţii. În continuare, se arată că oricare din tipurile de arme menţionate în Legea privind regimul armelor şi al muniţiilor cu destinaţie civilă pot fi aplicate ca mijloace de săvârşire a infracţiunii prevă- zute la lit.g) alin.(2) art.164 CP RM. Or, legiuitorul nu a stabilit nicio limitare a tipurilor de arme ce pot fi aplicate la răpirea unei persoane. Contează doar ca armele să fie utilizabile în vederea anihilării unei persoane. Nu în ultimul rând, în legătură cu infracţiunile prevăzute la art.166 CP RM, se relevă că, în condiţiile Republicii Moldova, care se confruntă cu fenomenul separatismului, restrângerea libertăţii persoanei are un caracter ilegal şi atunci când este exercitată de autorităţile neconstituţionale care controlează partea de est a ţării