2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    REFLECTIONS ON CONSOLIDATING STUDENTS’ MORAL VALUES
    (Editografica, 2018) Repida, Tatiana
    In the article is analyzed the problem of developing moral values of students in the light of requirements set out in the Education Code of the Republic of Moldova and the National Framework of Qualifications in Higher Education.During the latest decade in the Republic of Moldova has been noticed an increase of crimes committed by pupils and students (murders, serious intentional injuries, rapes, robberies and burglaries, thefts, drug selling, trafficking in human beings, etc.), a phenomenon that arouse s concern, but, because of the fact that the education system is an important source of personality socialization, it has to become a factor that restrains deviant behavior.The emphasis is made on one hand on the student, on his self-training of moral profile, and on the other hand on the university professor. In the article is also argumented the necessity to promote moral values during the university study process (there appear new values to be learned, the situation with morality among young people, negative behavioral patterns, etc.).The development of students’ moral values is correlated with the requirements of modern labor market regarding the profession al and ethical training of university graduates.The results of our recent study demonstrate the desire of students to strengthen through various strategies the moral qualities that define the ethical profile of a person.
  • Thumbnail Image
    Item
    OPINIILE STUDENȚILOR CU REFERIRE LA VALORILE MORALE ÎN CONTEXTUL PREGĂTIRII PROFESIONALE ȘI ANGAJĂRII ÎN CÂMPUL MUNCII
    (CEP USM, 2019) Repida, Tatiana
    În articol1 este abordată problema privind valorile morale ale studenților. În acest sens, sunt analizate opiniile studenților cu privire la mediul economic și moralitate, la politicile educaționale universitare vis-a-vis de problema discutată, grupul de studenți și moralitatea. Totodată, sunt propuse modalități de eficientizare a procesului de formaredezvoltare a valorilor morale ale studenților.
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSONALITATEA PEDAGOGULUI ȘI DIMENSIUNEA MORAL-SPIRITUALĂ ÎN PRAXISUL EDUCAȚIONAL
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Moga, Ecaterina; Evtodiev, Aliona
    Pentru a răspunde noilor exigenţe ale sistemului educaţional, cea de-a X-a ediţie a Conferinţei Pedagogilor Creştini din Republica Moldova a avut ca obiectiv major promovarea unui învăţămînt de calitate, de neconceput în afara unui cadru bine definit, ancorat în moralitate, în care profesorul este un veritabil model de exprimare, atitudine, comportament şi valori spirituale trăite de facto. Putem vorbi despre motivarea tinerei generaţii de a se lăsa antrenată într-o învăţare constructivă și angajată într-un proces de devenire a personalităţii, în acord cu adevăratele valori, construindu-şi propriul sistem axiologic, doar atunci cînd profesorul va etala, în practica cotidiană, dimensiunea unui spirit învăţabil, permanent deschis pentru perfecţionare, cînd va da dovadă de curaj, perseverenţă continuă, creativitate, axîndu-se pe cooperare, înarmîndu-se cu răbdare şi manifestînd empatie faţă de actorii educaţionali.