2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    MANAGEMENTUL DURERII LA PACIENȚII ONCOLOGICI
    (CEP USM, 2022-11-29) Cara, Olga
    Durerea este o experienţă neplăcută, asociată cu leziuni tisulare reale sau potenţiale şi are un caracter dual – senzorial şi/ sau emoţional; ea este întotdeauna subiectivă, fiind legată de experienţele anterioare ale pacientului, de factori psihosociali şi culturali [1]. Durerea este un simptom complex care poate să apară cvasifrecvent în oncologie, dar care este întâlnit frecvent şi în afecţiunile non-oncologice [2]. Suferința fizică afectează toate domeniile calităţii vieţii unui pacient, de aceea managementul ei ocupă un rol vital. Gestionarea durerii reprezintă un domeniu complex al medicinii moderne ce utilizează o echipă multidisciplinară (medic, reabilitolog, psiholog, asistent social, persoana de cult etc.) pentru a ajuta persoanele afectate să se adapteze mai bine la durere și să scape de suferința produsă de aceasta, reușind să le crească calitatea vieții prin strategiile abordate [3]. Conform Programului Național de control al cancerului pentru anii 2016-2025, povara cancerului este o problemă de sănătate publică arzătoare la nivel mondial, regional şi naţional. La nivel mondial, în 2012 au fost înregistrate 14,1 milioane de cazuri noi de cancer, iar 8,2 milioane de persoane au decedat în urma acestei maladii. Durerea reprezintă cel mai frecvent simptom în cancer, prezent la 30-40% dintre pacienţi la momentul diagnosticului, la 40-70% la iniţierea tratamentului şi la 70-90% pe parcursul fazei terminale. Intervenţiile de sprijin psihosocial şi spiritual constau în: educarea pacientului privind elementele generale ale analgeziei; stabilirea unui sistem de comunicare şi de monitorizare regulată a analgeziei domiciliare; asigurarea metodelor de sprijin social şi psihologic al pacientului şi familiei; tehnici de adaptare la durere pentru pacient/aparţinători (exerciţiile de respiraţie, tehnici de distragere (imagini, melodii, literatură), tehnici cognitive, tehnica Aici și Acum); tehnici de autocontrol. În cazul durerii cronice acestea pot fi reprezentate de tehnici de relaxare, hipnoză, implicarea treptată în diferite tipuri de activităţi, tehnici cognitiv comportamentale; asistenţă spirituală. Lucrarea dată își propune evaluarea impactului durerii asupra calității vieții pacientului oncologic și a efectului psihoterapiei de scurtă durată în corelație cu analgezia.
  • Thumbnail Image
    Item
    Managementul inovațiilor în educație: concept și particularități
    (CEP USM, 2023) Georgescu, Claudiu-Iulian
    Managementul inovațiilor în contextul educațional este un proces vital pentru instituțiile de învățământ în fața schimbărilor și provocărilor din societatea contemporană. Este o abordare strategică care vizează identificarea, implementarea și managementul eficient al inovațiilor în procesele educaționale. Una dintre cele mai semnificative evoluții contemporane în managementul inovațiilor educaționale este influența tehnologiei digitale asupra procesului de învățare și predare. Integrarea instrumentelor tehnologice în procesul educațional a adus cu sine transformări radicale, deschizând noi oportunități de personalizare a învățării, acces la diverse resurse educaționale și stimularea creativității elevilor. O altă tendință importantă este și adoptarea unor metodologii de predare inovatoare, precum învățarea bazată pe proiecte, învățarea colaborativă sau abordarea STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics j. Aceste metode promovează implicarea activă a elevilor în procesul de învățare, dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor și stimulează gândirea critică. De asemenea, dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor este o altă tendință semnificativă. Profesorii trebuie să fie pregătiți să folosească tehnologia în mod eficient în procesul de predare, să evalueze și să integreze instrumentele digitale în planificarea lecțiilor și să faciliteze un mediu de învățare digital sigur și eficient. Aceasta implică crearea unui mediu propice inovației, în care ideile noi sunt încurajate, testate și implementate eficient. În concluzie, fenomenele și tendințele contemporane în managementul inovațiilor educaționale au un impact semnificativ asupra dezvoltării instituțiilor de învățământ.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII DE EVALUARE INDIVIDUALĂ ŞI INSTITUŢIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2016) Platon, Carolina
    Prezentul articol reflectă procesul managerial de evaluare a cadrelor didactice, ilustrat prin strategii concrete şi exemple reprezentative.