2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109
Browse
5 results
Search Results
Item Protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene prin mijloace de drept penal: evaluarea cadrului normativ național(CEP USM, 2024) Brînza, Serghei; Stati, VitalieÎn prezentul studiu sunt analizate discrepanțele dintre Directiva (UE) 2017/1371 și Codul penal al Republicii Moldova. Se conchide că, pentru a se asigura compatibilitatea legii penale naționale cu Directiva (UE) 2017/1371, se impune remanierea art. 1261, 240, 244, 3321 și 3322 din Codul penal al Republicii Moldova. Se relevă că este necesară alinierea legii penale naționale la art. 8 al Directivei (UE) 2017/1371. Însă este recomandabil ca, înainte de aceasta, în art. 46 din Codul penal al Republicii Moldova să fie transpusă Decizia-cadru 2008/841/JAI a UE. De asemenea, sunt propuse alte soluții în vederea compatibilizării dispozițiilor în materie din Codul penal al Republicii Moldova cu prevederile din Directiva (UE) 2017/1371. Se argumentează că incriminarea în art. 2444 din Codul penal al Republicii Moldova a faptei de fraudare a sistemului comun privind taxa pe valoare adăugată poate fi făcută doar după transpunerea în Codul fiscal al Republicii Moldova a Directivei 2006/112/CE.Item Statutul juridic al aleșilor locali(CEP USM, 2024) Costachi, Gheorghe; Donos, VictorThe article contains a brief analysis of the legislation in force governing the legal status of local elected representatives. After identifying the circle of officials who make up the category of local elected representatives, it is argued which of them are elected by local authorities and which by local authorities, thus making a clear distinction between these two subcategories. At the same time, the public official status of local elected representatives is analysed, and it is noted that most of them, according to the legislation in force, exercise functions of public dignity, with the exception of councillors (who form local councils). Given that councillors cannot be recognised as public officials, it is argued that the legislation should be amended to expressly recognise their status as elected dignitaries (persons holding positions of public dignity).Item REGLEMENTĂRI PRIVIND PROGRAMELE DE DEZVOLTARE PROFESIONALĂ A FUNCȚIONARILOR PUBLICI(2018) Romandaș, Nicolae; Goriuc, TeodorinaÎntr-un mediu schimbător, un sistem eficient de dezvoltare profesională este absolut necesar pentru obţinerea şi menţinerea unui nivel adecvat de performanţă. Din aceste considerente atât pentru beneficiul organizaţiei, care reprezintă interesele cetăţenilor, cât şi pentru propriul beneficiu al colaboratorilor, conducerea acesteia trebuie să lucreze permanent, şi în orice mod posibil, la sporirea potenţialului personalului săuItem ALEȘII POPORULUI – CATEGORIE DISTINCTĂ DE FUNCȚIONARI PUBLICI(CEP USM, 2023) Donos, VictorThe study is devoted to the analysis of the people’s elected officials as a distinct category of public servants of the state. Starting from the notions of public function, civil servant, public dignity and person holding a public dignity function, it is realizing a clear delimitation of public officials from civil servants, as well as dignitaries elected by the appointed dignitaries.Item EVALUAREA PERFORMANŢELOR FUNCŢIONARILOR PUBLICI REZULTATE DIN ACTIVITATEA DE DEZVOLTARE PROFESIONALĂ(CEP USM, 2021) Romandaş, Nicolae; Cojocaru, OleseaÎn prezentul articol ne-am propus să examinăm problema privind evaluarea performanţelor funcţionarilor publici rezultate din activitatea de dezvoltare profesională la locul de muncă. În Republica Moldova, evaluarea performanţelor funcţionarilor publici rezultate din activitatea de dezvoltare profesională la nivelul administraţiei publice a apărut ca necesitate de îmbunătăţire a sistemului de management intern în cadrul autorităţii publice, care permite o mai bună planificare, coordonare şi organizare a activităţii funcţionarului public, subdiviziunii/autorităţii publice. Iată de ce, la momentul actual este absolut faptul că informaţiile colectate în timpul evaluării pot fi folosite de conducerea autorităţii publice pentru identificarea factorilor care au influenţat realizarea sau nerealizarea obiectivelor dezvoltării profesionale a funcţionarului public, orientate spre aprofundarea şi actualizarea cunoştinţelor, dezvoltarea abilităţilor şi modelarea atitudinilor necesare funcţionarului public pentru exercitarea eficientă a atribuţiilor funcţiei.