2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109
Browse
9 results
Search Results
Item Protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene prin mijloace de drept penal: evaluarea cadrului normativ național(CEP USM, 2024) Brînza, Serghei; Stati, VitalieÎn prezentul studiu sunt analizate discrepanțele dintre Directiva (UE) 2017/1371 și Codul penal al Republicii Moldova. Se conchide că, pentru a se asigura compatibilitatea legii penale naționale cu Directiva (UE) 2017/1371, se impune remanierea art. 1261, 240, 244, 3321 și 3322 din Codul penal al Republicii Moldova. Se relevă că este necesară alinierea legii penale naționale la art. 8 al Directivei (UE) 2017/1371. Însă este recomandabil ca, înainte de aceasta, în art. 46 din Codul penal al Republicii Moldova să fie transpusă Decizia-cadru 2008/841/JAI a UE. De asemenea, sunt propuse alte soluții în vederea compatibilizării dispozițiilor în materie din Codul penal al Republicii Moldova cu prevederile din Directiva (UE) 2017/1371. Se argumentează că incriminarea în art. 2444 din Codul penal al Republicii Moldova a faptei de fraudare a sistemului comun privind taxa pe valoare adăugată poate fi făcută doar după transpunerea în Codul fiscal al Republicii Moldova a Directivei 2006/112/CE.Item Statutul juridic al aleșilor locali(CEP USM, 2024) Costachi, Gheorghe; Donos, VictorThe article contains a brief analysis of the legislation in force governing the legal status of local elected representatives. After identifying the circle of officials who make up the category of local elected representatives, it is argued which of them are elected by local authorities and which by local authorities, thus making a clear distinction between these two subcategories. At the same time, the public official status of local elected representatives is analysed, and it is noted that most of them, according to the legislation in force, exercise functions of public dignity, with the exception of councillors (who form local councils). Given that councillors cannot be recognised as public officials, it is argued that the legislation should be amended to expressly recognise their status as elected dignitaries (persons holding positions of public dignity).Item Aspecte juridico-penale privind subiectul îmbogățirii Ilicite: practica internațională versus Republica Moldova(CEP USM, 2021) Vîrlan, PetruThe subject of the offense provided in par. (1) art. 3302 CP RM is the responsible natural person, who at the time of committing this deed reached the age of 16 years. It is necessary for the subject to have the special quality of public person or foreign public person. In essence, the subject of any crime “is recognized the person who committed an act provided by criminal law and who, based on the fact that he possesses all the signs provided by law for this category of subject, and is liable to criminal liability.”Item MATERIALELE ȘTIINȚIFICE PRIVIND RĂSPUNDEREA PENTRU EXERCITAREA ATRIBUŢIILOR ÎN SECTORUL PUBLIC ÎN SITUAȚIE DE CONFLICT DE INTERESE(CEP USM, 2023) Zaporojan, IancuUn aport mai mult sau mai puțin semnificativ în ceea ce privește analiza infracţiunilor, prevăzute la art. 3261 din Codul penal al Republicii Moldova, l-au adus: O. Bivol; S. Brînza; R. Capbătut; C. Chihai; A. Dupu; A. Eșanu; V. Stati (Republica Moldova); C. M. Bobașu; S. Bogdan; A. Lazăr; M. Mareș; L. Pușcașu; N. -C. Ursulescu; G. A. Ușurelu (România); O. I. Bezpalova; K. L. Bugaiciuk; O.V. Djafarova; V. O. Ivanțov; V. V. Pivovarov; S. O. Șatrava; O. V. Tokar-Ostapenko; L. O. Zavgorodnea (Ucraina). La aspectele juridico-penale ale exercitării atribuţiilor în sectorul public în situație de conflict de interese se referă doar publicațiile unor autori din Republica Moldova și din România: S. Bogdan; S. Brînza; C. Chihai; A. Eșanu; A. Lazăr; L. Pușcașu; V. Stati etc. Alți autori se concentrează exclusiv pe problemele de natură juridico-administrativă ale conflictului de interese, care contează indirect pentru prezenta investigație: R. Capbătut; A. Dupu; V. V. Pivovarov; O. V. Tokar-Ostapenko.Item REGLEMENTĂRI PRIVIND PROGRAMELE DE DEZVOLTARE PROFESIONALĂ A FUNCȚIONARILOR PUBLICI(2018) Romandaș, Nicolae; Goriuc, TeodorinaÎntr-un mediu schimbător, un sistem eficient de dezvoltare profesională este absolut necesar pentru obţinerea şi menţinerea unui nivel adecvat de performanţă. Din aceste considerente atât pentru beneficiul organizaţiei, care reprezintă interesele cetăţenilor, cât şi pentru propriul beneficiu al colaboratorilor, conducerea acesteia trebuie să lucreze permanent, şi în orice mod posibil, la sporirea potenţialului personalului săuItem ÎMBOGĂȚIREA ILICITĂ: ASPECTE TEORETICO-PRACTICE(CEP USM, 2020) Vîrlan, PetruThe novelty dimension of the thesis is marked by the fact that it represents a unitary and complex research of the phenomenon of illicit enrichment criminality in a narrow sense, where the issues regarding the criminal responsibility for the crimes under art. 2302 CP, in particular, emphasizing the contradictory opinions in the doctrine regarding the legal framing of the harmful facts and, as a result, proposals for the improvement of the normative framework so that it meets the requirements imposed by the principle of the lawfulness of the criminality. The theoretical importance of the thesis consists in the fact that the research was subjected to the main ideas within a vast theoretical and practical material regarding the complexity of the offenses stipulated in art. 2302 CP RM, being addressed problematic aspects of qualification or identified shortcomings of criminal-law criminality. The applicative value of the thesis is evidenced by the fact that it can be qualified as a theoreti cal basis for future adjoining investigations in the field of criminal law, as well as in the process of legislation and application of the norms stipulated in art. 2302 CP RM.Item ALEȘII POPORULUI – CATEGORIE DISTINCTĂ DE FUNCȚIONARI PUBLICI(CEP USM, 2023) Donos, VictorThe study is devoted to the analysis of the people’s elected officials as a distinct category of public servants of the state. Starting from the notions of public function, civil servant, public dignity and person holding a public dignity function, it is realizing a clear delimitation of public officials from civil servants, as well as dignitaries elected by the appointed dignitaries.Item CONSECINȚELE ÎNCĂLCĂRII CLAUZEI DE INTEGRITATE(CEP USM, 2022) Baciu (Ceban), OlgaÎn procesul exercitării atribuţiilor de către agenţii publici este obligatorie respectarea regimului de integritate. Deși legislaţia în vigoare nu operează cu noţiunea de „clauză de integritate”, aceasta are un caracter generic și obligatoriu pentru toţi funcţionarii publici. Încălcarea clauzei de integritate se manifestă prin nerespectarea ori respectarea necorespunzătoare a măsurilor care asigură una din formele de integritate, prevăzute de legislaţia în vigoare. Consecinţele încălcării clauzei de integritate poartă un caracter complex, fiind formate și din survenirea unei forme de răspundere și a unor consecinţe cu caracter complimentar ce vizează, după caz, persoana care a încălcăt clauza de integritate, actele emise de acestea sau, sumar, ambele aceste categorii de consecinţe. Consecinţele sunt specifice de la caz la caz și sunt condiţionate de gravitatea încălcării, forma acesteia și de persoana care le-au comis.Item EXECUTAREA ORDINULUI SAU DISPOZIŢIEI SUPERIORULUI – CAUZĂ CARE ÎNLĂTURĂ CARACTERUL PENAL AL FAPTEI(CEP USM, 2015) Botnaru, Stela; Polisca, Cezara-ElenaExecutarea ordinului sau dispoziţiei superiorului constituie una din cauzele care înlătură caracterul penal al faptei.Rolul acestei cauze este incontestabil, deoarece instituie o garanţie a legitimităţii ordinelor superiorului, conferind şi osiguranţă persoanelor responsabile de executarea lor.