2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109
Browse
2 results
Search Results
Item Reglementările convenției c.m.r. (geneva, 1956) privind răspunderea transportatorului – între mobilitate și imperativitate(CEP USM, 2024) Bajurea – Ostrofeț, ElenaPrezentul articol științific va analiza prevederile Convenției privind contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele (C.M.R.), adoptată la Geneva, la 19.05.1956 care vizează răspunderea transportatorului pentru neexecutarea sau executarea parțială a obligațiilor care izvorăsc din contractul de transport rutier internațional de mărfuri. Studiul combină analiza particularităților privind răspunderea cu posibilitatea examinării litigiilor prenotate prin intermediul arbitrajului comercial internațional. În acest sens, studiul se focalizează pe interpretarea art. 33 din Convenția C.M.R., în scopul clarificării posibilității inserării unei clauze arbitrale într-un contract de transport rutier internațional de mărfuri. În condițiile în care art. 33 din Convenție nu reglementează forma clauzei arbitrale într-un astfel de contract, opiniile din doctrina internațională sunt scindate și, urmează a fi analizate în contextul cercetării prenotate. Astfel, urmează a fi analizate fundamentele din doctrina germană, poloneză și elvețiană, în vederea interpretării eficiente a prevederii nominalizate.Item SCRISOAREA DE TRĂSURĂ ȘI LICENȚA UNIONALĂ - INSTRUMENTE CONFIRMATIVE PRIVIND EXECUTAREA CONTRACTULUI DE TRANSPORT RUTIER INTERNAȚIONAL DE MĂRFURI PE TERITORIUL UNIUNII EUROPENE(CEP USM, 2023) Bajurea-Ostrofeț, ElenaPrezentul articol înglobează caracteristicele și modalitatea de funcționare a raportului scrisoarea de trăsură – licență comunitară în cadrul efectuării operațiunilor de transport rutier internațional de mărfuri inclusiv pe teritoriul Uniunii Europene. În condițiile în care licența comunitară poate fi identificată în calitate de analog al autorizației C.E.M.T., eliberată în exclusivitate pe teritoriul Uniunii Europene, descrierea conținutului, particularităților, precum și modului de obținere a acesteia constituie un aspect care prezintă interes pentru studiul legislației Uniunii Europene în domeniul transportului internațional rutier de mărfuri. Întrucât în lipsa acesteia, scrisoarea de trăsură nu poate produce efecte juridice pe teritoriul spațiului comunitar, se atestă necesitatea examinării speței nominalizate prin prisma cadrului multilateral existent și a legislației Uniunii Europene care reglementează operațiunile de transport internațional rutier de mărfuri.