2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
3 results
Search Results
Item PARTICULARITĂȚI ALE COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE UNIVERSITARE(CEP USM, 2023) Botezatu, ValeriaEvaluarea formativă reprezintă o problemă actuală în proiectarea didactică în învățământul universitar. Evaluarea depășește, astfel, statutul de etapă finală a activităților de predare – învățare, pe care îl deținea în didactica tradițională, importantă fiind evaluarea formativă, pe tot parcursul procesului didactic, care valorizează şi susține învățarea prin reglarea imediată şi interactivă. Fiind o evaluare centrată pe proces, evaluarea formativă are un caracter dinamic şi flexibil, asigurând reglarea ,,din mers” a activităţii educaţionale. În acest sens, evaluarea formativă permite profesorului să regleze interactiv, în mod continuu şi sistematic învăţarea și predarea. Articolul de față evidențiază importanța competenței de evaluare formativă în învățământul universitar, prin prisma componentelor sale: măsurarea, feedback-ul și aprecierea. În acest context, sunt reflectate rezultatele experimentului psihopedagogic de constatare cu referire la competența de evaluare formativă a cadrelor didactice universitare.Item ABORDĂRI METODOLOGICE DE DEZVOLTARE A COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE UNIVERSITARE(CEP USM, 2022) Botezatu, Valeria; Bîrnaz, NinaÎn acest articol sunt prezentate repere teoretice și metodologice de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare structurate într-un model psihopedagogic de dezvoltare a competenței de evaluare forma- tivă (CEF). Acest model trasează linii directoare pentru dezvoltarea competenței de evaluare formativă. Modelul psiho- pedagogic de dezvoltare a competenţei de evaluare formativă este construit pe fundamente filozofice (teoria experențială, pragmatismul, funcționalismul), fundamente psihopedagogice (teoria umanistă a personalității, progresivismul, constructivis- mul, behaviorismul, pedagogia competențelor, teoria învățării depline, teoria proiectării centrată pe dovezi), fundamente cibernetice (teoria controlului prin feedback) şi conceptualizează teoretic şi practic dezvoltarea competenţei de evaluare formativă la cadrele didactice universitare. Teoriile vizate evidențiază un sistem de principii care asigură eficienţa acti- vităţilor proiectate în cadrul programului formativ. Conform modelului de formare a competenței, formarea competenței de evaluare formativă presupune un proces complex, prin implicarea cadrului didactic în categorii specifice de situații de formare, care presupun cunoaștere și înțelegere, acțiune, autonomie.Item PARTICULARITĂŢILE MĂSURĂRII ÎN DOMENIUL SOCIAL(CEP USM, 2014) Oceretnîi, AnastasiaTematica abordată este una controversată pentru domeniul social, dat fiind preluarea din ştiinţele naturii şi adaptarea procedeelor de măsurare la cercetarea fenomenelor sociale. Sunt evidenţiate caracteristicile măsurării sociale, pornind de la definiţiile date măsurării de către autori marcanţi în domeniul cercetării. În acelaşi timp, este prezentată relația de interdependenţă dintre măsurare, operaţionalizare şi analiza, prelucrarea datelor; sunt identificate şi caracterizate elementele componente ale măsurării sociale și analizate nivelurile de măsurare. De menţionat exemplele pentru măsurătorile efectuate la fiecare nivel.