2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109
Browse
10 results
Search Results
Item Riscurile criminalității la adresa statului de drept(CEP USM, 2024) Botnaru, Stela; Miron, AdrianaCrime,criminality and their threats, as well as the fight to prevent and combat them, are complex and mutidisciplinary concepts that involve multiple conceptual and operational approaches, from the social, legal, political, criminological, logicalsystem perspective. Although, the measures have intensified and the interventions of the conditions of an economic-financial crisis that has not ended, there has been a high multiplication of illegal acts commited in the social, economic-financial field, banking, including blackmail, corruption even with a lot of violence and aggressivity. Acts of high crime commited through violence and corruption tend to become particularly intens and dangerous for the stability and security of institutions, groups and individuals, being associated with those of organized crime, terrorism and institutionalized violence, specific to the ,,subcultures” of violence and professionalized crime.Item О некоторых проблемах совершенствования порядка исполнения судебных решений и других исполнительных документов(2013) Сосна, Александр; Кетруш, УльянThe authors examine the major provisions of the legislation and analyze scientific works of various authors on legal regulation of the order of execution of court decisions and other Executive documents Based on the analysis of the current legislation and its application expressed the important suggestions for changes and additions.Item Caracteristica juridico-penală a infracţiunii de luare de mită potrivit legislaţiei penale a României(2022) Barbăneagră, Alexei; Boloș, PetruCorupţia reprezintă o gravă ameninţare pentru statul de drept, pentru supremaţia dreptului, echităţii sociale şi a justiţiei. Importanţa cunoaşterii fenomenului corupției nu mai trebuie demonstrată. Urmând logica juridică prin prisma doctrinară și analizând opiniile unor prestigioși autori din literatura de specialitate română, constatăm o preocupare asiduă asupra cercetării normelor reglementate sau mai puțin reglementate în domeniul juridic, raportate la viața socială pe care legea penală, prin instituțiile ei, are menirea de a o apăra și proteja de încălcările, abuzurile, sfidările dezavuate de societate. Infracțiunea de luarea de mită este atribuită numai funcționarilor din instituțiile publice și din instituțiile privațe, care au fost angajați să presteze un serviciu către populație sau către o altă instituție, ceea ce ne face să deducem că una dintre condițiile preexistente infracțiunii de luare de mită este condiția existenței unui funcționar care este dispus să își încalce atribuțiile de serviciu, dar și o acțiune infracțională de solicitare, acceptare sau primire a mitei. O altă situație premisă este dată de instituția și structura statului, a persoanei jurice și a structurilor organizatorice care conferă atribuții de serviciu funcționarului care își desfășoară activitatea în cadrul respectivei instituții.Item MATERIALELE ȘTIINȚIFICE PRIVIND RĂSPUNDEREA PENTRU EXERCITAREA ATRIBUŢIILOR ÎN SECTORUL PUBLIC ÎN SITUAȚIE DE CONFLICT DE INTERESE(CEP USM, 2023) Zaporojan, IancuUn aport mai mult sau mai puțin semnificativ în ceea ce privește analiza infracţiunilor, prevăzute la art. 3261 din Codul penal al Republicii Moldova, l-au adus: O. Bivol; S. Brînza; R. Capbătut; C. Chihai; A. Dupu; A. Eșanu; V. Stati (Republica Moldova); C. M. Bobașu; S. Bogdan; A. Lazăr; M. Mareș; L. Pușcașu; N. -C. Ursulescu; G. A. Ușurelu (România); O. I. Bezpalova; K. L. Bugaiciuk; O.V. Djafarova; V. O. Ivanțov; V. V. Pivovarov; S. O. Șatrava; O. V. Tokar-Ostapenko; L. O. Zavgorodnea (Ucraina). La aspectele juridico-penale ale exercitării atribuţiilor în sectorul public în situație de conflict de interese se referă doar publicațiile unor autori din Republica Moldova și din România: S. Bogdan; S. Brînza; C. Chihai; A. Eșanu; A. Lazăr; L. Pușcașu; V. Stati etc. Alți autori se concentrează exclusiv pe problemele de natură juridico-administrativă ale conflictului de interese, care contează indirect pentru prezenta investigație: R. Capbătut; A. Dupu; V. V. Pivovarov; O. V. Tokar-Ostapenko.Item CORUPȚIA CA FACTOR DETERMINANT AL ÎNCĂLCĂRII DREPTURILOR OMULUI(CEP USM, 2023) Botnaru, Stela; Pozneacova, VeronicaCorupția reprezintă un fenomen negativ prezent în mai multe sfere ale vieții sociale a Republicii Moldova. În conformitate cu datele statistice prezentate de către CNA, printre cele mai afectate domenii se numără în special sistemul judecătoresc și organele de drept, instituțiile publice centrale și locale, precum și sfera educației și sănătății publice. Prezența sistematică a actelor de corupție afectează direct respectarea drepturilor fundamentale ale omului, precum accesul liber la justiție, dreptul la sănătate și dreptul la educație. În cadrul studiului dat ne propunem să analizăm statutul subiecților care comit acte de corupție, instituțiile în care este prezent acest fenomen, percepția cetățenilor cu privire la impactul actelor de corupție asupra respectării drepturilor omului. Scopul cercetării se rezumă la stabilirea impactului actului de corupție asupra gradului de respectare a drepturilor omului în Republica Moldova prin analiza datelor statistice prezentate de către CNA, Oficiul Avocatului Poporului și ONG.Item UNELE CONSIDERAŢII DE ORDIN TEORETIC ŞI JURIDIC PRIVIND FENOMENUL CORUPŢIEI DIN ROMÂNIA ŞI RAMIFICAŢIILE ACESTUIA(CEP USM, 2021) Boloș, PetruFor most legal scientist of law, whether theorists or practitioners, the phenomenon of corruption represents an important subject of study, because it is a phenomenon which worries the governments as much as the public opinion from the whole world. Corruption manifests itself economically, administratively, juridical and political in any society and it is an abuse of authority and power, the use of public office in personal interest, by breaking the law by certain people through bribery, fraud, blackmail, fraud, traffic of influence and other acts punishable by law. In these circumstances, the national and international authorities must cooperate to find and adopt strategies to prevent and combat corruption, as well as to improve existing strategies.Item PROBLEMATICA APLICĂRII ART.330/2 ÎN REPUBLICA MOLDOVA PRIN PRISMA ANALIZEI COMPARATIVE CU ALTE SISTEME DE DREPT(CEP USM, 2022) Tomov, DeonisCrime, the word we often hear in the media. There is not a day that this phenomenon known for the entire period of human evolution has not affected society, without leaving traces for future generations. But the most difficult thing for a society is when the official of that society, the one who under oath undertook to perform a service for the benefit of society and the state, also becomes a criminal who uses all the levers in his power to and arrange a much richer life than that which he could not possess. That is why we have drawn the aspect of “illicit enrichment”, a criminal phenomenon known to society throughout history. The importance of this issue is due to the fact that in the legislation of the Republic of Moldova, illicit enrichment is a component of a new crime, which only now, begins to become a primary objective for the competent authorities to prevent and combat corruption, acts related to corruption and corruptible facts.Item RECUPERAREA DE BUNURI INFRACŢIONALE PE PLAN INTERNAŢIONAL: DIMENSIUNEA STATISTICĂ(CEP USM, 2021) Scorpan, AleseaThe purpose of the article is to describe the evidence of the impact of international asset recovery and anti-money laundering efforts on poverty reduction and accountability of political elites using several evaluation methodologies, especially their consolidation for a better understanding of the proposed theme. The article shows the use of recovered assets on poverty reduction and gives evidence from successful cases, taking into account that the analyzed cases were several years ago and their impact now can be measured on the statistical scale.Item REFLECȚII CU PRIVIRE LA CONȚINUTUL NOȚIUNII DE CORUPȚIE(CEP USM, 2019) Brînza, CristianÎn literatura de specialitate străină, pozițiile autorilor care privesc corupția ca pe o stare a societății, ca pe un fenomen social se apropie de pozițiile celor care abordează corupția ca pe un abuz de putere sau un abuz de serviciu. Deosebirea constă în aceea că primii consideră corupția stare a societății, fenomen social, pe când ultimii privesc corupția ca pe o faptă. Interpretarea îngustă a noțiunii de corupție reduce această noțiune la înțelesul de „corupere (mituire)”. Adepții interpretării pe larg a noțiunii de corupție consideră că această noțiune se referă nu doar la corupere (mituire), dar și la alte fapte. Soluția aurea mediocritaseste cea care ar trebui să rezulte din îmbinarea interpretării înguste cu interpretarea pe larga respectivei noțiuni. Termenul „corupție” nu se poate referi la o singură componență de infracțiune. Acest termen poate desemna un grup de fapte infracționale sau non-infracționale. Nu mai este de actualitate conceptul de corupție consacrat în art.2 al Legii cu privire la prevenirea şi combaterea corupţiei, nr.90 din 25.04.2008.Noțiunea de corupție ar putea fi asemuită cu noțiunea de terori sm în sensul art.3 al Legii cu privire la prevenirea şi combaterea terorismului, nr.120 din 21.09.2017. Așadar, corupția reprezintă un fenomen social. Părțile integrante ale acestui fenomen social sunt ilegalitățile –penale sau nepenale –cu caracter corupțional. Faptele penale și faptele contravenționale, enumerate în alin.(2) și (3) art.44 al Legii nr.82/2017, formează conținutul noțiunii de corupție în sensul acestei legi. Toate celelalte fapte exced sfera noțiunii în cauză. Anume aceasta este interpretarea pe care o oferă legislația în vigoare a Republicii Moldova. Nu poate exista un conținut universal al noțiunii de corupție care să satisfacă cerințele tuturor actelor normative care o vizează. Corupția este un fenomen al cărui conținut trebuie stabilit în funcție de timpul, locul și contextul în care acesta se manifestă.Item MANIPULAREA UNUI EVENIMENT ȘI PARIURILE ARANJATE ( art .242 1 ȘI 242 2 CP RM): INFRACȚIUNI DE CORUPȚIE?(CEP USM, 2017) Reniță, GheorgheÎn prezentul demers științific ne propunem să oferim răspuns la întrebareacu care el se deschide: manipularea unui eveniment șipariurile aranjate (art.2421 și 2422 din Codul penal al Republicii Moldova(CP RM)): infracțiuni de corupție? Altfel spus, este oare îndreptățită optica de a raporta infracțiunile de manipularea unui eveniment și de pariuri aranjate la grupul celor de corupție? Punctul de pornire pentru elaborarea acestei investigații l-a constituit Proiectul de Lege nr.268/2016, care, inter alia urmărește includerea art.2421 și 2422 CP RM printre infracțiunile de corupție. În acest sens, se constată că fapta exprimată în încurajarea, influenţarea sau instruirea unui participant la un eveniment sportiv sau la un eveniment de pariat să întreprindă acţiuni care ar produce un efect viciat asupra evenimentului respectiv, cu scopul de a obţine bunuri, servicii, privilegii sau avantaje sub orice formă, care nu i se cuvin, pentru sine sau pentru o altă persoană (art.2421CP RM), precum și fapta de pariere pe un eveniment sportiv sau pe un alt eveniment de pariat, fie în informarea altor persoane despre existenţa unei înţelegeri în privinţa trucării acelui eveniment în intenţia de a le determina să participe la pariul respectiv, săvârşită de către o persoană care cunoaşte cu certitudine despre existenţa unei înţelegeri privind trucarea acelui eveniment (art.242 2CP RM), nu au cum să se plieze normelor care instituie răspunderea penală pentru coruperea pasivă (art.324 CP RM), coruperea activă (art.335 CP RM), traficul de influență (art.326 CP RM), luarea de mită (art.333 CP RM) sau darea de mită (art.334 CP RM). Or, aceste prevederi incriminatoare au raze diferite de acțiune.Se relevă că pentru a atribui o infracțiune sau alta la categoria celor de corupție este ineluctabil ca aceasta să corespundă trăsăturilor definitorii ale corupției, și anume: să afecteze exercitarea normală a funcţiei; să presupună folosirea de către subiectul actelor de corupţie sau al faptelor de comportament corupţional a funcţiei sale; să se exprim eîn solicitarea, primirea sau acceptarea, direct sau indirect, pentru sine sau pentru o altă persoană, a unor foloase materiale sau a unui avantaj necuvenit; să se poată înfățișa în promisiunea, oferirea sau acordarea ilegală a unor asemenea foloase sau avantaje necuvenite subiecţilor actelor de corupţie. Se conchide că infracțiunile prevăzute la art.2421și 2422 CP RM nu se grefează trăsăturilor definitorii ale corupției, acestea având individualitatea lor, deosebindu-sede infracțiunile de corupție. De asemenea, se arată că aceeași concluzie decurge și din textul Convenţiei Consiliului Europei privind manipularea în competiţiile sportive din 18 septembrie 2014, precum și din actele normative ale unor organizații sportive ce reglementează răspunderea disciplinară pentru încălcarea eticii în sport. Finalmente, se accentuează că concepţia de a raporta infracțiunile de manipularea unui eveniment și de pariuri aranjate la categoria celor de corupție nu este fundamentată şi urmează a fi abandonată.